Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Metz

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Metz

Hello,
    Ik heb nog een staafflitser van Metz (45 CT-1) liggen.
    Kan er mij iemand vertellen of je die samen met een digitaal fototoestel kan gebruiken ?
    Zo ja, hoe moet die dan ingesteld worden ?

Op voorhand bedankt om hier enige aandacht aan te besteden.

Carlos

Re: Metz

Nope, blijkt niet veilig te zijn volgens deze site:

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Je kunt natuurlijk een tussenstuk gebruiken dat het ontsteekvoltage van de flitser terug brengt tot een veilige spanning voor een DSLR (kan nu niet direct op de naam komen).

Ik gebruik mijn Metz 45 CT-5 nog tot volle tevredenheid (zonder TTL uiteraard), maar deze geeft max. 14.8V onsteekspanning, wat veilig is voor mijn toestel (EOS 20D verdraagt tot 250V onsteekspanning).

Indien je oudere flitsers zonder TTL wil gebruiken, moet je je fototoestel op manueel zetten (sluitertijd en diafragma zelf instellen, bv. 1/30s en f5.6); dezelfde diafragmawaarde op je flitser instellen voor de ingestelde ISO op je fototoestel en de ingebouwde lichtcel van de flitser het werkt laten doen voor de juiste belichting.
    Dit klinkt ouwbollig, maar werkt nog uitstekend (het werkte 20j. geleden, dus waarom zou het nu niet meer werken), zolang je geen invulflits moet toepassen (flitsen bij daglicht).
    Last edited by GeertB; 29 juni 2009, 20:58. Reden: gebruikswijze manuele flitsers
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

Comment

Bedankt Geert, die site zocht ik al lang

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Wein Products Inc. develops filterless air purifiers that actually work! Our air purification system helps allergy and asthma sufferers, as well as extra sensitive groups, breath more easily when traveling, going to appointments or at home. We are a U.S. company and have been developing innovative technologies since 1964. We take great pride in the quality and effectiveness of our products.

IMPORTANT!!! Reverse the battery (B1) polarity!! Thanks to Kudab for pointing that out!! END OF IMPORTANT PART!! Here is a simple safe sync schematic I built with parts laying around. This is it -> www.flickr.com/photos/oid-w/2957399392 I can now sync my camera up to 1/320th compared to the 1/160 without loss of flash power unlike HSS. At 1/400th the flash starts to get cut of all the way up to 1/1600th C1 Is the camera's hot shoe B1 Is a 3v battery (I'm using a C2030) R1 Is a 120 ohm resistor OP Is a K3020P triac opto-isolator R2 Is a 3.2-4 Kohm resistor T1 Is a BTA10 triac HS1 Is the hot shoe/PC/trigger

en

Veel plezier ermee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
          Nope, blijkt niet veilig te zijn volgens deze site:

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Je kunt natuurlijk een tussenstuk gebruiken dat het ontsteekvoltage van de flitser terug brengt tot een veilige spanning voor een DSLR (kan nu niet direct op de naam komen).

Ik gebruik mijn Metz 45 CT-5 nog tot volle tevredenheid (zonder TTL uiteraard), maar deze geeft max. 14.8V onsteekspanning, wat veilig is voor mijn toestel (EOS 20D verdraagt tot 250V onsteekspanning).

Indien je oudere flitsers zonder TTL wil gebruiken, moet je je fototoestel op manueel zetten (sluitertijd en diafragma zelf instellen, bv. 1/30s en f5.6); dezelfde diafragmawaarde op je flitser instellen voor de ingestelde ISO op je fototoestel en de ingebouwde lichtcel van de flitser het werkt laten doen voor de juiste belichting.
          Dit klinkt ouwbollig, maar werkt nog uitstekend (het werkte 20j. geleden, dus waarom zou het nu niet meer werken), zolang je geen invulflits moet toepassen (flitsen bij daglicht).
          Er zijn meerdere versies van die flits gemaakt. Sommigen zijn wel veilig. Ik ben ooit een site tegengekomen die daar meer uitleg over gaf. Je moet kijken naar de serienummer. Als die binnen de zoveel en zoveel liggt zou die veilig moeten zijn. Je moet het maar eens googlen. Het veiligste is natuurlijk zelf even doormeten.

Edit:

Even opgezocht

If the serial number of the flash is higher than 534000 there should be no problem
          Bron: http://photo.net/medium-format-photography-forum/00RXN2

Geen idee hoe betrouwbaar dit is, maar met wat google(of beter nog: meet-)werk kom je er vast wel uit

Edit: zie ook: http://forum.belgiumdigital.com/785101-post4.html

Conclusie: meten is weten.
          Last edited by Teun_2; 2 juli 2009, 22:41.

Comment

Working...
          X