Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studio materiaal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Studio materiaal

Dag iedereen,

Zou graag een kleine studio thuis inrichten maar heb wat vragen hieromtrend.

Waarop moet ik letten, welke sterkte van lampen(watt)
    Welke softboxen enz...

Re: Studio materiaal

wat wil je dan gaan fotograferen ?

als je modellen wil gaan fotograferen vind ik een Elinchrom D-lite 2 of 4 set altijd een goeie instapper.
    de to go set word geleverd met 2 statieven, 2 flitskoppen en 2 paraplu's

zoiets dus.
    enige nadeel is dat je nog n achtergronddoek nodig hebt en eventueel een draadloos systeempie
    een Dlite word met een kabel geleverd, waar je eventueel zelfs nog n hotshoe voor nodig hebt afhankelijk van welk type camera je hebt.

sterkte van de lampen : als je een gewone DSLR hebt met ISO 100 dan ga je het beste starten met minimaal 200watt/s (als je een Nikon D40/50/60 met minimaal ISO200 kan je nog minder hebben)
    welke modifiers : kan je beter even wachten op de pro's.. mij is ooit verteld dat je lichtbron evengroot moet zijn als je te-fotograferen-onderwerp.
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

In de laatste nieuwe shoot staat een heel artikel over het inrichten van een keine home studio.
      Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

ik spreek nu eigenlijk als beginner -met reeds ervaring met uitvallende lichten en zo..

ik heb begin 2008 een hele set van Falcon Eyes aangeschaft van 2x 300 Watt met softboxen van 60*80cm + draadloze trigger. Dat kostte samen toen 650 euro + 89 euro, geloof ik. Toen woonde ik nog groot maar ik wist niet hoe de opstelling moest, dus ik zette aan 1 kant van de mens een sotfbox in de lucht op 45 graden en 1tje als invullicht maar aan zijn zijkant.

nu woon ik kleiner (2.5m breed) maar heb ik een witte achtergrond.. dus dan heb je nood aan een licht dat je achtergrond kan oplichten (in mijn geval zie je allemaal kreukels omdat mijn flits niet ver genoeg van mijn doek kan staan, leuk voor nabewerking..). Ik zou liefst aan 2 kanten een licht zetten voor het doek maar dan zou ik een kast moeten uitbreken :/
        En over haarlicht (dat van achteren strijkt over het haar gelijk een mooie zonsondergang) zal ik maar niet beginnen, dat laat ik gewoon weg.

Qua trigger gebruik ik nog steeds die draadloze trigger voor de achterste softbox, maar ik steek op mijn 40D ook een kabel om de voorste softbox te ontsteken. Als de achterste softbox wegkijkt van de voorste, heeft hij de neiging om niet af te gaan als slave, zodus..

Heb intussen een dunne lange softbox gekocht (stripe 30x120 omdat ik dan voeten en hoofd tegelijk kan belichten van dichtbij) en een studioflits van linkstar van 200 watt omdat die van FE het soms nogal laten afweten. Tot nu toe geen problemen gehad met Linkstar.

Als je wat meer oppervlakte kan innemen zou ik MINSTENS 300 watt nemen. Maar niet overdrijven he En als je daarbij geld teveel hebt zou een octabox ook van pas komen voor modellen.

beetje vanal door elkaar, mijn excuses..
        Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

met hoeveel vloeroppervlakte dien je rekening te houden als je aan een dergelijke opzet gaat beginnen ?

ben zelf namelijk ook van plan de Zolder omtebouwen....
          Sony DSLR A700 |Sigma 12-24mm |Sigma 105mm |Sigma 70-210|Sigma 150-500mm | Lowpro Computrekker |HVL-F58M MIJN TIJDELIJKE PORTFOLIO
          Focus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stresskiller Bekijk bericht
            met hoeveel vloeroppervlakte dien je rekening te houden als je aan een dergelijke opzet gaat beginnen ?

ben zelf namelijk ook van plan de Zolder omtebouwen....
            Ideaal is minstens 4.5 meter breed en 7 meter lang.

Je kan ook met minder maar dan moet je voor full-body met een groothoeklens beginnen en dat is niet altijd flaterend voor het model (vervorming)
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

duidelijk , daar hebben we wat aan .

bedankt
              Sony DSLR A700 |Sigma 12-24mm |Sigma 105mm |Sigma 70-210|Sigma 150-500mm | Lowpro Computrekker |HVL-F58M MIJN TIJDELIJKE PORTFOLIO
              Focus

Comment

Ik denk er ook aan een klein studio'tje in te richten. Tot nu toe heb ik enkel mijn canon 450D toestel. Wat heb ik nodig hebben om via mijn camera de flitsers aan te sturen van zo'n starterskit?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elkristo Bekijk bericht
                  Ik denk er ook aan een klein studio'tje in te richten. Tot nu toe heb ik enkel mijn canon 450D toestel. Wat heb ik nodig hebben om via mijn camera de flitsers aan te sturen van zo'n starterskit?
                  Niets. Er is meestel een lichtgevoelige cel ingebouwd, en die gaat af met je flitser.
                  Wel een slecht idee. Je lichtmeting wordt zo'n beetje onmogelijk, tenzij je je cameraflits op manueel kan zetten en de output kan instellen.
                  Flitsautomaat en studioflitsen werkt niet samen...
                  Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

dan zou ik eerder een infrarood-zender kopen. Als je je on-camera flits laat afgaan dan heb je natuurlijk die lelijke flits in beeld; Of je moet met karton zo'n omleidingtunnel voor je flits creëren zodat het licht niet op je model valt..

1 deel zet je op de flitsschoen van je camera, en de ontvanger steek je mee in de stroomkabel van de flitser. Of als je in de camera een rond contact hebt om een kabel in te steken.. dan kan je de kabel die bij een flitsset komt ook gebruiken (rechts bij een 40D of 5d, zover ik weet ) 1 kant is gelijk een koptelefoon-plug, alleen een stuk groter, de andere kant is een rond dingetje, beetje zoals de antenne van een tv. (ziehier http://www.studio73.be/5396/studio73...skabel_Geel_5m )
                    De draadloze triggers vind ik niet (ofja, de dure wel..)
                    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Hoeveel Watt sterkte is nodig voor uw flitslamp (softbox) is aan te raden, de gebruikte ruimte is zo'n 4,5 op 6m
                      deze set lijkt me interessant als beginnende fotograaf. (300€). Wat is een goeie groote voor een softbox te gebruiken voor portret 80x120?

Comment

Ik heb hier een beetje zitten lezen en zit eigenlijk met de zelfde vragen. Momenteel doe ik voornamelijk sportfotografie. Ik wil me horizon graag verbreden en wil dan ook een kleine studio beginnen.

Nu kwam ik bij de gamma de volgende aanbieding tegen.

Is dit een goede set om te beginnen zal deze aanbieding uiteindelijk niet voldoende zijn?
                        Niet het vele is goed, maar het goede is veel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elkristo Bekijk bericht
                          Hoeveel Watt sterkte is nodig voor uw flitslamp (softbox) is aan te raden, de gebruikte ruimte is zo'n 4,5 op 6m
                          deze set lijkt me interessant als beginnende fotograaf. (300€). Wat is een goeie groote voor een softbox te gebruiken voor portret 80x120?
                          Wat betreft de afmeting van het vloeroppervlak is dit zeker al voldoende. Maar wat zeker niet mag vergeten worden is de hoogte, als je je model van schuin boven wil verlichten moet je toch wel wat ruimte hebben in de hoogte. Een ideaal minimum is een studio van 6 op 6 met een hoogte van 4m, natuurlijk is dit praktisch niet altijd haalbaar.
                          De set die jij aanhaalt met de prijs is voor 1 flitskop, als je van nul start zou ik opteren voor een set van 2. De afmeting van de softbox is afhankelijk van de afmeting van je object, voor portretten (hoofd en schouders) is 80x120 aan de grote kant, voor een full body of enkele personen samen is dit dan weer goed geschikt. Normaal gezien is de regel zo dat hoe groter de lichtbron hoe zachter het licht, maar ook des te moeilijker om het te sturen.
                          Mijn ondervinding is dat als je met een DSLR werkt op iso100 of 200 in een matig grote studio, dat je dan met 300Ws voldoende hebt om op f8 of 11 te werken. Dus ideaal voor portretfotografie, wil je grotere objecten gaan fotograferen met heel veel scherptediepte (bijvoorbeeld f45 of 64 als je gebruik maakt van een TC) dan ben je beter af met een 600Ws of zelfs meer.
                          Ik ken het merk dat je aanhaalt in deze kit niet maar het ziet er behoorlijk uit.

Oorspronkelijk geplaatst door DeSherrif Bekijk bericht
                          Ik heb hier een beetje zitten lezen en zit eigenlijk met de zelfde vragen. Momenteel doe ik voornamelijk sportfotografie. Ik wil me horizon graag verbreden en wil dan ook een kleine studio beginnen.

Nu kwam ik bij de gamma de volgende aanbieding tegen.

Is dit een goede set om te beginnen zal deze aanbieding uiteindelijk niet voldoende zijn?
                          150Ws is aan de lage kant maar zal voldoen bij occasioneel gebruik in een kleine ruimte. Volgens mij is ook de bouwvorm niet echt geschikt om lange tijd aan een stuk te gebruiken. Let ook op bij zulke sets dat het niet altijd mogelijk is om extra accessoires te vinden (reflectord, snoot,...ed). Maar zoals gezegd als je af en toe voor een kleine fotoshoot eens een flitser wil gebruiken kan dit voldoen.
                          Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Ik gebruik een 450d daarop zit geen aansluiting voor een flitskabel.
                            Ik heb dus een radiotrigger zoals bv. de pocketwizard nodig.
                            Is deze een aanrader? of zijn er betere alternatieven?
                            Klopt het dat je deze 2maal moet aankopen, de één als zender, de ander kun je dan gebruiken als ontvanger?

Comment

pocket wizard voor het aansturen van een studio set van 299€

koop gewoon een socket voor 10€ en sluit daar je kabel op aan...
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                              X