Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter voor zwartwit fotogafie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Filter voor zwartwit fotogafie

Hallo,

ik heb me net een portretlens aangeschaft die ik ga gebruiken voor reportages

( nikkor 35 mm 1.8 )

Ik fotografeer zeer veel in zwart wit.
    Ik denk dat bijna alle reportagefotografen filters gebruiken om hun foto's een veel beter contrast te geven.
    Het is vooral het contrast dat ik wil versterken. Kijk naar foto's van Stefan Vanfleteren.

Welke filter koop ik het best??

Alvast bedankt

Re: Filter voor zwartwit fotogafie

ik betwijfel ten zeerste dat vanfleteren een filter gebruikt.
    Het antwoord op je vraag is een oranje filter.

-m-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Als je in raw werkt kan je bij omzetting naar zwart wit effect van kleurfilters nadoen, zonder ze te moeten plaatsen op de lens.
      Rood en Blauw hebben sterke invloed op huidskleur.

Bij Van Fleteren speelt belichting ook een grote rol.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door simondebbaut Bekijk bericht
        ik heb me net een portretlens aangeschaft die ik ga gebruiken voor reportages
        ( nikkor 35 mm 1.8 )
        Euh, een 35 mm wordt nu niet meteen een portretlens genoemd (deze term is eerder weggelegd voor een 85 mm of 105 mm (in KB dan)).
        Fotografeer je dan nog met analoge filmpellicules ? Dan zet je de filter beter op de lens maar doe je het digitaal dan kan je zoals hierboven reeds aangegeven het beeld nadien in een fotoverwerkingsprogramma aanpassen (en ongedaan maken).
        Ik fotografeerde nogal veel met een roodfilter omdat ik graag contrastrijke beelden zie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cigaloun Bekijk bericht
          Fotografeer je dan nog met analoge filmpellicules ? Dan zet je de filter beter op de lens maar doe je het digitaal dan kan je zoals hierboven reeds aangegeven het beeld nadien in een fotoverwerkingsprogramma aanpassen (en ongedaan maken).
          Ik fotografeerde nogal veel met een roodfilter omdat ik graag contrastrijke beelden zie.
          Lijkt me sterk want de nikkor 35mm f1,8 is er alleen in DX uitvoering.
          Bij digitale camera's zijn alleen polarisatiefilters, gradueel grijsfilters en IR-filters nog nuttig. Het effect van kleurenfilters kan ook met een digitaal filter bereikt worden. Maar het effect van een polarisatiefilter niet. Je kunt ook grijsfilters gebruiken, voor meer belichtingsruimte bij langere belichtingstijden. Zoals bij bliksemfotografie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            ik betwijfel ten zeerste dat vanfleteren een filter gebruikt.
            Het antwoord op je vraag is een oranje filter.

-m-
            toch best geen donker oranje filter gebruiken voor mensen.
            want dan kunnen hun lippen wel eens "verdwijnen"...
            ik dacht dat geel beter was voor portretten en algemene zaken.
            How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

Portfolio Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sharkdog Bekijk bericht
              toch best geen donker oranje filter gebruiken voor mensen.
              want dan kunnen hun lippen wel eens "verdwijnen"...
              ik dacht dat geel beter was voor portretten en algemene zaken.
              Correct, voor portretten worden zelfs groen filters gebruikt, exact om die redenen, bleke mensen krijgen dan ook een wat 'gezondere' look.

-m-

NB. Daarom twijfel ik er ook aan dat van fleteren een dergelijk filter gebruikt.
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Ook rekening houden met het feit dat als je kleurenfilters gaat gebruiken op een digitale camera je de witbalans niet op automatisch mag zetten.

Geeft rare resultaten
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Het beste en meest flexibele filter is wat mij betreft nog steeds photoshop , en ik vermoed dat Vanfleteren die ook wel gebruikt . Je moet er steeds aan denken dat een foto niet enkel in de camera gemaakt wordt, maar meestal voornamelijk in de (digitale of analoge) doka.

Je bent het best af met een origineel (negatief of RAW) met zoveel mogelijk informatie (dus geen hoog contrast, maar integendeel met zo veel mogelijk grijsschakeringen er tussen in), en dan in de (digi)doka je contrast gaan aanpassen aan wat je beoogt. Geeft je veeeel meer mogelijkheden dan de beschikbare beeldinformatie al in de camera te gaan beperken
                  La belle image c'est une géometrie modulée par le coeur - Willy Ronis

Comment

Klopt het dat het ook nog nuttig kan zijn om een kleurtemperatuur-conversiefilter (vb 80A) te gebruiken op digitaal, om het rode kanaal te begrenzen (uitbranden voorkomen) en meer in de buurt te brengen van blauw en groen onder kunstlicht?

mvg
                    Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

jammer dat we niets meer van Simon vernemen.
                      maar voor alle anderen misschien toch interessant.
                      gaat vaak zo hè ....jammer.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                      X