Ik heb een Nikon D80 in het bezit en stuit vaak op een te traag mechanisme om snel na elkaar foto's te nemen. Kan ik dit verhelpen door een grip eronder te zetten? Of rest mij enkel en alleen de overgang naar een beter toestel?
enkel een D300 haalt een hogere framerate door een grip, mits je er dan ook de uiste batterij (die van de D3) in steekt. Een D80 is beperkt tot 2,5 frames per seconde
Als je een batterijgrip plaatst op je camera heb je meer vermogen (afhankelijk van type batterij bv 2 x EN-EL3e of 6 AA batterijen). Met meer vermogen kan je de motor en elektronika sneller aansturen. Misschien ook bewust gedaan om wat meer grips te verkopen. Die mannen van de marketing ...
Er is duidelijk een verschil van snelheid als ik mijn grip met 8 penlite er in doe, maar niet als ik de EL3e gebruik
Meer snelheid kun je wel behalen als je de Nikon EN-EL4a batterij (capaciteit van 2500 mAh) gebruikt, de EN-EL3e heeft maar een capaciteit van 1.500mAh.
(Dit bij gebruik van de MB-D10 op een Nikon D300 of D700).
De D80 maakt max 3frames/sec
Dit kan NIET opgetrokken worden door eender welke grip of eender welke batterij.
Dit was destijds ook 1 van de redenen waarom ik de D700 in huis gehaald heb.
Let wel:
Je zegt dat je 'soms' er soms last van hebt dat die te traag is.
Bedoel je hiermee dat hij voor sommige situaties te traag is?
Of dat hij soms trager is dan anders??
Want om aan die 3fps te komen, moet je sluitertijd natuurlijk snel genoeg zijn he
Als je sluitertijd 1/2de is (halve seconde) zul je met geen enkele camera meer dan 2fps kunnen halen
Zeker als je op een automatische stand werkt kan dit wel eens de oorzaak zijn.
Als je een batterijgrip plaatst op je camera heb je meer vermogen (afhankelijk van type batterij bv 2 x EN-EL3e of 6 AA batterijen). Met meer vermogen kan je de motor en elektronika sneller aansturen. Misschien ook bewust gedaan om wat meer grips te verkopen. Die mannen van de marketing ...
groet
Dat dat puur een marketingstrategie is (soort van easter-egg) kan ik geloven, maar dat het een gevolg is van meer vermogen, daar geloof ik niet in.
mvg
ps. Capaciteit (aantal miliamp) en vermogen (spanning x stroom) zijn niet het zelfde, en het is niet omdat de capaciteit hoger is, dat een batterij meer vermogen kan leveren. Dat zou ook betekenen dat alles intern gemaakt is om op een hoger vermogen (==>sneller) te werken, maar dat ze dat beperken als er maar 1 batterij in steekt. (chiptuning dus).
Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.
De D80 maakt max 3frames/sec
Dit kan NIET opgetrokken worden door eender welke grip of eender welke batterij.
Dit was destijds ook 1 van de redenen waarom ik de D700 in huis gehaald heb.
Let wel:
Je zegt dat je 'soms' er soms last van hebt dat die te traag is.
Bedoel je hiermee dat hij voor sommige situaties te traag is?
Of dat hij soms trager is dan anders??
Want om aan die 3fps te komen, moet je sluitertijd natuurlijk snel genoeg zijn he
Als je sluitertijd 1/2de is (halve seconde) zul je met geen enkele camera meer dan 2fps kunnen halen
Zeker als je op een automatische stand werkt kan dit wel eens de oorzaak zijn.
Ik bedoelde met traag dat wanneer bv een paard over een sprong gaat je idd enkel de afzet, de sprong en het neerkomen kan fotograferen bij bv 1/250.
Maar dat ligt dus blijkbaar louter aan de capaciteit die hij mist...?
Dus dan zal ik maar aan het sparen gaan voor een betere camera in de toekomst
Eens met Vyruz.
Kan het aan een trage geheugenkaart liggen?
Grote bestanden wegschrijven kost tijd.
Buffer vol.
En inderdaad aan lage sluitertijden.
In de tekst van onderstaande link wordt ook gesproken over de Noise reduction.
Deze zou ook een vertragende werking op de camera hebben.
Meer snelheid kun je wel behalen als je de Nikon EN-EL4a batterij (capaciteit van 2500 mAh) gebruikt, de EN-EL3e heeft maar een capaciteit van 1.500mAh.
(Dit bij gebruik van de MB-D10 op een Nikon D300 of D700).
Dat ligt dan niet aan het aantal mAh, maar aan de hogere spanning die deze EN-EL4a heeft (11,1 volt) tegenover 7,4 volt bij de EN-EL3e, het aantal mAh bepaald alleen de capaciteit van een batterij, en niet het vermogen.
Comment