Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB-900 met SB-28

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SB-900 met SB-28

    Ik heb me vorige week de Nikon SB-900 aangeschaft, die ik met m'n D70s aanstuur via de ingebouwde flits op commander mode. Dit werkt dus zeer goed, maar nu wil ik ook tergelijkertijd m'n oude SB-28 aansturen als axtra flits, maar dit lukt me niet. Heb reeds een slave-oogje van Hama geprobeert, werkt niet, de SB-28 gaat dan af tijdens het voorflitsen. Met een kabeltje tussen de beide flitsers werkt ook niet.
    Iser iemand die hier ervaring mee heeft? Misschien met een SU-4 of zo?

  • #2
    Re: SB-900 met SB-28

    De SB28 werkt niet in de i-TTL-mode en kan je dus niet aansturen via de remotecontrol.

    De sb28kan je enkel gebruiken in de a-mode.

    Comment


    • #3
      Re: SB-900 met SB-28

      Ik heb er geen probleem mee om de SB28 te gebruiken in A-mode of in M-mode, maar ik wil hem gewoon samen laten flitsen met de SB900 die draadloos (via ingeboude flits camera) aangestuurd word. Een kabeltje op de flitsschoen van de D70s werkt ook niet, daar de D70s blijkbaar zijn flitsschoen uitschakeld wanneer de ingebouwde flits omhoog staat.

      Comment


      • #4
        Re: SB-900 met SB-28

        Ik heb geen ervaring met Nikon en zeg dat der ook onmiddelijk bij, maar om je SB 28 te laten mee flitsen, denk ik dat je zuiver manueel gaat moeten werken, en dus iedere vorm van "préflash" gaat moeten vermijden. Indien je dat kan met het systeem van Nikon zal het triggeren van SB 28 met een optischblokje geen probleem geven en zal alles werken zoals het hoort, maar zonder metingen en dus zuiver manueel, ook qua vermogen van de flitsen , je gaat dus de kracht van de flits moeten instellen op de SB 900 en op de SB 28.

        Persoonlijk zou ik dan kiezen om in bepaalde omstandigheden toch het systeem van Nikon te gebruiken en de SB 28 niet in de opstelling op te nemen. Dan heb ik bijzonder over "reportage" waar je geen "tweede kans" krijgt.

        Bij alle ander werk waar je proefopnames kan maken en meten alavorens je opname te maken heeft de sturing niet echt veel belang, en dan zou ik eventueel toch nog denken aan een radiosturing omdat de flitsen elkaar dan niet hoeven te zien, wat in sommige gevallen je mogelijkheden veel vergroot.

        MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: SB-900 met SB-28

          Ik heb zelf een goedkoop 25€ flashke proberen laten samenwerken met de sb-600, allebei remote. Dat is me toen niet gelukt zolang ik CLS gebruikte. Ik ben wel vergeten om één truukje uit te proberen:

          via de functie "FV-lock" kan je alle pre-flashes op voorhand uitvoeren. Je sb-28 zal dan uiteraard ook eens afgaan. Als je dan de lock vasthoudt tot de sb-28 opnieuw is opgeladen, kan je volgens mij afdrukken en beide flitsen tegelijk laten afgaan.

          Veel speelplezier :-) en laat weten of het gelukt is.
          Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
          Flickr album Homepage

          Comment


          • #6
            Re: SB-900 met SB-28

            Zeg Bahu,

            Hoe heb je dat goedkope flashke dan aangestuurd? via een kabeltje of via zo'n optische slave?

            Comment


            • #7
              Re: SB-900 met SB-28

              dat goedkoop ding kan *enkel* als optische slave werken. Via een schakelaartje kon ik wel kiezen of de slave reageerde op de 1e, 2e of 3e flits - tenminste, dat denk ik, want een handleiding zat er niet bij. Geen van de standen kon samenwerken met CLS, zoveel was zeker.
              Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
              Flickr album Homepage

              Comment


              • #8
                Re: SB-900 met SB-28

                Tja, ik heb het ondertussen zelf opgelost. De SB900 ingesteld in SU-4 mode en keuzeschakelaar op remote, dan reageert hij zoals een gewone slave. De ingebouwde flits op manueel gezt met de flitssterkte op minimum (heeft zeer weinig invloed op beeld) en m'n oude SB28 verbonden via een gewoon kabeltje rechtstreeks aan de SB900.
                Alle flitsers op manuele mode. Dus geen CLS maar wel veel vrijheid.

                Comment


                • #9
                  Re: SB-900 met SB-28

                  Ik ben zelf steeds minder geneigd om het extra geld neer te tellen voor de CLS :-)
                  Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                  Flickr album Homepage

                  Comment

                  Working...
                  X