Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon vs Canon draadloos flitssysteem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon vs Canon draadloos flitssysteem

Nee, geen Nikon vs Canon topic, maar een vraag waar ik reeds een tijdje een antwoord op zoek en totnogtoe geen zinnige uitleg voor gevonden heb.

Het betreft hetvolgende: op diverse sites en forums hoor ik dat het Nikon Creative Lighting System superieur zou zijn aan het Canon systeem, vooral als het over draadloos gaat, en ook als het over een enkele flitser gaat zou men betere (correcter belichte) resultaten krijgen.

Ik ken het Nikon systeem en weet dat je de draadloze flitsers kunt sturen met je ingebouwde camera flash (al dan niet met een infrarood filtertje ervoor), een flitser op het toestel geplaatst of de draadloze commander SU-800.
    Maar volgens ik lees kun je dat bij Canon toch ook met de ST-E2 draadloze commander of de 580EXII, alleen niet met de ingebouwde flitser. En beiden gebruiken toch TTL belichtingsmeting?

Mijn vragen zijn dus:
    1) Wat is (of zou) er beter of gemakkelijker (zijn) aan het Nikon draadloos systeem?
    2) Geven de flitsers van Nikon gemakkelijker een correcte belichting?
    3) Welke Canon flitsers zijn bruikbaar als draadloze slaves?
    4) Zijn er nog andere verschillen tussen de twee systemen?
    Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

Re: Nikon vs Canon draadloos flitssysteem

Misschien eens hier en hier lezen over CLS.

Hoe het zit bij Canon weet ik niet, zit zelf met Nikon en moet zeggen dat CLS wel goed werkt. (maar 'k heb geen referentie om tegen te vergelijken)

Comment

Ik heb met beide gewerkt en het werkt allebei prima. Ik heb wel voorkeur voor het Nikon systeem omdat je vanaf de d200 en hoger gewoon vanaf de camera met de ingebouwde flits kunt werken, al ben ik wel blij met mijn su-800.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Sterker nog al vanaf de D70 kan dat.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

bij de D70 kan je maar met één kanaal en één groep werken, bij de D200 kan je al 3 kanalen en 2 groepen kiezen, met de SU800 kan je 3 kanalen en 3 groepen gebruiken.

Comment

Bedankt voor jullie reacties allemaal.
            Ik heb er ook nog wat op gegoogled en vind ongeveer hetzelfde.
            Beide systemen hebben gelijkaardige mogelijkheden en geven beide goede resultaten, zij het andere resultaten. Je moet gewoon jouw systeem leren kennen.
            Nikon heeft wel als voordeel dat je met de cameraflitser de draadloze kunt aansturen.
            Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

Comment

Ik vind dat kunnen aansturen met de remote flits een belangrijk voordeel, zowel praktisch als economisch: het spaart je de aankoop van een tweede flits of een commander uit. Het is ook praktisch omdat zo'n commander extra plaats inneemt in je foto of cameratas en extra handelingen vereist.
              Ik ben hier momenteel een paar maanden aan het rondfietsen in Turkije (www.portraitsofasia.be/blog/koninklijk-egirdir/) en ben maar wat blij dat de D700 het CLS systeem met de ingebouwde flits ondersteunt: anders zou ik iedere keer ik de D700 uit mijn fietstas haal, er eerst nog een commander moeten opzetten (hij past er namelijk niet in met de Commander erop bevestigd).
              Nu is het gewoon kwestie van popup flits aan te zetten, SB900 met het draaiknopje op remote zetten en... fotograferen maar.
              Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
              Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
              GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Working...
              X