Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dia- en fotonegatiefscanner - Aldi

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Dia- en fotonegatiefscanner - Aldi

    Ook ik zou eens mijn oude diaverzameling (en wat negatieven) willen "digitaliseren".
    Na de review over dit toestel gelezen te hebben, heb ik maar afgezien van de aankoop. Indien ik ze wil inscannen wil ik dat goed mogelijk doen.
    Goede film/dia-scanners (zoals de Nikon Coolscan) kosten al snel een stuk boven de 1000 EUR, hetgeen ik toch wat veel vind om hem slechts enkele dagen te gebruiken.
    Heeft iemand ervaring met het huren van dergelijk toestel, of is er misschien een BDer die de gelukkige bezitter is van dergelijk toestel en dat eventueel voor enkele dagen en mits een gepaste vergoeding wil "verhuren".
    (Misschien een tip voor BD om dergelijk toestel aan te kopen en uit te lenen aan haar leden, indien hier belangstelling voor zou bestaan.)
    Jan Akkermans
    (BD1097BE)
    Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

    Comment


    • #17
      Re: Dia- en fotonegatiefscanner - Aldi

      Oorspronkelijk geplaatst door Jan Akkermans Bekijk bericht
      Ook ik zou eens mijn oude diaverzameling (en wat negatieven) willen "digitaliseren".
      Na de review over dit toestel gelezen te hebben, heb ik maar afgezien van de aankoop. Indien ik ze wil inscannen wil ik dat goed mogelijk doen.
      Goede film/dia-scanners (zoals de Nikon Coolscan) kosten al snel een stuk boven de 1000 EUR, hetgeen ik toch wat veel vind om hem slechts enkele dagen te gebruiken.
      Heeft iemand ervaring met het huren van dergelijk toestel, of is er misschien een BDer die de gelukkige bezitter is van dergelijk toestel en dat eventueel voor enkele dagen en mits een gepaste vergoeding wil "verhuren".
      (Misschien een tip voor BD om dergelijk toestel aan te kopen en uit te lenen aan haar leden, indien hier belangstelling voor zou bestaan.)
      Belangstelling om er eens eentje te huren is er zeker ook van deze kant
      α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
      Flickr____No place to be

      Comment


      • #18
        Re: Dia- en fotonegatiefscanner - Aldi

        Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
        Ik heb ook even getwijfeld, maar volgens de hierboven aangehaalde review is de kwaliteit eerder bedroevend. Goed voor een snelle scan om bijvoorbeeld iets door te mailen of een eerste indruk krijgen. Maar zeker niet goed genoeg om kwaliteitsbeelden te verkijgen. Te weinig contrast en te beperkte resolutie.

        Scannen is trouwens een verkeerde benaming hier, want i.p.v. scannen (lijn per lijn) wordt hier d.m.v. een soort webcam een digitaal beeld gemaakt van dia of negatief. En dan begrijp je dat voor 50 Euro deze camera echt geen schitterende kwaliteit kan zijn.

        Groetjes, Wim
        Scannen is zeker een goede benaming: een camera scant ook lijn na lijn.
        Maar voor vijftig euro mag je niet veel kwaliteit verwachten.

        Comment


        • #19
          Re: Dia- en fotonegatiefscanner - Aldi

          Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
          als dat inderdaad zo is, wim, kun je beter een constructie maken
          met een DSLR, een (macro)lens, melkglas en een flits (of lichtbak).

          mm
          Zo heb ik het tot op heden ook gedaan, en mits het vinden van de juiste instellingen is het resultaat aanvaardbaar. Het is echter nogal tijdrovend, dus een snellere methode zou welkom zijn.

          Maar de volgende winter zal ik daar nog eens een paar avonden mee vullen!

          Gr's, Wim
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

          Comment


          • #20
            Re: Dia- en fotonegatiefscanner - Aldi

            Even reageren op deze post.
            Nog mensen die deze scanner uit de Aldi effectief getest hebben ?
            Mijn pa had er eentje gehaald, maar zijn pc heeft nog geen usb2.0, dus bij hem werkt het al helemaal niet.
            Ik krijg op mijn pc wel resultaat uit het toestel. Probleem is, dat op het moment dat het toestel een "preview" maakt van een dia, na ongeveer 1 a 2 seconden het toestel een "calibratie" uitvoert, en steevast mijn dia's overbelicht. Ik moet dus binnen de 1 a 2 seconden op de "capture" kunnen klikken om de dia "as-is" binnen te trekken. daarna in Photoshop zelf meestal wat klaarder trekken (selectief, per kanaal).
            Tot zover het "automatisch"...
            Zou wel eens willen weten hoe ik die calibratie kan uitzetten :-/
            'k Zou zelfs durven beweren dat die "calibratie" gewoon eigenlijk "meer licht geven" is, want steevast is het in 't midden ferm overbelicht, maar naar de randen toe minder.
            Overigens nog iets dat ik opgemerkt heb : ik heb steeds langs 1 rand een stuk van het "frame" mee, en langs de andere kant ontbreek ik een stukje van de dia :-/
            Google leert me ook niet echt veel meer over dit toestel/calibratie/overbelichting...

            De setup DSLR (20d) + macro-lens (sigma 100mm) heb ik ook reeds geprobeerd. Probleem daar was licht... steeds te weinig licht (Om F8 aan te houden zakte de sluitertijd naar 1/30ste etc). Statief nodig, bij elke foto de manual-focus controleren ... 'k Heb nu intussen wel een externe flitser, maar 'k kan die (nog) niet draadloos aansturen, om die achter de dia te plaatsen...

            Bij deze dus ook nog steeds op zoek naar de beste manier om dia's te digitaliseren...

            Groetjes,
            Hiawatha
            What if...

            Comment


            • #21
              Re: Dia- en fotonegatiefscanner - Aldi

              ik heb hier 4 aldi's gedaan in west vlaanderen en geen een had hem binnen. het was weer eens een aanbieding...
              Nikon D300 + MB-D10 ~ SB900 ~Tamron 17-50 F2:8 ~ AF-S Nikkor 18-200 1:3,5 - 5,6G VR ~ Sigma 70-200 F2.8 II
              Lowepro Computrekker AW ~ Pro 65 AW

              Comment


              • #22
                Re: Dia- en fotonegatiefscanner - Aldi

                Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                een camera scant ook lijn na lijn.
                ...

                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #23
                  Re: Dia- en fotonegatiefscanner - Aldi

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jan Akkermans Bekijk bericht
                  Ook ik zou eens mijn oude diaverzameling (en wat negatieven) willen "digitaliseren".
                  Na de review over dit toestel gelezen te hebben, heb ik maar afgezien van de aankoop. Indien ik ze wil inscannen wil ik dat goed mogelijk doen.
                  Goede film/dia-scanners (zoals de Nikon Coolscan) kosten al snel een stuk boven de 1000 EUR, hetgeen ik toch wat veel vind om hem slechts enkele dagen te gebruiken.
                  Heeft iemand ervaring met het huren van dergelijk toestel, of is er misschien een BDer die de gelukkige bezitter is van dergelijk toestel en dat eventueel voor enkele dagen en mits een gepaste vergoeding wil "verhuren".
                  (Misschien een tip voor BD om dergelijk toestel aan te kopen en uit te lenen aan haar leden, indien hier belangstelling voor zou bestaan.)
                  Ik heb hier al enkele jaren een Epson Perfection 3170 flatbed scanner. Deze heeft een optie om dia's en negatieven te scannen. Kwalitatief zeer goed, maar vraagt wel wat tijd. Als voorbeeld kan je mijn 'India' reeks bekijken (dia's van 1987 ingescand) : http://www.pbase.com/alain_db/india
                  Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                  And why do we fall, Bruce?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Dia- en fotonegatiefscanner - Aldi

                    Als je tijd hebt zou ik ook zo'n Epson overwegen, event. tweedehands.
                    Ik heb een tijd gescand met de 1240U en de kwaliteit was idd zeer behoorlijk.

                    Maar als het gaat over grotere hoeveelheden is dat niet meer doenbaar, de dias gaan erin per 4 en je moet er bij blijven. Bovendien is er (bij mij toch) geen ontstoffen-functie.

                    Nu heb ik zo'n Nikon 5000ED met SF-21 feeder, daar heb ik weinig werk aan en hij doet autonoom 50 dias per uur in hoogste JPeg resolutie, ontstoft en schrijft meteen weg in de juiste mappen. Tiff kan ook maar dan is de bestandgrootte niet meer bruikbaar voor grotere hoeveelheden.

                    Verhuren doe ik niet (teveel materiaalmaniak zeker ?) maar als ik iemand kan helpen, graag. 0,1 € per dubbelscan, dus rijk word ik er niet van. Eén in hoogste JPeg resolutie (ong 30-40 Mb) voor archivering en één gecomprimeerde JPeg (ong 2,5-4 Mb) voor afdruk.

                    PaulM

                    Comment


                    • #25
                      Re: Dia- en fotonegatiefscanner - Aldi

                      Oorspronkelijk geplaatst door hiawatha Bekijk bericht
                      ... Probleem is, dat op het moment dat het toestel een "preview" maakt van een dia, na ongeveer 1 a 2 seconden het toestel een "calibratie" uitvoert, en steevast mijn dia's overbelicht. Ik moet dus binnen de 1 a 2 seconden op de "capture" kunnen klikken om de dia "as-is" binnen te trekken.
                      ...
                      Zou wel eens willen weten hoe ik die calibratie kan uitzetten :-/
                      'k Zou zelfs durven beweren dat die "calibratie" gewoon eigenlijk "meer licht geven" is, want steevast is het in 't midden ferm overbelicht, maar naar de randen toe minder.
                      Overigens nog iets dat ik opgemerkt heb : ik heb steeds langs 1 rand een stuk van het "frame" mee, en langs de andere kant ontbreek ik een stukje van de dia :-/
                      ...
                      Probeer eens wat in de review (waarnaar Stijn.V reeds op 9 mei verwees) staat onder "Bildqualität". Zoek dus het bestand OVTParam.set (of evt. een variant) in de map Photoimpression van C:\Program Files\Arcsoft, open het in (bv.) Kladblok en verander daarin Para3=0x10:0x08 in Para3=0x10:0x05. Opslaan onder dezelfde naam.
                      Misschien vind je daar ergens zelfs een parameter om de calibratie uit te schakelen.
                      Wat dat onnauwkeurig framen betreft, bestaat er misschien een of andere optie in het menu om bij te sturen. De Nikon Coolscan 5000 heeft dat ook op een niet meteen opvallende plaats, nl. in een tool palette "Scanner extras".
                      Evt. is het te verhelpen door de diahouder een beetje terug te trekken of zo (cfr. "Scannen von gerahmten Dias").
                      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Dia- en fotonegatiefscanner - Aldi

                        Oorspronkelijk geplaatst door Estancito Bekijk bericht
                        Aldi pakt vanaf volgende week woensdag (13/5) uit met een aanbieding voor een dia-en fotonegatiefscanner. Op zich lijkt het me een leuk gegeven om weer wat meer analoog te gaan trekken - mét snelle 3200 asa-film in donkere ruimtes -, maar vraag is wat de kwaliteit van deze scanner inhoudt. Kan je de negatieven in tif-formaat inscannen, en zo ja, wat zou de kwaliteit zijn?

                        Wie weet raad?

                        Vriendelijke groet,

                        stijn.
                        Stond paar maanden ook voor de zoektocht naar betaalbare, hoog kwalitatieve scanner voor 135 en vooral 120 film. Kwam o.a. die scanner van Aldi tegen, maar na wat slechte ervaringen gelezen te hebben en de verdacht lage prijs, maar verder gekeken.

                        Kwam uiteindelijk terecht bij tweedehandse Epson 4990 en ben daar zéér tevreden van. Is het topmodel uit de vorige lijn, nu is dat dacht ik de V700 met de V500 en V200 eronder.

                        Ik zou dus kijken naar een tweedehands Epson uit de 4990 - 4870 - 3200 reeks (dalend van prijs en snelheid, 3200 geen middenformaat denk ik). Kocht mijn 4990 voor 250 euro, maar dat was dan ook uitzonderlijk mooie prijs (helft van originele prijs).

                        Comment


                        • #27
                          Re: Dia- en fotonegatiefscanner - Aldi

                          Oorspronkelijk geplaatst door hiawatha Bekijk bericht
                          Even reageren op deze post.
                          Nog mensen die deze scanner uit de Aldi effectief getest hebben ?
                          Mijn pa had er eentje gehaald, maar zijn pc heeft nog geen usb2.0, dus bij hem werkt het al helemaal niet.
                          Ik krijg op mijn pc wel resultaat uit het toestel. Probleem is, dat op het moment dat het toestel een "preview" maakt van een dia, na ongeveer 1 a 2 seconden het toestel een "calibratie" uitvoert, en steevast mijn dia's overbelicht. Ik moet dus binnen de 1 a 2 seconden op de "capture" kunnen klikken om de dia "as-is" binnen te trekken. daarna in Photoshop zelf meestal wat klaarder trekken (selectief, per kanaal).
                          Tot zover het "automatisch"...
                          Zou wel eens willen weten hoe ik die calibratie kan uitzetten :-/
                          'k Zou zelfs durven beweren dat die "calibratie" gewoon eigenlijk "meer licht geven" is, want steevast is het in 't midden ferm overbelicht, maar naar de randen toe minder.
                          Overigens nog iets dat ik opgemerkt heb : ik heb steeds langs 1 rand een stuk van het "frame" mee, en langs de andere kant ontbreek ik een stukje van de dia :-/
                          Google leert me ook niet echt veel meer over dit toestel/calibratie/overbelichting...

                          De setup DSLR (20d) + macro-lens (sigma 100mm) heb ik ook reeds geprobeerd. Probleem daar was licht... steeds te weinig licht (Om F8 aan te houden zakte de sluitertijd naar 1/30ste etc). Statief nodig, bij elke foto de manual-focus controleren ... 'k Heb nu intussen wel een externe flitser, maar 'k kan die (nog) niet draadloos aansturen, om die achter de dia te plaatsen...

                          Bij deze dus ook nog steeds op zoek naar de beste manier om dia's te digitaliseren...

                          Groetjes,
                          Hiawatha
                          hey,
                          ik heb nog meer pech gehad met de scanner van den 'aldi'.
                          dacht ja,nu kan ik al mijn fotonegatieven eindelijk eens op mijn PC overzetten want ik was een van de gelukkigen die er een kon bemachtigen(na 1u30 alles weg natuurlijk)
                          ga da hier ne keer gauw installeren met de bijhorende CD.(Vista compatible)
                          maar was al snel 2uur bezig en alles al 3 keer opnieuw geinstalleerd met als resultaat noppes ga hier niet in details treden,maar het ging van geen kanten
                          dus gewoon terug gebracht dag nadien en zonder problemen geld teruggekregen.
                          zal wel eens iets anders op termijn kopen mss.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Dia- en fotonegatiefscanner - Aldi

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                            Zo heb ik het tot op heden ook gedaan, en mits het vinden van de juiste instellingen is het resultaat aanvaardbaar.
                            Weet je nog welke instellingen je gebruikte om dat aanvaardbaar resultaat te behalen? Kan misschien een goed vertrekpunt zijn voor mij en anderen die dit ook willen proberen.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Dia- en fotonegatiefscanner - Aldi

                              Ik zou de komende vakantieweken mijn grootmoeders ruime verzameling dia's willen digitaliseren. In de Photohall reclamefolder zag ik een diascanner staan van het merk Ion (twee modellen), maar google zoekwerk toonde aan dat dit goedkope toestel eerder is geschikt voor enkele dia'tjes in te scannen. Een (via Google gevonden) Engelstalige review wees de Plustek OpticFilm 7400 aan als een betere keuze (56 seconden/dia in 3600 dpi). Een Nikon Coolscan met bijhorende diafeeder lijkt me ideaal, alleen zit ik hiermee meteen over de € 1000 hoewel je al via eBay goed tweedehands materiaal zou kunnen huren

                              Iemand enig idee of je zo'n Nikon Coolscan 5000 met diafeeder voor een week kan huren? Bovengenomende Duitse eBay website laat dit toe, maar ik zou zulk toestel toch liever gaan huren bij een fotowinkel in België zelf

                              Comment

                              Working...
                              X