Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Garantie metz flitser onterecht ongeldig

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Garantie metz flitser onterecht ongeldig

Hey allen,

Een aantal maanden geleden kocht ik bij foto rubens in wilrijk een metz 48 voor Nikon. In het begin werkte hij perfect, een goede flash die de sb600 evenaart imho.

Een kleine 5tal weken, op een feestje, kwam een knop aan de zijkant van de flash vast te zitten. Het is de knop die je moet indrukken om het hoofd van de flash te kunnen draaien. Omdat ik op dat feestje foto's moest trekken en geen andere flash bij me had, heb ik die flash nog gebruikt. Ik heb geprobeert om het hoofd te draaien zoals je normaal zou doen en nog wat op de knop proberen te duwen. Hierbij heb ik het mechanisme echter geforceerd en weigerde de flash alle dienst. Niet leuk als je op dat ding rekent.

Ik ging dus met de flash terug naar foto rubens, die hebben ze opgestuurd naar de beukelaer die de import en reparatie van metz-producten verzorgt. Nu, 4 weken na het binnenbrengen van de flash krijg ik van hen bericht dat dit niet onder garantie valt. De reparatie kost bijna evenveel als een nieuwe flash. Ik heb de flash nooit laten vallen, altijd goed verzorgd. Er staan enkel een aantal krassen op van naast een lens in de fototas te zitten.

Ik heb de nummer van de beukelaer gevraagd en heb hen gebeld. Ik kreeg eerst een vriendelijke vrouw aan de lijn die de reparaties deed. Ze vertelde mij dat een geforceerde kop niet onder garantie valt, omdat dit onmogelijk door de flitser zelf kan komen. Ik vertelde het verhaal en legde uit dat het forceren het gevolg is van het vast blijven zitten van de knop aan de zijkant. Ze zij dat ze het begreep en dat ze hetzelfde gedaan zou hebben (!).

Ze verbond me door met haar verantwoordelijke. Die was absoluut niet bereid te luisteren naar mijn verhaal en voor hem was het duidelijk: een georceerde kop valt niet onder garantie, ook al is dat het gevolg van een eerder mankement. Ik had na het eerste defect de flash aan de kant moeten leggen en direct binnen te brengen. Ik moest op dat feestje foto's trekken, dus die optie had ik niet. Metz producten worden geadverteerd als 'reliable'. Volgens mijn interpretatie wil dat niet zeggen: 'Neem een backupflash mee, want onze producten kunnen plots, zonder waarschuwing kapot gaan'. Hij vertelde mij dat de kosten van zo'n reparatie niet door Metz vergoed worden, en ze dus onmogelijk die reparatie gratis kunnen uitvoeren.

Ik heb dus een mail naar Metz gestuurd, die in Duitsland zitten. Van hen heb ik nog geen reactie gehad, maar eerlijk gezegd verwacht ik van hen niets en denk ik dat ze me gewoon zullen doorverwijzen naar de Belgische importeur, zijnde De Beukelaer.

Ik voel me nu dus serieus bedrogen. Ik ben student en heb even moeten sparen voor die flash. Ik heb niets mis gedaan. Ik had nadat de knop vastzat inderdaad misschien de flash aan de kant moeten leggen, maar zoals eerder gezegd, die optie had ik toen eigenlijk niet. Dat ik de knop nadien heb geforceerd in de hoop dat het mechanisme weer in de juiste positie te klikken doet eigenlijk niet terzake. Als ik 180 euro spendeer aan een flits die 'reliable' is, verwacht ik niet zoiets tegen te komen. Dat ik daarna 4 weken mijn flits kwijt ben vind ik eigenlijk al niet kunnen. Dat ik nu ook nog zou moeten betalen voor de reparatie vind ik helemaal schandalig.

Volgens deze website van de overheid heb ik een overeenkomst met foto rubens, en moet ik in principe bij hen mijn garantie claimen. Met de fabrikant heb ik in principe niets te maken. Ik begrijp wel dat dit via Metz en de importeur gaat en dat Foto Rubens daar in principe niets aan kan veranderen. Ik hoop dus eerst het probleem met Metz op te kunnen lossen, alvorens bij de winkel aan te kloppen.

Zijn er hier mensen met een soortgelijke ervaring, of mensen die de wetgeving beter kennen en me wat tips kunnen geven? Wat denken jullie?
    Last edited by Teun_2; 8 juli 2009, 13:52.

Re: Garantie metz flitser onterecht ongeldig

Hoe je het ook draait of keert, je hebt de situatie erger gemaakt door te forceren, en dat heb je zelf gedaan. Had de knop alleen vastgezeten was dat onder garantie hersteld of evrvangen.
    Potje breken is potje betalen zei mijn grootmoeder altijd, uw flash is gebroken.

Comment

De olie loopt uit mijn motor, maar ik moet echter op tijd op mijn werk zijn. Daar ben ik op tijd en na het werk rij ik weg en de motor loopt vast.

Garantie?

Dat jij foto's moest nemen is niet de B. zijn probleem.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
        Hoe je het ook draait of keert, je hebt de situatie erger gemaakt door te forceren, en dat heb je zelf gedaan. Had de knop alleen vastgezeten was dat onder garantie hersteld of evrvangen.
        Potje breken is potje betalen zei mijn grootmoeder altijd, uw flash is gebroken.
        Ik heb bij het draaien van de flash geen handelingen vericht die niet in de handleiding stonden, ik had evengoed niet kunnen merken dat dat knopje aan de zijkant niet stuk was. Het forceren is een gevolg van het draaien zoals in de handleiding staat en van een eerder defect.

De vergelijking met de auto gaat ook niet op. Stel dat het contact van je auto stuk is. Je probeert toch je sleutel in het contact te steken. Dat verergert het probleem. Dat valt imho nog steeds onder garantie. Een sleutel in het contact steken is geen oneigenlijk gebruik van de auto, net zoals het roteren van de het hoofd van de flash dat niet is.

Dat ik nog foto's moest trekken doet er inderdaad niet toe, maar maakte de zaak wel vervelender voor mezelf. Dat ik de kop geforceerd heb door er op een normale manier aan te draaien is wel belangrijk. Dit is geen ongewone handeling. Als dit inderdaad fout gaat doordat er ergens in de flash iets mis zit, is dat geen oneigenlijk gebruik. Ik mag van die flash verwachten dat die roteert en betrouwbaar is. Daar voldoet dat ding dus niet aan heb ik volgens de belgische wetgeving recht op garantie.

Ik wil ook nog eens vermelden dat de techniekster van De Beukelaer me heeft verteld dat ze hetzelfde gedaan zou hebben, voor mij is dat een indicatie dat ik niets fouts gedaan heb.

Ik heb ooit een ixus 60 gehad, waar op een ongelukkige wijze zand in de lens is gekomen. Die reparatie heb ik gewoon betaald omdat ik wist dat het mijn eigen domme fout was. Ik voel me hier nu niet fair behandeld en daar kan ik niet zo goed tegen. Als het inderdaad mijn eigen fout zou zijn geweest, dan had ik hier ook geen problemen over gemaakt, maar gewoon betaald, maar dat is imho niet het geval.

Nog meningen?
        Last edited by Teun_2; 8 juli 2009, 14:20.

Comment

ik begrijp je frustratie, en ik zou het ook niet leuk vinden natuurlijk ... maar dit is dus 'de' reden waarom je een aan huwelijksreportage niet moet beginnen met maar 1 body en 1 flitser ... altijd backup materiaal meehebben : minstens twee bodies, verschillende lenzen en minstens twee flitsers

Ik weet dat het allemaal duur wordt, maar als ik mijn 580EX II (die het dubbele kost van jouw Metz) op die manier 'de kop afbreek' moet ik bij Canon ook geen garantie verwachten, terwijl dit toch een professionele flits is.

Het is heel jammer, maar ik zou toch ook eens aan een verzekering denken voor je materiaal, die zou deze herstelling wel betalen ... nu zijn het vijgen na pasen natuurlijk, maar er kan altijd iets stuk gaan, en het zal altijd op het meest rotte moment gebeuren.

je had eventueel met de interne flits kunnen verderwerken (als die op je body zit), het is veel minder, maar nog altijd beter dan niets hé.

Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
            ik begrijp je frustratie, en ik zou het ook niet leuk vinden natuurlijk ... maar dit is dus 'de' reden waarom je een aan huwelijksreportage niet moet beginnen met maar 1 body en 1 flitser ... altijd backup materiaal meehebben : minstens twee bodies, verschillende lenzen en minstens twee flitsers

Ik weet dat het allemaal duur wordt, maar als ik mijn 580EX II (die het dubbele kost van jouw Metz) op die manier 'de kop afbreek' moet ik bij Canon ook geen garantie verwachten, terwijl dit toch een professionele flits is.

Het is heel jammer, maar ik zou toch ook eens aan een verzekering denken voor je materiaal, die zou deze herstelling wel betalen ... nu zijn het vijgen na pasen natuurlijk, maar er kan altijd iets stuk gaan, en het zal altijd op het meest rotte moment gebeuren.

je had eventueel met de interne flits kunnen verderwerken (als die op je body zit), het is veel minder, maar nog altijd beter dan niets hé.

Mark
            Ik studeer fulltime en werd eigenlijk amper betaald voor die opdracht (inkom + drankbonnetjes). Fotografie is voor mij een hobby en geen inkomstenbron en heb dus ook niet een onbeperkt budget. Nadat de flits definitief stuk was, ben ik inderdaad met de ingebouwde flits verder gegaan. Het instellen is daarbij een stuk minder prettig en de fotos ook een stuk minder, maar goed, ik heb net met Merz in duitsland gebeld en ze gingen zien of ze iets konden regelen. Ze gaan me morgen iets laten weten. Ik denk ook niet dat die canon dit probleem zo snel voorheeft, de metz lijkt aan de buitenkant goed gebeouwd, maar is dit aan de binnenkant dus duidelijk niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
              Ik studeer fulltime en werd eigenlijk amper betaald voor die opdracht (inkom + drankbonnetjes). Fotografie is voor mij een hobby en geen inkomstenbron en heb dus ook niet een onbeperkt budget. Nadat de flits definitief stuk was, ben ik inderdaad met de ingebouwde flits verder gegaan. Het instellen is daarbij een stuk minder prettig en de fotos ook een stuk minder, maar goed, ik heb net met Merz in duitsland gebeld en ze gingen zien of ze iets konden regelen. Ze gaan me morgen iets laten weten. Ik denk ook niet dat die canon dit probleem zo snel voorheeft, de metz lijkt aan de buitenkant goed gebeouwd, maar is dit aan de binnenkant dus duidelijk niet.
              U staat mijn inziens geheel in uw recht het beste laat u het er beslist niet bij zitten.
              U bent niet de oorzaak van het defect, maar de flitser die niet zo functioneert van wat u van deze flitser mag verwachten. Het is zeer aannemelijk dat u niet kon weten dat door uw handelingen het defect verergerde. Dit is weer typisch een geval van garantie tot de voordeur. Eis uw garantierechten op bij de zaak waar u zaken mee heeft gedaan.
              Het had Rubens gesierd wanneer zij voor u in de bres waren gesprongen: als afnemer van Metz hebben zij meer invloed bij de fabriek of de importeur, dan een individuele klant van hen. Maak Rubens maar duidelijk dat u bij uw volgende aankoop een klantvriendelijker winkel kiest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                U staat mijn inziens geheel in uw recht het beste laat u het er beslist niet bij zitten.
                U bent niet de oorzaak van het defect, maar de flitser die niet zo functioneert van wat u van deze flitser mag verwachten. Het is zeer aannemelijk dat u niet kon weten dat door uw handelingen het defect verergerde. Dit is weer typisch een geval van garantie tot de voordeur. Eis uw garantierechten op bij de zaak waar u zaken mee heeft gedaan.
                Het had Rubens gesierd wanneer zij voor u in de bres waren gesprongen: als afnemer van Metz hebben zij meer invloed bij de fabriek of de importeur, dan een individuele klant van hen. Maak Rubens maar duidelijk dat u bij uw volgende aankoop een klantvriendelijker winkel kiest.
                Ik heb hen gezegd dat ik, als Metz toch niet zou toegeven ik inderdaad bij hen zou aankloppen. Ik heb het telefoonnummer van de winkelverantwoordelijke gekregen die er vandaag niet was. Ik ben altijd al heel goed en vriendelijk bij hen geholpen geweest. Ze hebben me ook meteen de gevraagde informatie gegeven. Ik heb meteen het initiatief genomen om bij de beukelaer en metz te horen, dus tot nu toe nog geen slecht woord over die winkel.

Comment

Tja, het is hier al gezegd: het is niet omdat een product of merk geadverteerd wordt als "reliable" dat je geen backup bij moet hebben... In dat geval zou geen enkele beroepsfotograaf backups moeten mee hebben, want we werken allemaal met materiaal dat "reliable" is. Alles kan kapot en gaat ook kapot, uiteraard zonder aankondiging.

Dat backup materiaal duur is, en daardoor niet voor iedereen altijd haalbaar, is uiteraard een feit en zeer begrijpelijk. Als je dat echter communiceert naar de opdrachtgever, dan is jouw probleem in geval van panne niet zo groot. De opdrachtgever nam het risico je toch de opdracht te laten doen voor een "prijsje", en krijgt in dit geval het deksel op zijn neus: geen foto's.
                  www.135mm.be
                  @135mm_leuven
                  info@135mm.be

Comment

Jammer dat er krassen op zaten want dat maakt het defect meteen al verdacht voor geen garantie, maar eerder een ongeval.
                    En dan komt er een verhaal bij van geweld gebruikt om de flitser werkende te krijgen.
                    Dus onzorgvuldig gebruik.
                    Ja dan wordt garantie geven moeilijk, daar zijn regels voor gemaakt.
                    Wees zuinig op de buitenkant in garantie tijd want dat is heel belangrijk.

Comment

Je kan het al ver drijven hé .... voor mij is het vrij simpel, Eigen schuld dikke bult ! Enige tijd geleden deed ik een homeshoot bij een Beauthy, daarbij kwam en van mijn 580 EX flitsen ten val en daarna zo dood as ne pier. Niet van te verschieten, was ne dreun man ... Alleen van buiten was er niks aan te zien, maar ik ben niet gaan bleiten bij ettbass, maar gewoon in de nota vermeld, flits gevallen bij reportage. Kan gebeuren, we zijn allemaal mensen, we doen allemaal al eens iets fout. Geen probleem, ze hebben een complete nieuwe print geplaatst in de flits, ik had heel het zooitje terug binnen de 4 weken, factuur 103 Euro.

Zo werkt dat ...

MVG, Jeff
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                        Je kan het al ver drijven hé .... voor mij is het vrij simpel, Eigen schuld dikke bult ! Enige tijd geleden deed ik een homeshoot bij een Beauthy, daarbij kwam en van mijn 580 EX flitsen ten val en daarna zo dood as ne pier. Niet van te verschieten, was ne dreun man ... Alleen van buiten was er niks aan te zien, maar ik ben niet gaan bleiten bij ettbass, maar gewoon in de nota vermeld, flits gevallen bij reportage. Kan gebeuren, we zijn allemaal mensen, we doen allemaal al eens iets fout. Geen probleem, ze hebben een complete nieuwe print geplaatst in de flits, ik had heel het zooitje terug binnen de 4 weken, factuur 103 Euro.

Zo werkt dat ...

MVG, Jeff
                        Dat vallen is inderdaad je eigen schuld. Als dat vallen nu de oorzaak was van een ander defect, een loszittend schroefje aan de binnenkant oid, is dat iets anders. Geweld heb ik niet gebruikt. Ik heb niet erg hard aan die kop gedraaid ofzo.

Zoals ik al eerder heb vermeld heb ik ooit ook zand gehad in een lens, die reparatie heb ik ook gewoon (terecht) betaald. (ook vermeld dat er zand was ingekomen). Dit geval nmet de flits vind ik echt niet mijn eigen schuld. De prijs die ze vragen is overigens €168.
                        Last edited by Teun_2; 9 juli 2009, 13:05.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Forestwalker Bekijk bericht
                          Jammer dat er krassen op zaten want dat maakt het defect meteen al verdacht voor geen garantie, maar eerder een ongeval.
                          En dan komt er een verhaal bij van geweld gebruikt om de flitser werkende te krijgen.
                          Dus onzorgvuldig gebruik.
                          Ja dan wordt garantie geven moeilijk, daar zijn regels voor gemaakt.
                          Wees zuinig op de buitenkant in garantie tijd want dat is heel belangrijk.
                          De flitser werkte in het begin nog, enkel het draaien ging wat stroever dan normaal. Dat daardoor het mechanisme helemaal beschadigd wordt, is niet mijn fout, maar een gevolg van de onzorgvuldige constructie en normaal gebruik. Het forceren was het gevolg van een normale draai-handeling.

Comment

Zoals je het nu verteld komt het anders over dan het forceren van een knop.

De knop ging een beetje stroever is wat anders dan forceren.
                            Als je het zo vermeld hebt dan zou ik nogmaals een brief of mail sturen.
                            Wie weet je hebt mensen die krijgen alles voor mekaar en de ander niets.
                            Ik zelf ben ook zo'n ander, als mijn vrouw met iets terug gaat dan vragen ze niks, als ik terug met iets ga dan vragen ze me waarom ik het terug kom brengen.
                            Dus onderscheid wordt er altijd gemaakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                              Ik studeer fulltime en werd eigenlijk amper betaald voor die opdracht (inkom + drankbonnetjes)
                              Je werd dus niet betaald voor die opdracht, want inkom + drankbonnetjes is maar de normaalste zaak. Je kwam er dus gratis trekken. Dus had je dan beter meteen je interne flitser gebruikt oftewel gezegd tegen die opdrachtgever.... "sorry materiaal kapot ik kan niet verderdoen"
                              You get what you pay for (dus als die opdrachtgever geen geld voorziet voor een fotograaf, dan moet hij ook niet verwachten dat je een reservebody hebt en reserveflitser....)

Comment

Working...
                              X