Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monopod voor o.a. macrofotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Monopod voor o.a. macrofotografie

    Monopods kosten ongeveer tussen 30 en 300 €. Welke verschillen bepalen de prijs? Ja, ik heb al termen als "carbon fiber" e.d. gelezen, maar compenseert 100 of 200 gram gewichtswinst eenzelfde verlies in euro?

    Voor mij zou een monopod vooral vliegensvlug gebruiksklaar moeten zijn : dus geen geschroef aan gekartelde buisomvattende ringen om het onderliggende stuk uit te kunnen trekken, en bij voorkeur zelfs systemen waarbij de poot (evt. in verschillende segmenten) vanop de gewenste hoogte naar beneden valt en meteen gefixeerd kan worden. Bestaat zo iets?
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

  • #2
    Re: Monopod voor o.a. macrofotografie

    Ik heb een monopod manfrotto 676b.
    Gemakkelijk mee te nemen en vlug opgesteld.
    Geen balhoofd,monopod onderaan fototoestel schroeven(bout).
    Kostte ong.35euro.gekocht bij Konynenberg.
    gewicht 300gram en 1,20m lang.
    grt
    Met Vele Groeten-Cuvoll-
    Lumix FZ18/lumix FZ8/Lumix TZ8/Lumix lens adapter/lumix closeup lens
    BD 1000BE

    Comment


    • #3
      Re: Monopod voor o.a. macrofotografie

      die zijn er:

      voorbeeldje :

      Mijn beste Foto moek nog trekke.

      Comment


      • #4
        Re: Monopod voor o.a. macrofotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
        Bedankt! Dat ziet er mij zeer praktisch uit.
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #5
          Re: Monopod voor o.a. macrofotografie

          Naast mijn statief (3 poten) waar ik enorm tevreden van ben, ben ik toch op zoek naar een ietwat degelijke monopod. Zoals in eerdere post aangehaald is het belangrijk dat hij vliegensvlug operationeel is. ik wens hem mee te nemen met mijn Lowepro rugzak. Bij schemering of ietwat donkere ruimtes toch wel handig zo'n een monopod.
          Ook de hoogte van de monopod speelt voor mij een grote rol, het is denk ik toch belangrijk als je het toestel erop gemonteerd hebt, dat je met een normale lichaamshouding (lees: ooghoogte) de shoots kunt doen. 'k Weet niet of er veel voor- of nadelen zijn van zo'n een fluid statiefkop, wel interessant vindt ik de snelkoppeling erop. Graag enkele meningen van monopodsgebruikers, alvast bedankt voor de feedback .

          Voorlopig sta ik op punt voor volgende monopod:

          http://www.studio73.be/5396/studio73...-4DXII_Monopod



          PS: Iemand een idee wanneer ik m'n BD nummer toegewezen krijg? Heb de €15,00 reeds overgemaakt.
          Nikon D7100 | Nikkor 18-200mm | Nikkor 35mm |
          Sigma 105mm F2.8 | Tokina 11-16mm F2.8 | SB800

          Comment


          • #6
            Re: Monopod voor o.a. macrofotografie

            Ik heb een 679B monopod. Zonder balhoofd en dergelijke. Het grote voordeel is dat die vreselijk stijf is en ook niet veel kost. Hiervoor een 676b gehad maar die was veel te licht voor mijn 300mm lens.
            Groeten Remco.

            Comment


            • #7
              Re: Monopod voor o.a. macrofotografie

              Ik heb zelf de 680B monopod, maar wel voorzien van een z.g. "tilthead" 234RC. Toch handig om de camera met snelkoppeling vast te klikken, ipv rechtstreeks op de monopod te moeten draaien.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

              Comment


              • #8
                Re: Monopod voor o.a. macrofotografie

                Nadeel vind ik dan wel weer dat je een hele hoop van je stabiliteit kwijt raakt. In veel gevallen helpt het ook gewoon als je de camera iets voorover of achterover helt.
                Groeten Remco.

                Comment


                • #9
                  Re: Monopod voor o.a. macrofotografie

                  Nadat ik eerst een zomertje geprutst had met zo een Chinese monopod van 15 Euro op Ebay die geen fluit waard is heb ik besloten om te investeren in goed materiaal.
                  Ik had ondertussen al een Carbon tripod van Feisol en omdat ik toch tevreden was over Carbon heb gezocht naar iets gelijkaardig op monopod-gebied.
                  Feisol had enkel modellen waar je de poot moest vastdraaien zoals bij hun tripods en dat is niet echt praktisch bij een monopod.
                  Ik ben toen beginnen zoeken op het internet en ik ben bij de Manfrotto 694CX uitgekomen omdat die snelkoppelingen heeft.
                  Samen met een spike(die je apart moet kopen) heeft mij dat 185 Euro gekost en ik denk dat ik nu toch een monopod voor het leven heb.
                  Ik heb gezien dat ze bij Konijnenberg momenteel 166 Euro kosten(http://www.konijnenberg.be/product/1...n_monopod.html)

                  Sven
                  Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                  Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                  Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                  Comment


                  • #10
                    Re: Monopod voor o.a. macrofotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door sven_df Bekijk bericht
                    Nadat ik eerst een zomertje geprutst had met zo een Chinese monopod van 15 Euro op Ebay die geen fluit waard is heb ik besloten om te investeren in goed materiaal.
                    Ik had ondertussen al een Carbon tripod van Feisol en omdat ik toch tevreden was over Carbon heb gezocht naar iets gelijkaardig op monopod-gebied.
                    Feisol had enkel modellen waar je de poot moest vastdraaien zoals bij hun tripods en dat is niet echt praktisch bij een monopod.
                    Ik ben toen beginnen zoeken op het internet en ik ben bij de Manfrotto 694CX uitgekomen omdat die snelkoppelingen heeft.
                    Samen met een spike(die je apart moet kopen) heeft mij dat 185 Euro gekost en ik denk dat ik nu toch een monopod voor het leven heb.
                    Ik heb gezien dat ze bij Konijnenberg momenteel 166 Euro kosten(http://www.konijnenberg.be/product/1...n_monopod.html)

                    Sven
                    Mag ik even vragen wat er dan precies mis was met dat goedkoop monopod?
                    Ik heb er ook al gezien op ebay die rond die prijs liggen, maar ik snap niet waarom een ZOVEEL duurder statief beter is dan een goedkoop?
                    Het is toch gewoon een soort stok die je zelf uitschuift en vastklikt op juiste hoogte? :/
                    Dus graag wat meer info over wat er juist verkeerd aan was? :P

                    Comment


                    • #11
                      Re: Monopod voor o.a. macrofotografie

                      Monopods zijn bedoeld om de vertikale trillingen proberen te 'elimineren'
                      Bij macrofotografie heb je slechts frakties van mm's aan DOF...
                      Door vooruit en of achteruit te bewegen, ga je telkens buiten het schepstelgebied komen...
                      Macro doe je met een stevig statief en dito ball head...dat is een ijzeren wet.
                      Monopods zijn bedoeld voor andere toepassingen..
                      Het kan natuurlijk af en toe eens lukken; maar dat zijn dan toevalstreffers.

                      Succes

                      mvg,

                      Roland

                      Comment


                      • #12
                        Re: Monopod voor o.a. macrofotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                        Monopods zijn bedoeld om de vertikale trillingen proberen te 'elimineren'
                        Bij macrofotografie heb je slechts frakties van mm's aan DOF...
                        Door vooruit en of achteruit te bewegen, ga je telkens buiten het schepstelgebied komen...
                        Macro doe je met een stevig statief en dito ball head...dat is een ijzeren wet.
                        Monopods zijn bedoeld voor andere toepassingen..
                        Het kan natuurlijk af en toe eens lukken; maar dat zijn dan toevalstreffers.

                        Succes

                        mvg,

                        Roland
                        bwaaah 't kan verkeren zei iemand ooit ... goed materiaal helpt, maar een ijzeren wet ??
                        als dit toevalstreffers zijn dan moet ik continue winnen met de lotto ... want ik doe dit aan de lopende band voor (amateur) documentaire doeleinden ..
                        .. en met picture stacking kunt ge u heus niet veel fantasietjes permitteren
                        .. wat niet wil zeggen dat ik geen betere statief zou kunnen gebruiken ...

                        Is een ballhead hier hoedanook een oplossing qua stabiliteit? .. en voor mijn planten close-up's zoek ik ook een redelijke "eenpoot" trouwens ...

                        mijn kaduuke opstelling,statief uit de pre-historie ..


                        en het armzalige resultaat van de stacking ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Monopod voor o.a. macrofotografie

                          Jamaar, een bridge vs. dSLR is op dat vlak een wereld van verschil hé. De camera in uw opstelling heeft geen opklappende spiegel die trillingen veroorzaakt.
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Monopod voor o.a. macrofotografie

                            Mij werd deze combinatie aanbevolen oa om mee te nemen op diverse vliegtuigreizen :
                            Gitso GM2561T
                            Manfrotto 234 of
                            Manfrotto 2340 RC
                            Ik ben wel nog aan het twijfelen betreffende de aanschaf.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Monopod voor o.a. macrofotografie

                              Ik heb deze Carbon Gitzo G1588 :


                              Met dit Manfrotto Balhoofd 234 en Gitzo plate 1387 :


                              En uiteraard zeer tevreden over.
                              Lichte combinatie.

                              Groetjes,
                              Pol.

                              [Mod]Foto graag wat kleiner, Pol. BD-afmetingen respecteren aub.[/Mod]
                              Last edited by LesC; 25 november 2009, 17:27. Reden: Foto achter linkje geplaatst
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X