Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterijen + Zonneenergie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Batterijen + Zonneenergie

Tegenwoordig kan je zaklampen opladen met zonneenergie. Bestaat zo ook iets voor (camera) batterijen .?

thx, Marc
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Re: Batterijen + Zonneenergie

Ik heb hier inderdaad over gelezen ja. Dat je dan een matje hebt met zonnecellen die je dan op je fototas kan dragen of zo. Daarmee genereer je zelf stroom voor opladen.
    Die matjes heb je in div afmetingen.

Waar het te koop is weet ik niet. Alleen ik las het vorig jaar toevallig in een vakblad.
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
      Ik heb hier inderdaad over gelezen ja. Dat je dan een matje hebt met zonnecellen die je dan op je fototas kan dragen of zo. Daarmee genereer je zelf stroom voor opladen.
      Die matjes heb je in div afmetingen.

Waar het te koop is weet ik niet. Alleen ik las het vorig jaar toevallig in een vakblad.
      Dacht van die matjes te hebben gezien in AS-Adventure... maar zo goedkoop zijn die niet ( dacht 75 euro voor de goedkoopste )

Comment

zou het niet lang duren om via zonne-energie je batterijen op te laden?
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
          Dat licht aan het formaat van het matje en aan het licht, zonlicht of bewolkt.
          Ik weet dat het met name gemaakt is voor de fotograaf die lange tijd in gebieden zit waar geen stroom is. Dan moet je toch wat....dan is dit toch een slimme uitkomst lijkt mij.
          Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
            Je hebt inderdaad een groot paneel nodig als je accu's op een korte tijd wil laden. Voor accu's die de hele dag aan het zonnepaneel gekoppeld zijn is dat niet zo'n probleem, maar als je onderweg bent dan heb je er meestal de tijd niet om te wachten tot de accu's geladen zijn met de compacte zonnepaneeltjes.

Er is ook nog een probleem met lithium-ion accu's die je alleen mag laden met de juiste lader (de laadspanning is bij een lithium-ion accu heel belangrijk, bij een te hoge spanning kan de accu exploderen), die heeft 100-230V AC (of 12V DC) nodig, je kan die niet zomaar koppelen aan een zonnepaneel. Een 12V-lader kan je wel aan een zonnepaneel koppelen, maar dan moet je eerst een 12V accu laden, en daarna kan je met die accu stroom leveren aan de lader van de camera-accu.
            Dan heb je wel een zwaar pakket mee te sleuren.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Er zijn speciale rugzakken met een bovenkant met zonnecellen en in Zoom heeft eens een foto gestaan van een fotograaf, die boven op de Mont Blanc zijn accu's aan het opladen was met een rijtje zonnecellen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

[QUOTE=hjanssen;2224018]Er is ook nog een probleem met lithium-ion accu's die je alleen mag laden met de juiste lader (de laadspanning is bij een lithium-ion accu heel belangrijk, bij een te hoge spanning kan de accu exploderen), die heeft 100-230V AC (of 12V DC) nodig, je kan die niet zomaar koppelen aan een zonnepaneel. Een 12V-lader kan je wel aan een zonnepaneel koppelen, maar dan moet je eerst een 12V accu laden, en daarna kan je met die accu stroom leveren aan de lader van de camera-accu.
                Dan heb je wel een zwaar pakket mee te sleuren.
                QUOTE]

Je hangt die dan ook niet rechtstreeks aan het paneel, maar aan een regeleenheid of inderdaad aan de batterij die door het paneel opgeladen wordt (werd).
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

Comment

Ik heb nog een bluetooth gps ontvanger gehad, die als backup zichzelf oplaadde voor het raam van je wagen. Ik kocht ook een zonnepaneel (die in m'n koffer zit) moest ik ooit eens een lege batterij hebben in de wagen en er geen 2e wagen in de buurt is met startkabels. Zonnepaneeltje effe opladen, kabel aan batterij en go...

Dat is voor mobiele aparaten :

Ik heb nog zo'n kleintje voor kleinere toestellen (mp4 pda) maar nog niet gestest :

Heb er ook al voor laptops gezien zoals je zegt, die foldables, hier nog een vb van een oplaadtas.

Keuze genoeg, zoek maar es op trefwoord 'solar charger' op Ebay (wereldwijd aanklikken natuurlijk want de Belgische markt is nog niet zo geavanceerd

Greetz,
                  CanonYouCan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                    Ik heb nog een bluetooth gps ontvanger gehad, die als backup zichzelf oplaadde voor het raam van je wagen. Ik kocht ook een zonnepaneel (die in m'n koffer zit) moest ik ooit eens een lege batterij hebben in de wagen en er geen 2e wagen in de buurt is met startkabels. Zonnepaneeltje effe opladen, kabel aan batterij en go...
                    Ik weet niet hoe groot het zonnepaneel is dat je in het koffer van je wagen hebt zitten, maar als je de "oplaadtas" bekijkt, dan zie je welke afmetingen er nodig zijn om 8W vermogen te leveren. Die 8W is het piekvermogen, die krijg je alleen in de zomer, en op het ogenblik dat de zon op het hoogste punt staat. In de winter mag je met veel geluk een vermogen van 2-4W verwachten, en als je daarmee voldoende vermogen in de auto-accu wil krijgen om te starten dan zal je héél veel geduld moeten hebben. Als het koud is dan zal de startmotor veel meer kracht moeten leveren om de krukas rond te draaien (de olie is dikker), en daarvoor moet de accu voldoende stroom kunnen leveren. Als een accu in de winter nog 50% van de capaciteit heeft, dan wordt het voor de meeste wagens al een probleem om te starten.
                    Het paneel (van de oplaadtas) levert bij 4W/12V een stroomsterkte van 0,3A. Als je daarmee bijvoorbeeld 30Ah in de accu wil krijgen, dan moet je 100 uur geduld hebben, maar in de winter schijnt de zon hoogstens een paar uur per dag (het kan dus een paar weken duren tijdens de winter)...

Met die "gadgets" kan je wel de accu een beetje bijladen, maar meer moet je er niet van verwachten want daarvoor is de oppervlakte van de zonnepanelen veel te klein.
                    Als er ooit een zonnepaneel komt met een rendement van 90% of hoger, dan pas zal je met een relatief klein zonnepaneeltje voldoende vermogen krijgen om accu's op een redelijke termijn te laden.

Ik heb hier vlakbij in de "Action" ook al zo'n kleine paneeltjes zien liggen waarmee je een auto-accu kan laden, maar het gaat hier eigenlijk over een druppellader waarmee je de zelfontlading van de accu kan compenseren. Maar dat gaat alleen maar als de auto altijd buiten staat, in het zonlicht, in de garage zal het paneeltje niet veel stroom leveren.

Kijk maar eens welke oppervlakte er op een dak gelegd wordt voor 1000W Piekvermogen (dat piekvermogen wordt ook alleen in de allerbeste omstandigheden wordt geleverd).

In de folder van den Hubo staat deze week een "Solarkit zonnepaneel met verlichting", om een tuinhuisje te verlichten.
                    Het paneel is 15W (dat zal wel het piekvermogen zijn), en er is een 12V/4Ah accu bijgeleverd + een led-lamp + een spaarlamp van 12V/2W, het setje kost 129 euro.
                    De afmetingen van het paneel staan er niet bij, maar als ik de verhoudingen op de foto bekijk ten opzichte van de lamp en de accu, dan weet ik wel dat het paneel véél te groot is om op een rugzak te monteren.
                    Last edited by Black B@ndit; 24 april 2009, 21:58.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Als je bijvoorbeeld van plan bent om enkele weken te gaan trekken in de bergen, zou ik zeggen, koop enkele extra batterijen die je thuis oplaad, en dan meeneemt in je rugzak. Vergeet ook niet extra geheugen...) Dat zal veel betrouwbaarder, compacter en lichter zijn dan zo'n zonnepaneeltje waar je uren mee in de zon moet lopen om een batterij op te laden. Bespaar je jezelf nog het praktische probleem van een paneel op je rugzak te monteren, en de blikken van de mensen die je aanstaren. Indien je van plan bent om met de slee in de poolgebieden te gaan trekken, dan is de situatie direct heel anders. Dan kan je een set kopen met een redelijk oppervlak, en zal je rendement van je panelen ook een stuk groter zijn (24h licht en lage temperatuur). Dan kun je daar ook je satelliettelefoon mee bijladen...
                      Kortom, de betaalbare setjes zijn leuk als gadget, maar enkel in zeer specifieke gevallen zie ik er het nut niet van in...

mvg
                      Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Working...
                      X