Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)
Heb mij vandaag een memorex pro 1 geniux aangeschaft.
49.90 Euro bij macro!!!
Ben deze morgen heel vroeg ook snel naar de Makro gereden, de Pro 1 Geniux stond er wel aan 72 Euro in de rayon, ikke dus al ambetant, maar dacht ik sta hier nu toch, en ik heb hem nodig, dus neem ik hem maar mee ... kom ik aan de kassa en moet ik toch maar 50 Euro betalen
En vermits ik zo snugger was geweest om mijn eco cheques mee te nemen heb ik hem daarmee nog kunnen betalen ook ... dubbele pret dus
Vanavond eens kijken wat ie van mijn GP2700 batterijen maakt, want ik heb serieuze twijfels bij een drietal stuks (heb er 16 in totaal voor twee CP-E4 battery packs, in de 580EX II steek ik de ReCyco versies, heel tevreden mee)
De MC-C9000 ligt hier voor me, met 8 eneloops en na het lezen van deze thread durf ik er niet aan te beginnen
Dus nieuwe batterijen binnen gekregen: ik doe voor de eerste keer een break-in (wat in handleiding wordt gezegd voor nieuwe batterijen) of een refresh&analyze (zoals hier in dit draadje wordt aangegeven)?
En verder: ik heb hier nog 4 oude Memorex batterijen (AAA, 900mAh) liggen. 2 ervan hebben precies wat lichte oxidatie aan de + pool (en plastiek omhulsel lijkt wat beschadigd). Is het de moeite die nog uit te proberen of zijn die voor de recyclage pot?
P.S. heb via NKON besteld en prima service, snelle levering ook.
De MC-C9000 ligt hier voor me, met 8 eneloops en na het lezen van deze thread durf ik er niet aan te beginnen
Dus nieuwe batterijen binnen gekregen: ik doe voor de eerste keer een break-in (wat in handleiding wordt gezegd voor nieuwe batterijen) of een refresh&analyze (zoals hier in dit draadje wordt aangegeven)?
En verder: ik heb hier nog 4 oude Memorex batterijen (AAA, 900mAh) liggen. 2 ervan hebben precies wat lichte oxidatie aan de + pool (en plastiek omhulsel lijkt wat beschadigd). Is het de moeite die nog uit te proberen of zijn die voor de recyclage pot?
P.S. heb via NKON besteld en prima service, snelle levering ook.
Doe gewoon een refresh/analyze met de standaard laad en ontlaadstroom, dat is voldoende voor de eneloops.
Je kan de capaciteit van de nieuwe accu's ook eerst testen zonder ze te laden, dat doe je met een discharge, dan weet je meteen of de accu's werkelijk goed zijn (een eneloop zou zo'n 60-70% van de capaciteit moeten hebben als je ze uit de verpakking haalt). Daarna doe je dan nog een refresh/analyze, en dan zijn de accu's klaar voor gebruik.
Gewone accu's zijn meestal zo goed als leeg als je ze koopt, dan kan het beter zijn om eerst een break-in te doen. Vooral oudere accu's kan je daarmee soms terug wat beter krijgen.
De oude Memorex AAA batterijen kan je gerust testen met de refresh/analyze, maar dan is het wel best dat je de laadstroom tot 400mA en de ontlaadstroom tot 200mA beperkt om de accu's niet te zwaar te belasten. De standaard stroomsterkte (1000mA laden/500mA ontladen) is voor een AAA niet erg goed, die wordt dan heel heet.
Als die AAA accu's helemaal leeg zijn, dan herkent de lader ze niet, en begint die ook niet te laden. Er bestaat dan wel een truukje om ze toch nog te laden (een goede accu naast de slechte steken, en dan even de + van beide accu's met elkaar verbinden met een draadje of een paperclip). Maar als dat het geval is, en ze liggen al een tijdje zonder dat ze gebruikt zijn, dan zal de capaciteit ook wel heel beperkt zijn en hebben ze veel last van zelfontlading. In dat geval kan je ze best laten recycleren en neiuwe kopen.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Je kan de capaciteit van de nieuwe accu's ook eerst testen zonder ze te laden, dat doe je met een discharge, dan weet je meteen of de accu's werkelijk goed zijn
Hoe lang duurt dat ongeveer (kan ik zo niet direct terug vinden in dit mega-interessant, maar ook mega-gevuld draadje)? Er zitten nu 2 AA'tjes in.
Geen idee, maar het duurt echt wel een tijdje, hoor. Als het gedaan is, verschijnt per batterij de tekst <Done>.
De Maha C9000 is zeker niet de snelste lader die er te vinden is. Maar als ik de uitleg van de specialisten hier (vooral Black B@ndit) goed versta, komt precies die (relatieve) traagheid de levensduur van je batterijen ten goede.
Ik heb alleen maar goede ervaringen met deze lader, en ben blij dat er in dit draadje nog gereageerd wordt, zowel door de "dummies" () als door de experts!
Hoe lang duurt dat ongeveer (kan ik zo niet direct terug vinden in dit mega-interessant, maar ook mega-gevuld draadje)? Er zitten nu 2 AA'tjes in.
Als de accu's van 2000mAh 75% van hun capaciteit hebben, dan is dat 1500mAh.
Als je die dan ontlaadt met 500mA, dan duurt dat 3 uur.
Refresh/analyze duurt vrij lang, dan worden de accu's eerst geladen tot de maximale spanning is bereikt, daarna volgt een rustperiode van 2 uur, dan worden de accu's ontladen, dan is er weer een rustperiode van 2 uur, en tenslotte worden de accu's opnieuw geladen en krijg je op het display de capaciteit per cel te zien.
Een lege accu van 2000mAh laden met 1000mA duurt bijna 3 uur (rekening houdend met de laadverliezen), dezelfde accu ontladen met 500mA duurt 4 uur. Als je met lege accu's begint aan een refresh/analyze, dan moet je rekenen op zo'n 14 uur voor een setje van 2000mAh.
Maar ja moet die refresh/analyze niet elke keer doen, als je de accu's gewoon gebruikt dan kan je ze telkens opnieuw laden, als je dan 2 keer per jaar een refresh/analyze doet, dan is dat voor de meeste accu's voldoende.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Als je de lader een paar keer hebt gebruikt, dan is het allemaal niet meer zo moeilijk.
Hier is dummy 2 terug
Ik heb voor de andere 2 eneloops een break-in gedaan en dit zijn de getallen.
Eneloop 1 Eneloop 2 Eneloop 3 Eneloop 4
date 27/07/2010 27/07/2010 29/07/2010 29/07/2010
program R&A R&A Break In Break In
MAH 1883 1868 2003 2012
min rond 230 rond 230 261 263
V 1.45 1.46 1.43 1.43
Mijn vragen:
- Is die break-in dan toch niet beter dan refresh&analyze (voor nieuwe batterijen) aangezien er een hogere capaciteit in de batterijen geladen is?
- Iets wat me nog niet helemaal duidelijk is : de instelling van de batterijcapaciteit bij break-in: standaard gaf dat bij break-in 2500, ik ben daar afgebleven, maar had ik hier eigenlijk niet 2000 moeten ingeven?
Merci voor de antwoorden alvast.. ik geraak er wel.. stapje voor stapje, of beter gezegd, batterijtje voor batterijtje...
Via 'break-in' worden de batterijen eerst geladen, dan weer ontladen en vervolgens opnieuw geladen. Vermoedelijk is die 2e laadbeurt verantwoordelijk voor de hogere capaciteit. Als je het nu manueel zou doen (laden, ontladen, laden) zal je wellicht hetzelfde resultaat krijgen.
Die in te geven capaciteit pas ik steeds aan de opgegeven capaciteit van de fabrikant (maar 't is al vaker gebleken dat de fabrikant er wel eens naastzit). 'k merkte wel geen grote verschillen toen ik per vergissing de verkeerde capaciteit selecteerde. Of het kwaad kan? geen idee, de handleiding is nogal tegenstrijdig.
Maha Energy is the maker of Powerex batteries and charging solutions. Powerex batteries offer the highest performance available today. Powerex chargers use advanced techniques for optimized battery charging and to optimize battery life
Als je bij de Break-in een te hoge waarde opgeeft dan is dat geen probleem voor de accu's, omdat de laadstroom heel beperkt is. Voor een nikkel-metaalhydride accu is dat niet erg, zolang de temperatuur maar niet te hoog wordt (en dat valt dus wel mee als de laadstroom niet zo hoog is).
Ik heb nog een tip om de zelfontlading van accu's te beperken.
Na het laden steek je de accu's die je niet direct nodig hebt in de koelkast (niet in de vriezer) waardoor de chemische reactie wordt vertraagd. Door die vertraagde chemische reactie is er minder zelfontlading, en een ander pluspunt is dat de accu's die je niet gebruikt ook veel minder snel "verouderen". Op die manier kan je die accu's gemakkelijk een paar jaar langer gebruiken.
Als je de accu's pas uit de koelkast hebt gehaald is het wel mogelijk dat de inwendige weerstand wat groter is, maar zodra de accu weer op gebruikstemperatuur is heb je een "verse" accu die klaar is voor gebruik.
Zelfs een accu met lage zelfontlading behoudt dan nog langer haar lading, ik heb ergens gelezen dat die dan op een jaar maar zo'n 5% van hun lading verliezen.
Sommige gewone nikkel-metaalhydride accu's hebben na een maand nog maar 50% (of zelfs nog minder) van hun capaciteit over, dat zal bij bewaring in de koelkast een heel pak hoger zijn.
Je haalt ze dan gewoon uit de koelkast als je ze nodig hebt, en je warmt ze even op in je handen voor je ze gebruikt.
- Is die break-in dan toch niet beter dan refresh&analyze (voor nieuwe batterijen) aangezien er een hogere capaciteit in de batterijen geladen is?
- Iets wat me nog niet helemaal duidelijk is : de instelling van de batterijcapaciteit bij break-in: standaard gaf dat bij break-in 2500, ik ben daar afgebleven, maar had ik hier eigenlijk niet 2000 moeten ingeven?
Merci voor de antwoorden alvast.. ik geraak er wel.. stapje voor stapje, of beter gezegd, batterijtje voor batterijtje...
Een "break-in" voor eneloop type batterijen is een beetje een tegenspraak in de termen he ...
gewone NiMH's werden vroeger "geconditioneerd" door de gebruiker ttz bij ingebruikname werden door een paar herhaalde laad en ontlaadcycli de batterijen op beste capaciteit gebracht. Nu met de "voorgeladen" eneloop types zou dat probleem eigenlijk moeten vervallen. In hoeverre dat ook zo is, dat weet ik niet maar alles laat er zich op aanzien dat die "inbrand" cycli niet helemaal nutteloos zijn ..
De theorie achter de "break in mode" is de volgende ..
Er wordt onveranderlijk geladen met een stroom van C/10 (= opgegeven capaciteit/10) en dit, vast, gedurende 16 uur ttz 1,6x de nominale capaciteit. De bedoeling is om door de (zeer) lage laadstroom de chemische samenstelling te optimaliseren (detail: door de vorming van een microkristallijne structuur die een hogere capaciteit heeft wegens een groter oppervlak) en tevens de "verliezen" ruimschoots te compenseren. Ontladen wordt met C/5 wat een compromis is tussen snelheid en afbraak van de juist bekomen microstructuur. tweede laadcyclus is dacht ikidentiek met de eeste. Daarom duurt die mode ook zo verschrikkelijk lang.
een veel hogere cpaciteit intoetsen dan die welke op de batterij vermeld wordt is dus niet echt een goed idee als het op maximum rendement aankomt omdat je dan voor een bepaald type mogelijk net iets te snel oplaad. Voor de batterijen levert dat echter geen enkel gevaar op.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
goede info snipped ...
Je haalt ze dan gewoon uit de koelkast als je ze nodig hebt, en je warmt ze even op in je handen voor je ze gebruikt.
ha .. ik zat er op te wachten .. niets zo leuk voor je toestel als een ijkoude accu er in en dan rustig wachten op het condenswater dat dit "koude punt" bij vochtig weer uit de lucht plukt
ha .. ik zat er op te wachten .. niets zo leuk voor je toestel als een ijkoude accu er in en dan rustig wachten op het condenswater dat dit "koude punt" bij vochtig weer uit de lucht plukt
Als je die ijskoude accu direct in een toestel steekt, dan is het vocht dat aan de accu komt hangen afkomstig uit dat toestel, de luchtvochtigheid in het toestel daalt dan op dat ogenblik...
Later zal het vocht dan gewoon terug in het toestel verspreid worden als het niet meer condenseert tegen de accu. Er komt dan dus niet méér vocht in het toestel, het zit alleen even op een andere plaats.
Maar, de massa van zo'n kleine accu moet je niet vergelijken met een glas frisdrank (of bier) dat net uit de koelkast komt, zoveel waterdruppeltjes komen daar niet aanhangen. Als je die accu even in je handen houdt, dan is ze heel snel warm genoeg om er geen condensvorming meer op te krijgen.
Als je het echt niet vertrouwt, laat dan de accu even opwarmen in een gesloten plastiekzakje, en dan krijg je helemaal geen condensatie op de accu.
Koel bewaren blijft wel de beste oplossing om accu's zo lang mogelijk goed te houden.
Bij lithium-ion accu's is het verschil zelfs nog groter dan bij nikkel-metaalhydride accu's.
In de koelkast is de luchtvochtigheid zelfs heel laag, want het vocht vriest aan tegen de verdamper, en als het weer smelt terwijl de compressor niet draait, dan loopt het door een slangetje naar beneden in een bakje bovenop de compressor om daar weer te verdampen buiten de koelkast.
Comment