Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitser?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• flitser?

Hallo allemaal

Ik maak graag foto's van mijn honden en ook op agilitywedstrijden maak ik foto's.
    Ik ken mijn toestel nog niet zo heel goed, maar kan met de sportstand leuke foto's maken op buiten wedstrijden.
    NU is het bij binnen wedstrijden zo dat het te donker is en de sluitertijd daardoor ( denk ik) te lang wordt. Waardoor je geen scherpe foto krijgt maar honden uit stukjes.
    Aangezien het bewegende beelden zijn.

Nu is mijn vraag helpt het om een aparte flitser erbij te doen?
    Wordt hierdoor de sluitertijd langzamer?
    Of hoe moet ik dit oplossen?

Groetjes Natascha

PS mijn toestel is een nikon d50. met een 55-200 lens

Re: flitser?

Een aparte flits zal, naargelang het richtgetal, verder dragen en ervoor zorgen dat je sluitertijd korter kan (je schrijft langzamer maar je bedoelt korter neem ik aan).
    Welke flits kiezen is een ander paar mouwen, de Nikon kenners zullen je zeker kunnen adviseren.

Maar ik heb wel mijn bedenkingen erbij of de honden dat wel zo leuk gaan vinden.
    Last edited by Zappa; 9 mei 2009, 09:32.

Comment

Probeer om zo snel mogelijk wat theorie te blokken over de basisregels van de fotografie, eens je der wat van af weet en begrijpt wat je aan het doen bent, kan je afstappen van de "fantasie" instellingen en werken op manueel, waarbij de fotograaf het denkwerk doet en dit niet aan de camera overlaat.

Om binnen de beweging te bevriezen ga je gebruik moeten maken van een flits, maar je kan daar ook niet ongestraft een hogesluitersnelheid gebruiken, wat op highsync verlies je snel veel licht en heb je misschien licht te kort.
      ( De vraag, of het toegelaten is van te flitsen op dergelijk wedstrijden laat ik hier open )
      Het truukje is dan gebruik maken van de snelheid van de flits om de beweging te bevriezen. In het kort doe je dit zo:

Toestel manueel, snelheid voor de hondjes zou ik op 1/200ste instellen .
      Diagfragma in functie van je gebruikte lens, met in gedachte dat je niet te ver mag dichtdraaien wat je hebt je licht nodig. Ik zou hier beginnen met F5.6 en eventueel al het mogelijk is F4, dat zijn zaken die je moet ervaren, ik kan van thuis uit niet zien wat de omstandigheden zijn.
      De ISO stellen we in op 200 om te beginnen

Nu met je toestel op 1/200 ste en op diafragma F5.6 ingesteld, plaats je de flits op het toestel en kiest voor ETTL op de flits. (Misschien is de benaming bij Nikon anders dan ETTL)

Maak zo wat foto's en bekijk het resultaat, ingeval van onderbelichting kan je de iso gaan optrekken, naar 400 of 800 ISO.

Dat is in het kort hoe ik het probleem zou aanpakken !

MVG, Jeff
      Last edited by Digipics357; 10 mei 2009, 08:36.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Dankjewel.
        Ik wil zowiezo cursus gaan doen om meer met toestel te kunnen.
        Maar een losse flitser aanschaffen is dus wel verstandig.
        Op de wedstrijd mogen flitsers gewoon gebruikt worden dus dat is geen probleem.

Groetjes Natascha

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht

Toestel manueel, snelheid voor de hondjes zou ik op 1/200ste instellen .
          neen, neen, tenzij je een hondje wilt met een zwarte achtergrond... je flits bevriest het hondje zowiezo... Die flits op 1/1000 of sneller van een seconde... met je diafragma opening bepaal je de kracht van je flits, met je sluitertijd bepaal je hoeveel je wilt zien van de omgeving... speel hier eens mee...

durf heel laag te gaan.... 1/30 is prima om het omgevings licht binnen te laten... zet het eens hoog dan weer laag en kijk wat je wilt, wat je mooi vind... kan zijn dat je de omgeving wilt mee nemen ofdat je ze storend vind...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            neen, neen, tenzij je een hondje wilt met een zwarte achtergrond... je flits bevriest het hondje zowiezo... Die flits op 1/1000 of sneller van een seconde... met je diafragma opening bepaal je de kracht van je flits, met je sluitertijd bepaal je hoeveel je wilt zien van de omgeving... speel hier eens mee...

durf heel laag te gaan.... 1/30 is prima om het omgevings licht binnen te laten... zet het eens hoog dan weer laag en kijk wat je wilt, wat je mooi vind... kan zijn dat je de omgeving wilt mee nemen ofdat je ze storend vind...

Ik begrijp perfect wat je wil zeggen, alleen vrees ik dat je door een zeer lage snelheid te gebruiken om het omgevingslicht te behouden je een dubbel beeld gaat krijgen van een hondje in beweging en een scherp hondje door het flitslicht.

MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Ik begrijp perfect wat je wil zeggen, alleen vrees ik dat je door een zeer lage snelheid te gebruiken om het omgevingslicht te behouden je een dubbel beeld gaat krijgen van een hondje in beweging en een scherp hondje door het flitslicht.

MVG, Jeff
              zou flitsen op't 2de gordijn dan nie helpen, dan flits je voor de sluiter terug dichtgaat ipv van bij 't opengaan
              nikon stuff

Comment

Ipv een bewogen hondje voor het scherpe hondje heb je dan een bewogen hondje achter het scherpe hondje...

Comment

Sta je uberhaubt niet te ver van die honden om een flits te kunnen gebruiken? wat is de werkafstand?
                  Mijn foto's
                  Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Ipv een bewogen hondje voor het scherpe hondje heb je dan een bewogen hondje achter het scherpe hondje...
                    hmm handig geen pinten mer drinken achteraf

sorry is ook waar mijn fout, luidop denken!geen oplossing dus
                    nikon stuff

Comment

Working...
                    X