Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke A3 fotoprinter?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welke A3 fotoprinter?

De 9000 Pro werkt met dye-inkt en de 9500 Pro met pigment-inkt.

De afdrukken gemaakt met pigment-inkt zouden veel langer goed (kleurvast) blijven dan die met dye-inkt.
    Is dit erg overroepen, of is er echt een groot verschil?
    De meeste kleine printers printen toch met dye-inkt als ik het goed heb en ik hoor daar toch niet echt over klagen.

Groeten,
    Peter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
      Vooral de Ambient light correction,die je print er optimaal kan doen uitzien bij een welbepaald type van belichting ( kleurtemperatuur ).
      Ook zou de Pro 9500 II nu wel glossy paper aankunnen.Dat laatste blijkt echter niet goed te werken,met veel bronzering ( matte plekken ) tot gevolg.
      Wil je ook kunnen afdrukken op hoogglanzend papier,dan blijft de Pro 9000 de beste keus voor A3+ printers.

Walter
      Ik heb het even nagekeken en op mijn prints op glossy papier is geen spoor van bronzering terug te vinden.
      Ik heb al testprints gemaakt op EPSON premium glossy, op canon super glossy en op glossy papier van "den Aldi" en op alle papieren perfecte prints. Heel mooie details en contrasten.

Detail en contrast (maar ook gamut - kleurdiepte) is veel beter dan bij mijn epson (R1800 met gloss optimizer).

Wat verschil tussen Mk I en Mk II betreft: de Mk II heeft een bredere gamut, 16bits printing en idd omgevingslichtcorrectie (enkel voor windows Vista)
      Zwart-wit prints zijn ook enorm neutraal tov MkI en concurrenten.
      De Mk II zou op sommige papieren zelfs 90% tot zelfs meer dan 100% het kleurenbereik van Adobe RGB halen.

Comment

Als ik het goed begrijp print de Mark I in 8-bit uit en de Mark II in 16-bit. Vind niet echt iets terug dat de Mark I 8-bit print. (of ik zal slecht gezocht hebben )

Wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen de 9000 (dye-inkt) en de 9500 (pigment-inkt)? Gaan de prints van de 9500 zoveel langer mee? Er zit toch al snel een 200 euro verschil tussen deze printers, wat ik toch al veel vind voor een amateurke zoals ik.

Greetings,
        Schanske

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schanske Bekijk bericht
          Als ik het goed begrijp print de Mark I in 8-bit uit en de Mark II in 16-bit. Vind niet echt iets terug dat de Mark I 8-bit print. (of ik zal slecht gezocht hebben )

Wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen de 9000 (dye-inkt) en de 9500 (pigment-inkt)? Gaan de prints van de 9500 zoveel langer mee? Er zit toch al snel een 200 euro verschil tussen deze printers, wat ik toch al veel vind voor een amateurke zoals ik.

Greetings,
          Schanske
          Of de prints langer mee gaan???? ik denk dat nog geen enkele print uit deze printers of met deze inkt lang genoeg bestaat om dit werkelijk te kunnen bewijzen.
          Met de pigment inkt wordt een levensduur van 200 jaar opgegeven. Ik vrees dat ik niet lang genoeg zal leven om dit te kunnen bevestigen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            Ik ben van plan om er wat meer uit te halen en eens te beginnen met mijn betere foto's af te drukken op A3 en A4 formaten.
            Matthias,

Wat betreft de financiële kant, als het uitsluitend moet dienen om je eigen werken op A3 te zetten en niet om in opdracht te printen en er dus ook wat geld uit te halen, dan kun je mischien eerst eens goed natellen hoeveel prints dat je daadwerkelijk wilt maken.

Als ik een onberispelijke print wil, kan ik terecht bij een oud-medeleerling die prints maakt in zijn zaak tegen 80€/m˛ (max. formaat 115x300cm).
            Is dat goedkoop ? Geen idee, de prints zijn super en ik heb nog nooit de moeite gedaan om de prijs te vergelijken met andere aanbiedingen.
            Nu, in één vierkante meter gaan er acht A3's en dus kost een A3 mij daar 10€ mét niet-tevreden-geld-terug-garantie (nog nooit nodig gehad).

Mijn eigen printer is een Canon 9100i die ondertussen wel niet meer tot de jongste behoort maar toch zeer goeie prints levert. Prijs voor een blanco A3+ glossy 245g/m = 3,34€. Reken daar maar zeker hetzelfde bedrag aan inkt bij en we zitten dan bijna aan 7€. Let op : zeven euro in de veronderstelling dat de eerste print telkens direct de goeie is !!!
            En dan nog de aankoopprijs van de printer zelf: stel dat je driehonderd (300!) A3-prints beoogt te maken en je printer kost 1500€ (zoals die Epson 3800 bv....) dan mag je per print nog eens 5€ rekenen. Samen maakt dat alles, nog steeds ervan uitgaande dat je niet één keer een print moet hermaken (!), dat een A3 12€ gaat kosten. En dat is dan een goedkoop scenario, want wie maakt er nu voor eigen gebruik 300 A3-posters ?! ...
            Stel dan dat je gemiddeld 3 prints per week maakt, dan zijn die allemaal klaar na twee jaar en tegen dan zit je zoals ik met een verouderde printer ...

Uiteraard, als je de printer zelfbedruipend kan maken door voor derden af te drukken wordt het een ander verhaal.

Groeten en breng de zon mee straks ,
            Gurdy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
              Matthias,

Wat betreft de financiële kant, als het uitsluitend moet dienen om je eigen werken op A3 te zetten en niet om in opdracht te printen en er dus ook wat geld uit te halen, dan kun je mischien eerst eens goed natellen hoeveel prints dat je daadwerkelijk wilt maken.

Als ik een onberispelijke print wil, kan ik terecht bij een oud-medeleerling die prints maakt in zijn zaak tegen 80€/m˛ (max. formaat 115x300cm).
              Is dat goedkoop ? Geen idee, de prints zijn super en ik heb nog nooit de moeite gedaan om de prijs te vergelijken met andere aanbiedingen.
              Nu, in één vierkante meter gaan er acht A3's en dus kost een A3 mij daar 10€ mét niet-tevreden-geld-terug-garantie (nog nooit nodig gehad).

Mijn eigen printer is een Canon 9100i die ondertussen wel niet meer tot de jongste behoort maar toch zeer goeie prints levert. Prijs voor een blanco A3+ glossy 245g/m = 3,34€. Reken daar maar zeker hetzelfde bedrag aan inkt bij en we zitten dan bijna aan 7€. Let op : zeven euro in de veronderstelling dat de eerste print telkens direct de goeie is !!!
              En dan nog de aankoopprijs van de printer zelf: stel dat je driehonderd (300!) A3-prints beoogt te maken en je printer kost 1500€ (zoals die Epson 3800 bv....) dan mag je per print nog eens 5€ rekenen. Samen maakt dat alles, nog steeds ervan uitgaande dat je niet één keer een print moet hermaken (!), dat een A3 12€ gaat kosten. En dat is dan een goedkoop scenario, want wie maakt er nu voor eigen gebruik 300 A3-posters ?! ...
              Stel dan dat je gemiddeld 3 prints per week maakt, dan zijn die allemaal klaar na twee jaar en tegen dan zit je zoals ik met een verouderde printer ...

Uiteraard, als je de printer zelfbedruipend kan maken door voor derden af te drukken wordt het een ander verhaal.

Groeten en breng de zon mee straks ,

Ik vind dat je een rare manier van rekenen hebt !
              Al trek ik het niet in twijfel dat voor sommigen onder ons het "laten printen" de beste oplossing is. Ik ben echter een ongeduldig baasje, en wens resultaat in enkele minuten, en juist over het tijdsgebruik, het over en weer rijden vind ik niks terug in je berekening. Nu met de huidige brandstofprijzen en het fileprobleem is tijd en verplaatsing erg belangrijk geworden.

Trouwens een Epson 3800 is niet versleten na 300 afdrukken hé !
              Als je iets ofwat print op jaarbasis ga je verschieten mocht je dit allemaal laten doen hoor. En mocht je toch na twee jaar besluiten van je printer te verkopen komt daar ook nog wat van terug he.

Je gebrukt ook erg duur papier voor een 240 gram, ik werk op Smooth Pearl van Ilford 290 gram, aan 1.35 Euro per vel A3+ en dan het super luxe barriet Fibre Silk Gold van 310 gram aan 2.50 voor een A3+ vel

Dus IMHO zitter er veel gaten in je rekenkaas !

MVG, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht

Dus IMHO zitter er veel gaten in je rekenkaas !

MVG, Jeff
                Er zitten alleszins veel minder gaten in mijne portemonnee sinds ik zo te werk ga.
                Gurdy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                  Ha ..... Da Za De Gij .... die mijn afdrukken nog niet gezien heeft !
                  Hi,
                  Inderdaad, ik heb uw afdrukken nog niet gezien en ik wil deze wel eens bekijken . Waar en wanneer kan ik deze eens bekijken ? En wat maakt uw afdrukken zo speciaal. Gebruikt u soms een speciale 'Work-Flow' ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door evdhbe Bekijk bericht
                    Hi,
                    Inderdaad, ik heb uw afdrukken nog niet gezien en ik wil deze wel eens bekijken . Waar en wanneer kan ik deze eens bekijken ? En wat maakt uw afdrukken zo speciaal. Gebruikt u soms een speciale 'Work-Flow' ?

Dan moet ge maar is komen kijken naar ons fotosalon op 27 september in de namiddag ben ik daar aanwezig en kan ik je de uitleg doen.
                    Salon is in Rumst in het "Home Van Der Tealen" visserstraat 85.

MVG, Jeff C.
                    Last edited by Digipics357; 6 september 2009, 08:48.
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik heb enorm getwijfeld de laatste tijd maar ben voor een Canon 9500 proII gegaan.
                      Het liefst had ik een tweedehands Epson 3800 of 9600 gekocht maar ik kan momenteel de ruimte voor zo'n beest moeilijk vrijmaken en het is aanvankelijk niet voor commercieel gebruik dus..

Ik kan alvast zeggen dat de z/w afdrukken op Ilford Gold Fibre Silk, Smooth Fine Art en Canon plus glossy II super zijn..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
                        Ik heb enorm getwijfeld de laatste tijd maar ben voor een Canon 9500 proII gegaan.
                        Het liefst had ik een tweedehands Epson 3800 of 9600 gekocht maar ik kan momenteel de ruimte voor zo'n beest moeilijk vrijmaken en het is aanvankelijk niet voor commercieel gebruik dus..

Ik kan alvast zeggen dat de z/w afdrukken op Ilford Gold Fibre Silk, Smooth Fine Art en Canon plus glossy II super zijn..
                        Epson 3800 pro is niet veel groter dan de canon 9500 pro hoor

Comment

Okay, de Epson is geen 3 keer zo groot als de 9500 maar de 9500 is zowat de limiet voor de plaats die ik heb. (de plaats die ik 'net' kan houden)
                          Als ik in de toekomst m'n werkruimte beter stofvrij is zal ik een grotere (en duurdere) printer overwegen.

Comment

Clogging bij onderbreking gebruik Epson 3800?

Oorspronkelijk geplaatst door bouvelo Bekijk bericht
                            Dank zij de deskundige raad van Digipics heb ik mij de Epson 3800 aangekocht en de eerste resultaten zijn echt van een hoge kwaliteit. Oef, eindelijk eens mijn foto's zoals ik ze wilde zien. Dus niet twijfelen als het in je budget past.
                            Hebt u vastgesteld dat er clogging (verstopping van de nozzles) optreedt wanneer de Epson Pro 3800 langere tijd ongebruikt staat (b.v. een maand)?
                            Harry Briels

Comment

Re: Clogging bij onderbreking gebruik Epson 3800?

Oorspronkelijk geplaatst door Muizen Bekijk bericht
                              Hebt u vastgesteld dat er clogging (verstopping van de nozzles) optreedt wanneer de Epson Pro 3800 langere tijd ongebruikt staat (b.v. een maand)?
                              Nog niets van ondervonden hier

Comment

Re: Clogging bij onderbreking gebruik Epson 3800?

Oorspronkelijk geplaatst door Muizen Bekijk bericht
                                Daar kan ik echt geen antwoord op geven, mijn printer print wekelijks enkele foto's af.
                                Daarbij kan je misschien de vraag stellen of de aankoop dan voldoende verantwoord is als je maar weinig uitprint, tenzij je met pieken zit waar je dan wel heel veel uitprint is dit een heel goeie vraag. Ben benieuwd...

Comment

Working...
                                X