Hey allen,
Een aantal maanden geleden kocht ik bij foto rubens in wilrijk een metz 48 voor Nikon. In het begin werkte hij perfect, een goede flash die de sb600 evenaart imho.
Een kleine 5tal weken, op een feestje, kwam een knop aan de zijkant van de flash vast te zitten. Het is de knop die je moet indrukken om het hoofd van de flash te kunnen draaien. Omdat ik op dat feestje foto's moest trekken en geen andere flash bij me had, heb ik die flash nog gebruikt. Ik heb geprobeert om het hoofd te draaien zoals je normaal zou doen en nog wat op de knop proberen te duwen. Hierbij heb ik het mechanisme echter geforceerd en weigerde de flash alle dienst. Niet leuk als je op dat ding rekent.
Ik ging dus met de flash terug naar foto rubens, die hebben ze opgestuurd naar de beukelaer die de import en reparatie van metz-producten verzorgt. Nu, 4 weken na het binnenbrengen van de flash krijg ik van hen bericht dat dit niet onder garantie valt. De reparatie kost bijna evenveel als een nieuwe flash. Ik heb de flash nooit laten vallen, altijd goed verzorgd. Er staan enkel een aantal krassen op van naast een lens in de fototas te zitten.
Ik heb de nummer van de beukelaer gevraagd en heb hen gebeld. Ik kreeg eerst een vriendelijke vrouw aan de lijn die de reparaties deed. Ze vertelde mij dat een geforceerde kop niet onder garantie valt, omdat dit onmogelijk door de flitser zelf kan komen. Ik vertelde het verhaal en legde uit dat het forceren het gevolg is van het vast blijven zitten van de knop aan de zijkant. Ze zij dat ze het begreep en dat ze hetzelfde gedaan zou hebben (!).
Ze verbond me door met haar verantwoordelijke. Die was absoluut niet bereid te luisteren naar mijn verhaal en voor hem was het duidelijk: een georceerde kop valt niet onder garantie, ook al is dat het gevolg van een eerder mankement. Ik had na het eerste defect de flash aan de kant moeten leggen en direct binnen te brengen. Ik moest op dat feestje foto's trekken, dus die optie had ik niet. Metz producten worden geadverteerd als 'reliable'. Volgens mijn interpretatie wil dat niet zeggen: 'Neem een backupflash mee, want onze producten kunnen plots, zonder waarschuwing kapot gaan'. Hij vertelde mij dat de kosten van zo'n reparatie niet door Metz vergoed worden, en ze dus onmogelijk die reparatie gratis kunnen uitvoeren.
Ik heb dus een mail naar Metz gestuurd, die in Duitsland zitten. Van hen heb ik nog geen reactie gehad, maar eerlijk gezegd verwacht ik van hen niets en denk ik dat ze me gewoon zullen doorverwijzen naar de Belgische importeur, zijnde De Beukelaer.
Ik voel me nu dus serieus bedrogen. Ik ben student en heb even moeten sparen voor die flash. Ik heb niets mis gedaan. Ik had nadat de knop vastzat inderdaad misschien de flash aan de kant moeten leggen, maar zoals eerder gezegd, die optie had ik toen eigenlijk niet. Dat ik de knop nadien heb geforceerd in de hoop dat het mechanisme weer in de juiste positie te klikken doet eigenlijk niet terzake. Als ik 180 euro spendeer aan een flits die 'reliable' is, verwacht ik niet zoiets tegen te komen. Dat ik daarna 4 weken mijn flits kwijt ben vind ik eigenlijk al niet kunnen. Dat ik nu ook nog zou moeten betalen voor de reparatie vind ik helemaal schandalig.
Volgens deze website van de overheid heb ik een overeenkomst met foto rubens, en moet ik in principe bij hen mijn garantie claimen. Met de fabrikant heb ik in principe niets te maken. Ik begrijp wel dat dit via Metz en de importeur gaat en dat Foto Rubens daar in principe niets aan kan veranderen. Ik hoop dus eerst het probleem met Metz op te kunnen lossen, alvorens bij de winkel aan te kloppen.
Zijn er hier mensen met een soortgelijke ervaring, of mensen die de wetgeving beter kennen en me wat tips kunnen geven? Wat denken jullie?
Een aantal maanden geleden kocht ik bij foto rubens in wilrijk een metz 48 voor Nikon. In het begin werkte hij perfect, een goede flash die de sb600 evenaart imho.
Een kleine 5tal weken, op een feestje, kwam een knop aan de zijkant van de flash vast te zitten. Het is de knop die je moet indrukken om het hoofd van de flash te kunnen draaien. Omdat ik op dat feestje foto's moest trekken en geen andere flash bij me had, heb ik die flash nog gebruikt. Ik heb geprobeert om het hoofd te draaien zoals je normaal zou doen en nog wat op de knop proberen te duwen. Hierbij heb ik het mechanisme echter geforceerd en weigerde de flash alle dienst. Niet leuk als je op dat ding rekent.
Ik ging dus met de flash terug naar foto rubens, die hebben ze opgestuurd naar de beukelaer die de import en reparatie van metz-producten verzorgt. Nu, 4 weken na het binnenbrengen van de flash krijg ik van hen bericht dat dit niet onder garantie valt. De reparatie kost bijna evenveel als een nieuwe flash. Ik heb de flash nooit laten vallen, altijd goed verzorgd. Er staan enkel een aantal krassen op van naast een lens in de fototas te zitten.
Ik heb de nummer van de beukelaer gevraagd en heb hen gebeld. Ik kreeg eerst een vriendelijke vrouw aan de lijn die de reparaties deed. Ze vertelde mij dat een geforceerde kop niet onder garantie valt, omdat dit onmogelijk door de flitser zelf kan komen. Ik vertelde het verhaal en legde uit dat het forceren het gevolg is van het vast blijven zitten van de knop aan de zijkant. Ze zij dat ze het begreep en dat ze hetzelfde gedaan zou hebben (!).
Ze verbond me door met haar verantwoordelijke. Die was absoluut niet bereid te luisteren naar mijn verhaal en voor hem was het duidelijk: een georceerde kop valt niet onder garantie, ook al is dat het gevolg van een eerder mankement. Ik had na het eerste defect de flash aan de kant moeten leggen en direct binnen te brengen. Ik moest op dat feestje foto's trekken, dus die optie had ik niet. Metz producten worden geadverteerd als 'reliable'. Volgens mijn interpretatie wil dat niet zeggen: 'Neem een backupflash mee, want onze producten kunnen plots, zonder waarschuwing kapot gaan'. Hij vertelde mij dat de kosten van zo'n reparatie niet door Metz vergoed worden, en ze dus onmogelijk die reparatie gratis kunnen uitvoeren.
Ik heb dus een mail naar Metz gestuurd, die in Duitsland zitten. Van hen heb ik nog geen reactie gehad, maar eerlijk gezegd verwacht ik van hen niets en denk ik dat ze me gewoon zullen doorverwijzen naar de Belgische importeur, zijnde De Beukelaer.
Ik voel me nu dus serieus bedrogen. Ik ben student en heb even moeten sparen voor die flash. Ik heb niets mis gedaan. Ik had nadat de knop vastzat inderdaad misschien de flash aan de kant moeten leggen, maar zoals eerder gezegd, die optie had ik toen eigenlijk niet. Dat ik de knop nadien heb geforceerd in de hoop dat het mechanisme weer in de juiste positie te klikken doet eigenlijk niet terzake. Als ik 180 euro spendeer aan een flits die 'reliable' is, verwacht ik niet zoiets tegen te komen. Dat ik daarna 4 weken mijn flits kwijt ben vind ik eigenlijk al niet kunnen. Dat ik nu ook nog zou moeten betalen voor de reparatie vind ik helemaal schandalig.
Volgens deze website van de overheid heb ik een overeenkomst met foto rubens, en moet ik in principe bij hen mijn garantie claimen. Met de fabrikant heb ik in principe niets te maken. Ik begrijp wel dat dit via Metz en de importeur gaat en dat Foto Rubens daar in principe niets aan kan veranderen. Ik hoop dus eerst het probleem met Metz op te kunnen lossen, alvorens bij de winkel aan te kloppen.
Zijn er hier mensen met een soortgelijke ervaring, of mensen die de wetgeving beter kennen en me wat tips kunnen geven? Wat denken jullie?
Comment