Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polarisatiefilter

    Ik heb al een beetje rond gekeken maar vind niet onmiddellijk een gepast antwoord.

    Ik ben op zoek naar een polarisatiefilter voor mijn pas aangekochte Sony a300 met 18-70mm kitlens . Ik merk dat er verschillende soorten filters bestaan, maar welke moet ik hebben om de lucht helder blauw te krijgen, om weerspiegelingen tegen te gaan,...

    Zoals je merkt ben ik een "noob" wat betreft SLR camera's, maar ben lerende
    Sony α7ii
    5OOpx

  • #2
    Re: Polarisatiefilter

    Oorspronkelijk geplaatst door -Dee- Bekijk bericht
    Ik ben op zoek naar een polarisatiefilter voor mijn pas aangekochte Sony a300 met 18-70mm kitlens . Ik merk dat er verschillende soorten filters bestaan, maar welke moet ik hebben om de lucht helder blauw te krijgen, om weerspiegelingen tegen te gaan,...
    Zoals je zelf zegt, heb je daarvoor een polarisatiefilter nodig, voor groothoek eventueel een slim filter ( is een dunne uitvoering) zodat je geen vignetering (donkere hoekjes) krijgt.
    Mensen die met dit objectief werken zullen je hier een duidelijker antwoord kunnen op geven, of je al dan niet een slim uitvoering nodig hebt, hangt af van de mechanische constructie van je objectief.

    Comment


    • #3
      Re: Polarisatiefilter

      Je hebt een circulaire polarisatie filter nodig, met een diameter die op jouw lens past. Da's al

      Voor de 18-70mm lens die je beschrijft heb je niet meteen een "slim" filter nodig, 18mm is niet zo breed dat je hoekjes donker zullen worden.
      Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
      Flickr album Homepage

      Comment


      • #4
        Re: Polarisatiefilter

        Ik vermoed dat dit mijn kitlens is: http://www.studio73.be/5396/studio73...-70mm_F3.5-5.6
        Welke diameter neem ik dan voor een filter?
        Er zijn ook zoveel filters om uit te kiezen dat ik het bos niet meer door de bomen zie...
        Last edited by -Dee-; 22 april 2009, 22:08.
        Sony α7ii
        5OOpx

        Comment


        • #5
          Re: Polarisatiefilter

          tenzij je 2de hands koopt: je gaat naar de winkel en zegt: ik heb een polarisatiefilter nodig voor deze lens ( en je haalt ze boven). waarschijnlijk, zeker als je bij studio 73 gaat, laten ze er u 2 zien: de goedkopere versie (-2stops) of de duurdere (nagenoeg geen verlies, maar wel meer dan X2 in prijs). dan hangt het dus gewoon van je budget af welke je neemt.

          als je 2de hands koopt: geen krassen op de lens zelf, 55mm filtermaat. Ik denk dat de goedkope versie een dikke 20euro nieuw kost, de duurdere meende ik dat tegen 60 over de toonbank gaat. (bij 52mm filtermaat)
          hoe meer f**k hoe meer vreugd

          **=ol

          Comment


          • #6
            Re: Polarisatiefilter

            maar denk nou niet, dat je met zo'n filter blauwe luchten krijgt hoor.
            heeft veel te maken met de stand van de camera ten opzichte van de zon en of de lucht op het moment wel genoeg blauw bevat.
            geen van mijn opnamen (hier geplaatst en op mijn site) zijn genomen met een filter en heb toch blauwe luchten.
            grt,bouk.
            Last edited by bouk; 23 april 2009, 10:39.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Polarisatiefilter

              Persoonlijk gebruik in uitsluitend het merk B&W als het om polfilters gaat,niet echt goedkoop maar zeer goede filters.Zou wel adviseren voor een circular polarisatiefilter te kijken,die zijn te gebruiken voor verzadigde kleuren en dus mooie blauwe luchten,en (weer)spiegelingen in of uit een foto te filteren(afhankelijk van de hoek tov bv een raam).Een wondermiddel is het niet want ga je tegen de zon in fotograferen dan haal je niet het maximale uit deze filter,van opzij of met de zon in de rug vertoont deze filter verbluffende effecten.Recentelijk heb ik ergens gelezen dat je met deze filter wel 1 stop licht verliest,voor een optimaal blauwe lucht wordt geadviseerd tot 1 stop onder te belichten en daglicht als witbalans te selecteren(gaat tov uv filter 2 stops de min in eigenlijk?).

              Enig minpuntje:ik weet niet of dat voor alle L lenzen geldt,maar wanneer ik de polfilter op mijn Canon EF 70-200/4.0 L IS USM objectief heb geschroefd,kan ik de zonnekap er niet opzetten omdat ik anders niet meer bij het filter kan.Bij mijn 17-55mm kitlens werkt dit anders,daar kun je de zonnekap op de filter zetten en verstel je de filter door aan de zonnekap te draaien.Bij de 70-200mm kan dit niet aangezien de zonnekap over het filter valt en op de lens vast wordt gezet....
              Tomorrow is what you make of it.....
              MSP @ iStock

              Comment


              • #8
                Re: Polarisatiefilter

                Oorspronkelijk geplaatst door MSP Bekijk bericht
                ,kan ik de zonnekap er niet opzetten omdat ik anders niet meer bij het filter kan.
                Je bedoelt dat de zonnekap er wel op kan, maar dat je vingers te kort zijn...Pentax heeft hier een handige oplossing voor gevonden.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Polarisatiefilter

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Je bedoelt dat de zonnekap er wel op kan, maar dat je vingers te kort zijn...Pentax heeft hier een handige oplossing voor gevonden.
                  Inderdaad,je moet dan als het ware in je zonnekap 'graaien' om de filter bij te draaien en dat werkt voor geen meter.De enige optie was volgens een vakfotograaf om de zonnekap eraf te laten,volgens hem dekt de polfilter de lens geheel af waardoor de zonnekap overbodig wordt.Is te doen dus maar het ziet wel ietwat vreemd uit,zo zonder zonnekap !Welke oplossing heeft Pentax daar op gevonden.....?
                  Tomorrow is what you make of it.....
                  MSP @ iStock

                  Comment


                  • #10
                    Re: Polarisatiefilter

                    Oorspronkelijk geplaatst door MSP Bekijk bericht
                    Inderdaad,je moet dan als het ware in je zonnekap 'graaien' om de filter bij te draaien en dat werkt voor geen meter.De enige optie was volgens een vakfotograaf om de zonnekap eraf te laten,volgens hem dekt de polfilter de lens geheel af waardoor de zonnekap overbodig wordt.Is te doen dus maar het ziet wel ietwat vreemd uit,zo zonder zonnekap !Welke oplossing heeft Pentax daar op gevonden.....?
                    Een klepje onderaan de zonnekap dat je kan verwijderen. Zo krijg je een opening waardoor je makkelijk aan de polarisatiefilter kan.


                    Vermits de opening onderaan zit, heb je bij horizontale (=landschaps)oriëntatie geen verlies van efficiëntie van de zonnekap omdat het licht toch van de tegenovergestelde kant komt. Bij vertikale (=portret)oriëntatie is er wel kans dat zijdelings licht doorheen die opening valt. Maar vermits polarisatie meestal bij landschapsfotografie wordt toegepast is dat minder belangrijk.

                    Voor die andere meer technische toepassing van polarisatiefilters, i.e. in de studio om je reflecties beter (eenvoudiger) te beheren, ga je natuurlijk vaker eens vertikaal werken, maar gelukkig is het in studio makkelijker met andere middelen te vermijden dat het licht rechtstreeks in je lens komt.

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Polarisatiefilter

                      Het zou natuurlijk nog moier zijn geweest als het een schuifje/klepje zou zijn dat aan de zonnekap vast zou klijven zitten. Alles wat los kan, kan weg.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Polarisatiefilter

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Het zou natuurlijk nog moier zijn geweest als het een schuifje/klepje zou zijn dat aan de zonnekap vast zou klijven zitten. Alles wat los kan, kan weg.
                        Dat moet je me niet vertellen... 'k Heb het tot nu gelukkig altijd teruggevonden, maar soms was 't spannend...

                        Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Polarisatiefilter

                          er bestaan ook van de rubber zonnekappen die je op de filter schroeft. Wat de bruikbaarheid daarvoor is naar de grotere glazen weet ik niet, maar voor kleintjes (primes) werkt dat goed vind ik. Ook omdat je dan door aan je zonnekap te draaien je pl filter draait!
                          hoe meer f**k hoe meer vreugd

                          **=ol

                          Comment


                          • #14
                            Re: Polarisatiefilter

                            Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                            Een klepje onderaan de zonnekap dat je kan verwijderen. Zo krijg je een opening waardoor je makkelijk aan de polarisatiefilter kan.
                            Noem mij perfectionist maar dit is voor mij een oplossingvan kust mijn voeten .. om goed gebruik te kunnen maken van een Pola filter moet het minstens over 90° kunnen gedraaid worden (en lieftst nog 180°, want men kan de invalshoek van de te filteren lichtbeam niet op voorhand kennen) anders vervalt men in het "Polaroid zonnebrillensysteem". Daar polariseert men de glazen ook (vast) vertikaal omdat men er van uit gaat dat de meeste zonnestralen horizontaal gepolarisserd zijn .. dat is ook zo als men enkel op de autostrade rijdt tegen de zon in

                            Comment


                            • #15
                              Re: Polarisatiefilter

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Noem mij perfectionist maar dit is voor mij een oplossingvan kust mijn voeten .. om goed gebruik te kunnen maken van een Pola filter moet het minstens over 90° kunnen gedraaid worden (en lieftst nog 180°, want men kan de invalshoek van de te filteren lichtbeam niet op voorhand kennen) anders vervalt men in het "Polaroid zonnebrillensysteem". Daar polariseert men de glazen ook (vast) vertikaal omdat men er van uit gaat dat de meeste zonnestralen horizontaal gepolarisserd zijn .. dat is ook zo als men enkel op de autostrade rijdt tegen de zon in
                              Je kan de polafilter inderdaad telkens maar 2cm verdraaien per beweging, dus het duurt idd iets langer om 'm 90° of 180° te draaien omdat er meerdere duwtjes nodig zijn, maar het lukt wel hoor. Het is niet alsof je beperkt bent in de mate waarin de polafilter werkt.

                              Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment

                              Working...
                              X