Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Polarisatiefilter

    Oorspronkelijk geplaatst door MSP Bekijk bericht
    De enige optie was volgens een vakfotograaf om de zonnekap eraf te laten,volgens hem dekt de polfilter de lens geheel af waardoor de zonnekap overbodig wordt.I
    Ik denk dat de man of terug naar school moet, want met een filter op je lens hebt je nog meer kans op de dingen waar een zonnkap voor gebruikt wordt. Behalve als je hem alleen voor afstandstuk gebruikt.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #17
      Re: Polarisatiefilter

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Mensen die met dit objectief werken zullen je hier een duidelijker antwoord kunnen op geven, of je al dan niet een slim uitvoering nodig hebt, hangt af van de mechanische constructie van je objectief.
      Ik heb sinds vorige week de Tokina 11-16. Welke polarisatie filter raden jullie mij aan? Heb ik die SLIM uitvoering nodig?

      Ik dacht eventueel aan de Tiffen 77mm circular polarizer (58,50 euro) maar zie bijvoorbeelde dat een B&W circulair Pol 77 E dubbel zo duur is(106,96 euro). Is die filter van B&W dan ook dubbel zo goed?
      D200

      Comment


      • #18
        Re: Polarisatiefilter

        Oorspronkelijk geplaatst door stbie Bekijk bericht
        Ik heb sinds vorige week de Tokina 11-16. Welke polarisatie filter raden jullie mij aan? Heb ik die SLIM uitvoering nodig?

        Ik dacht eventueel aan de Tiffen 77mm circular polarizer (58,50 euro) maar zie bijvoorbeelde dat een B&W circulair Pol 77 E dubbel zo duur is(106,96 euro). Is die filter van B&W dan ook dubbel zo goed?
        Ik kan je alleen maar een Nikon Slim filter aanraden, niet de goedkoopste, maar wel heel goed, er is inderdaad kwaliteitsverschil in polarisatiefilters.

        Bij Nikon heb je bovendien het voordeel dat je je lensdop kan blijven opzetten, ook op een slim uitvoering. wat niet bij alle filters kan.

        Hier 140€ voor een orrigineel Nikon polar filter.

        Comment


        • #19
          Re: Polarisatiefilter

          en op een groothoek 11-16 gaat dat geen probleem geven?
          D200

          Comment


          • #20
            Re: Polarisatiefilter

            Oorspronkelijk geplaatst door stbie Bekijk bericht
            en op een groothoek 11-16 gaat dat geen probleem geven?
            Neen, zeker niet.

            Comment


            • #21
              Re: Polarisatiefilter

              Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              Vermits de opening onderaan zit, heb je bij horizontale (=landschaps)oriëntatie geen verlies van efficiëntie van de zonnekap omdat het licht toch van de tegenovergestelde kant komt.
              Dit is in princiepe zo, maar vergeet niet dat het licht ook weerkaatst wordt en dit vooral op gras! Het is niet voor niets dat ze bij een tulp zonnekap de onderkant niet hebben weggelaten.
              De kans dat je weerkaatsing zal hebben is uiteraard klein, maar het zal je maar overkomen bij een belangrijk moment.

              Grtz, RF


              Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

              Comment


              • #22
                Re: Polarisatiefilter

                @ DEE

                Ik ben ook (nog) maar een beginneling, maar ik wil je wel zeggen wat ik er van afweet. Anderen op dit forum zullen me wel corrigeren als ik aan 't liegen ben. Word ik zelf ook beter van .
                Ik heb voor mijn Alpha 350 een Sigma wide circular polarisatie filter. Deze kan jij ook gebruiken. De diameter die je nodig hebt is 55 mm. Hij zorgt niet alleen voor een donkere blauwe lucht, maar ook dat je minder last hebt van weerspiegelingen. Je moet wel weten hoe je hem moet gebruiken. Als je foto's neemt en je wil een donkerblauwe lucht, moet je zorgen dat de zon links of rechts van je staat ( en 90° t.o.v. je Sony). Als je vanachter een venster een foto wil nemen, moet je erop letten dat je de Sony een hoek van ongeveer 45° met het glas laat maken. Daarna eventueel bijcorrigeren. Als je buiten staat en je wil je auto fotograferen, moet je wel weten dat de reflecties van de carosserie niet erg te voorkomen zijn. Die van de ruiten wel. Door deze filter is het mogelijk om vanop straat het interieur van de auto scherper te fotograferen zonder dat er last is van weerspiegelingen door de ruiten. Een trukske: doe 1 oog dicht en kijk met het andere door de filter (met de schroefdraad naar je toegekeerd). Kijk erdoor naar het te fotograferen onderwerp en draai hem langzaam rond zoals je Sony dat zou doen als je scherpstelt. Je zal dan zien dat weerspiegelingen verdwijnen of dat de lucht blauwer wordt. Op de zijkant van de de filter staat meestal een merkteken (witte punt, driehoekje,...). Dit is een referentiepunt. Draai het richting zon en je hebt de maximale polarisatie van het licht.
                Nog een tip: als je voor Sony een filter wil kopen, neem dan eerst kontakt op met de winkel om te vragen of de filter in stock is. Als ze hem moeten bestellen en ze vragen een voorschot, doe dat dan niet. Kontakteer een andere shop. Geloof niet dat het maar 2 weken zal duren eer je de filter kan komen afhalen. Sony 300/350-filters hebben een diameter van 55 mm en dit is geen erg gangbare maat. De fabrikant van zulke filters wacht tot hij meerdere bestellingen binnenheeft alvorens een band op te starten om ze te fabriceren. Je kan er maanden op wachten. En ik bedoel maaa....aanden .
                Groetjes.

                Comment


                • #23
                  Re: Polarisatiefilter

                  Hallo,
                  Ik heb ook een vraagje ivm een polarisatiefilter.
                  Ik neem hoofdzakelijk foto's tijdens rally-evenementen.
                  Nu heb ik soms wel wat last van zonweerkaatsing op de auto's. Is het handig om dit probleem wat op te lossen met een polarisatiefilter?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Polarisatiefilter

                    Oorspronkelijk geplaatst door JasperB Bekijk bericht
                    Hallo,
                    Ik heb ook een vraagje ivm een polarisatiefilter.
                    Ik neem hoofdzakelijk foto's tijdens rally-evenementen.
                    Nu heb ik soms wel wat last van zonweerkaatsing op de auto's. Is het handig om dit probleem wat op te lossen met een polarisatiefilter?
                    Zonweerkaatsing op glanzende gelakte oppervlakken kan je niet steeds volledig oplossen, en op metaal zoals chroom werkt een polarisatiefilter niet, maar je zal mits onder de juiste hoek tegenover lichtinval wel in veel gevallen de reflexie op het glas kunnen oplossen, zodat je de piloten beter ziet zitten, je krijgt er over het algemeen ook diepere kleuren mee, wat bij felgekleurde wagens mooi kan zijn.

                    Hou wel rekening dat een polarisatiefilter minder licht doorlaat, zodat je sluitertijd wat langer zal zijn, of dat je met een groter diafragma zal moeten werken, of op een hogere isowaarde zal moeten instellen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Polarisatiefilter

                      Bedankt voor de tips. Zal er eens mijn werk van moetne maken. Ben net terug van huwelijksreis...
                      Sony α7ii
                      5OOpx

                      Comment


                      • #26
                        Re: Polarisatiefilter

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Ik kan je alleen maar een Nikon Slim filter aanraden, niet de goedkoopste, maar wel heel goed, er is inderdaad kwaliteitsverschil in polarisatiefilters.

                        Bij Nikon heb je bovendien het voordeel dat je je lensdop kan blijven opzetten, ook op een slim uitvoering. wat niet bij alle filters kan.

                        Hier 140€ voor een orrigineel Nikon polar filter.
                        Ik heb binnenkort dezelfde Tokina 11-16; daarnaast zal ik ook een Tamron 17-50 hebben. Ik zou graag maar 1 filter kopen voor de 2 lenzen. Vermits de 2 diameters verschillen, zal ik een tussenstuk moeten kopen. Dat is geen probleem.

                        Mij vraag is: als ik een SLIM 77mm koop voor de Tokina, geeft dat dan enig storend effect op de Tamron, of is dat helemaal geen probleem? Gaat die SLIM 77mm met tussenstuk ook passen op de Tamron?

                        Ik dacht aan een B+W Kaseman circ. pol. SLIM 77mm. Maar op de websites is mij het verschil tussen volgende producten ook niet echt duidelijk:





                        Ik veronderstel dat allen MRC hebben?
                        Nikon D90 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tokina 11-16mm 2.8

                        Comment


                        • #27
                          Re: Polarisatiefilter

                          MRC = multi resistant coating
                          Kaesemann = beter waterdicht
                          slim = ook voor breedhoeklenzen of UWA om vignettering te vermijden.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Polarisatiefilter

                            Het is dus geen probleem om die 77mm filter ook te gebruiken om een 67mm tamron lens. Maar ik heb nog geen verloopring 77 naar 67 mm gevonden (http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...oopringen.html). Bestaat dat? Of heb ik een andere oplossing nodig?
                            Nikon D90 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tokina 11-16mm 2.8

                            Comment


                            • #29
                              Re: Polarisatiefilter

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                              laten ze er u 2 zien: de goedkopere versie (-2stops) of de duurdere (nagenoeg geen verlies, maar wel meer dan X2 in prijs).
                              Zijn er tegenwoordig pola's die geen licht tegen houden?
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Polarisatiefilter

                                Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                                Je hebt een circulaire polarisatie filter nodig, met een diameter die op jouw lens past. Da's al

                                Voor de 18-70mm lens die je beschrijft heb je niet meteen een "slim" filter nodig, 18mm is niet zo breed dat je hoekjes donker zullen worden.
                                op de 18-70 kitlens heb je wel degelijk een zgn. 'slim'-filter nodig, want je ziet op 18mm wel de randjes van je pola..

                                Comment

                                Working...
                                X