Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Black Rapid Camera Strap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Black Rapid Camera Strap

    Mbt. mijn vorige post wil ik toch nog even iets duidelijk stellen ivm. Oost-Aziatische (vnl. Chinese) spullen zoals de hiergemelde Q-Strap via Ebay:

    Ik veronderstel (helaas) altijd dat ondertussen iedereen weet wààrom die Ebay-spullen zo goedkoop zijn.


    Voor zij het niet weten of beseffen: het gaat om “namaak”, “plagiaat”, “counterfeit”, “patent infringement”… whatever you want to name it.

    In essentie komt het erop neer dat de O-Az. producent van de nagemaakte spullen op geen enkele wijze een vergoeding betaalt aan de bedenker van het product en voor de door die bedenker geïnvesteerde middelen, tijd en energie. Waar de O-Az. producent vooral goed in is, is het perfect namaken van het product, vaak met inferieure onderdelen en materialen, en zo mogelijk met nog minder respect voor zijn arbeiders. Het doel: een paar euro winst maken per product én de consument happy stellen.

    Dat was allemaal geen probleem, ware het niet dat het “westerse” patentrecht dit nu net aan banden probeert te leggen. In het westerse patentrecht wordt de bedenker immers altijd gevrijwaard voor namaak. Het vervelende is dat ons patentrecht in China quasi niks waard is, laat staan dat het in de praktijk afdwingbaar zou zijn.

    De enige oplossing bestaat er in om enkel “echte” producten te kopen, ook al zijn die dan 2x zo duur. Namaak blijft maar bestaan zolang er klatnen voor zijn.

    Doe je mee aan de zwendel, dan moet je er moreel mee kunnen leven dat je niet beter bent dan iedereen die illegaal muziek, films, boeken, enz. downloadt en dus dat je in hetzelfde bedje ziek bent als onze O-Az. voormelde producent. Om het heel duidelijk te stellen: je werkt actief mee aan diefstal én heling van gestolen goederen. In Belgie steken ze je daarvoor in de doos (als ze plaats vinden).

    Het wordt natuurlijk helemaal belachelijk als je de spotgoedkope namaak-aankoop ook nog eens fiscaal gaat aftrekken…

    Natuurlijk: IEDER BESLIST VOOR ZICH ! Noem mij maar een moraalridder, maar ik hou mij geweten graag in het reine.

    Eén ding nog: zou je het zelf leuk vinden als iemand anders zonder jouw kennis je gehele portfolio voor een halve euro verkoopt, geprint op vijfderangs papier, met uitgelopen inkt en met een loonkost waarvoor je een Ethiopier nog geen halve korrel rijst kan geven? Maar ’t blijft ne schone foto en hij is vooral niet duur…

    Tot slot: ik gun elke Oost-Aziaat het om producten te ontwikkelen, en als dat kan aan een lagere prijs dan hier, dan is de consument er altijd beter vanaf. Maar dit lijkt me er toch over...

    Mvg,



    Roel
    Last edited by Roelski; 19 mei 2011, 20:20. Reden: typo
    Opgelet, ik ben licht-gevoelig... - D300, 18-200, 50/1.8

    Comment


    • #47
      Re: Black Rapid Camera Strap

      Oorspronkelijk geplaatst door Roelski Bekijk bericht
      Mbt. mijn vorige post wil ik toch nog even iets duidelijk stellen ivm. Oost-Aziatische (vnl. Chinese) spullen zoals de hiergemelde Q-Strap via Ebay:

      Ik veronderstel (helaas) altijd dat ondertussen iedereen weet wààrom die Ebay-spullen zo goedkoop zijn.


      Voor zij het niet weten of beseffen: het gaat om “namaak”, “plagiaat”, “counterfeit”, “patent infringement”… whatever you want to name it.
      ik zou niet alleen op china schieten... Sunbounce, sun sniper (duitsland) heeft net hetzelfde gedaan... eerst verkochten ze blackrapid en wat later hebben ze een copy ontwikkeld... vermoedelijk had blackrapid z'n patenten niet dicht gespijkerd... maar 't blijft exact hetzelfde! 't is namaak...

      trouwens noch Sun Sniper, noch Q-Strap kunnen me overtuigen. Ik heb zelf de Sun Sniper en de Black Rapid RS2 (jaja, oud model!) in huis en vind de blackrapid veel comfortabeler... (lees soepel). Als ik naar de Q-strap kijk, zie ik een excellent nagemaakt strap, uitgenomen wat de aanhechting betreft... lijkt dat ze hier niet voor hebben willen investeren en nog een kopie gemaakt hebben van de oude fastenR... dit is zeker een minpuntje... Zeker voor potretfotografie... dan zit je met de hand tegen dat opstekende stukje... (heb er ervaring mee... heb nog zo'n oude fastenR gebruikt..)
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #48
        Re: Black Rapid Camera Strap

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        Sunbounce, sun sniper (duitsland) heeft net hetzelfde gedaan... eerst verkochten ze blackrapid en wat later hebben ze een copy ontwikkeld... vermoedelijk had blackrapid z'n patenten niet dicht gespijkerd... maar 't blijft exact hetzelfde! 't is namaak...
        Koen,

        het klopt wat je zegt. Nu is het wel zo dat er wat verschillen zijn tussen Sun Sniper en Black Rapid, o.m. staaldraad, speciaal type "weving" van de strap, fastenR vs. Bear-ring, design is wel iets verschillend, 't is duidelijk een andere naam (je kan bewaarlijk zeggen dat die gasten Q-Strap origineel zijn door de vorige letter uit het alfabet te gebruiken...)...

        Of dat nu patent infringement is of niet, is wellicht een feitelijke discussie die door een rechter zal worden beslist, maar dat er al stevig ambras is geweest tussen die twee - dat kan ik me wel inbeelden. Overigens, mij lijkt het nog wel te gaan passeren.

        Wat de case van Sun Sniper voor mij grotendeels overeind houdt, naast de kleine (maar vaak doorslaggevende) verschillen voor het patentrecht, is het feit dat het een EU onderneming betreft, en ze dus wel onder het patentrecht vallen, én de pricing van hun producten, die nagenoeg gelijk ligt met die van Black Rapid.

        De toekomst brengt ongetwijfeld duidelijkheid...



        Roel
        Opgelet, ik ben licht-gevoelig... - D300, 18-200, 50/1.8

        Comment


        • #49
          Re: Black Rapid Camera Strap

          Ik heb ook al een paar keer naar dergelijke straps gekeken, en wat ik nu afvraag is, zijn jullie dan 100% vertrouwd dat de hechting op de camera niet terug zal losdraaien, of controleren jullie die dan iedere x-minuten ofzo?
          Groeten Jonathan

          Comment


          • #50
            Re: Black Rapid Camera Strap

            Oorspronkelijk geplaatst door Jonathan Spruytte Bekijk bericht
            Ik heb ook al een paar keer naar dergelijke straps gekeken, en wat ik nu afvraag is, zijn jullie dan 100% vertrouwd dat de hechting op de camera niet terug zal losdraaien, of controleren jullie die dan iedere x-minuten ofzo?
            rubber een beetje vochtig maken en die komt absoluut niet los...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #51
              Re: Black Rapid Camera Strap

              +1 : effe onder de kraan en goed vastdraaien. Tot je ziet dat de rubber wat wordt samengedrukt.

              Komt echt niet los. Zondag 4 uur mee rondgelopen op het drukke schoolfeest van de kids. Gene second schrik gehad. Wel elke second genoten van het draagcomfort.

              Mvg,


              R.
              Opgelet, ik ben licht-gevoelig... - D300, 18-200, 50/1.8

              Comment


              • #52
                Re: Black Rapid Camera Strap

                Oki dankje voor de tips, toch es moeten overwegen om er eentje te kopen na de zomer(zomer is om te werken en studeren)
                Groeten Jonathan

                Comment


                • #53
                  Re: Black Rapid Camera Strap

                  Vandaag de RS-7 gekocht bij Studio 73 in Geel.
                  't Is een echte aanrader !

                  Roger
                  Canon EOS 400D, Canon EF-S 18-55, Canon EF 35-105, Canon EF-S 55-250 IS, Canon 430EX II, BlackRapid RS-7

                  Comment

                  Working...
                  X