Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Balhoofd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Balhoofd

Ik heb nu een 2-tal weken men manfrotto 4888 rc2 balhoofd. Kwalitatief kan ik er niets op aanmerken. Maar telkens komt het tot men kleine frustratie dat het vrij moeilijk fotograferen is als hij "los" staat.
    Ik fotografeer voornamelijk vogels (en andere dieren ook) En mits deze niet echt altijd blijven stil zitten staat mijn statief kop meestal "half" vast waardoor ik nog kan bewegen, en toch stevig genoeg staat om geen bewegings onscherpte te hebben bij het klikken. Nu is dit zeer moeilijk met men balhoofd omdat men toestel werkelijk alle richtingen op kan, ipv enkel boven onder kantelen en horizontaal pannen. (voordien had ik zo'n alles in 1 prulleke )
    Ligt dit probleem bij mij, omdat ik nog niet gewend ben met dit hoofd de fotograferen, of heb ik me een verkeerd hoofd laten kopen in de winkel voor hetgene ik fotografeer?

Alvast bedankt.

Re: Balhoofd

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
    Nu is dit zeer moeilijk met men balhoofd omdat men toestel werkelijk alle richtingen op kan, ipv enkel boven onder kantelen en horizontaal
    Is dat niet net de bedoeling van een balhoofd, dat het alle richtingen op kan?
    My Flickr page!

Comment

Kwalitatief goed balhoofd, enkel voor zwaardere lenzen (=vogelfotografie) te licht. Beter voor Markins, Kirk, Gitzo e.d. gaan, deze kan men fijner afstellen en kunnen (veel) meer gewicht aan. Er zit wel een prijskaartje aan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xemio Bekijk bericht
        Is dat niet net de bedoeling van een balhoofd, dat het alle richtingen op kan?
        Het is inderdaad de bedoeling van een balhoofd dat het alle kanten op kan .
        Maar ik denk dat je men vraag een beetje hebt misbegrepen. Bij het volgen van dieren is het meestal genoeg dat je verticaal kan bewegen en dat je kan pannen. Dus je toestel blijft altijd in de horizontale richting gesteund. Nu met dit balhoofd verlies je die steun waardoor hij ongewild ook links en rechts kanteld. Wat het moeilijker maakt.
        Dus vandaar men vraag. Moet ik wennen aan dit hoofd? Of heb ik voor mijn doeleinden een verkeerd hoofd laten kopen?

Comment

Tegenwoordig zie je veel balhoofden met 2 extra functies:

één knop voor het gewicht van camera en objectief en één knop voor het klemzetten van het balhoofd.

een balhoofd waarvan de ronde bal niet geheel rond is. Daardoor kun je er in posities tot 45 graden er gewoon mee werken, en komt er meer frictie als je van 45 tot 90 graden gaat. Je voorkomt hiermee dat als je balhoofd per ongeluk een keer loslaat, dat je dan niet met je objectief tegen een statiefpoot klapt.
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Ik gebruik voor dier en vogel fotografie een Wimberley : http://www.tripodhead.com/products/wimberley-main.cfm
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
              Ik gebruik voor dier en vogel fotografie een Wimberley : http://www.tripodhead.com/products/wimberley-main.cfm
              Ziet er en handiger uit. Maar zal nog well ff moeten wachten, aan de prijs te zien 584€ bij konijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
                Ziet er en handiger uit. Maar zal nog well ff moeten wachten, aan de prijs te zien 584€ bij konijn.
                Neem hier eens een kijkje, iets soortgelijks maar toch al een stuk goedkoper, zeker bij de onderste voorbelden : http://www.jobu-design.nl/gimbal%20heads.htm
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Of anders :

Wimberley SK-100 Sidekick

Glijd eenvoudig de Sidekick in de quick-release van uw bal hoofd. Dit verzorgt de zelfde actie en gemak van gebruik in het oorspronkelijke Wimberley Head aan zeer verminderde afmeting, gewicht en kosten. Verwijder de Sidekick en uw bal hoofd is klaar om met kleinere lenzen te gebruiken

Kost maar de helft van een Wimberly en je kan je balhoofd nog steeds gebruiken.
                  α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                  Flickr____No place to be

Comment

Oki bedankt voor deze

Comment

Working...
                    X