Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wederom: Nikon SB600 of SB800/900

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wederom: Nikon SB600 of SB800/900

Beste mensen,

Ik weet dat er al méérmaals een topic over is gestart, maar toch heb ik geen bevredigend antwoord gevonden waarom die dekselse SB-800/SB-900 nu zò veel beter is dan de SB-600.

Het komt hier op neer: Ik heb ene D2Xs. Uiteraard heeft deze geen ingebouwde flash, en zelfs als die dat had zou hij praktisch waardeloos zijn (al heb ik met de D70s in nachtportret toch mooie foto's kunnen maken).
    Dus: ik zoek een flits (logisch)
    Nu heb ik onlangs een reportage gedaan van een feestje in Antwerpen, met een geleende SB-26 van een kameraad. Dat ding heeft geen TTL, en vrat batterijen (al goed dat ik twee setjes bijhad), maar hij deed zijn werk uitstekend. Of toch bijna, gezien het gebrek aan TTL wat gewenning vroeg. Al geef ik ook toe dat ik amper tot geen ervaring had met een externe flits.

Dus ik dacht eens rond te kijken voor een nieuwe flits, en de SB-600 leek me wel wat.
    Ik ga deze flits voornamelijk gebruiken voor reportagefotografie (ken wat DJ's waar ik af en toe een opdracht voor heb) en eventueel sport (bij minder lichtsterke omstandigheden).
    Het is absoluut niet de bedoeling dat ik die ga gebruiken in een studio of zo, aangezien ik daar simpelweg de plaats niet voor heb.

Ken Rockwel vertelt ook op zijn site dat het de moeite niet is om de veel duurdere en zwaardere SB-800/SB-900
    te nemen, omdat de helft van de functies van die flits voor 90% van de fotografen toch niet nodig zijn, of in ieder geval zwaar 'overrated' zijn.
    En ja, ik ben geneigd hem te geloven.
    Wat ik dan als voordeel zie is dat de SB-600 een langere batterijduur heeft.
    Dat komt mij wel goed uit.

Dus concreet (ik wil hier absoluut geen polemiek rond) wil ik weten wat jullie hier van vinden, en of jullie zouden zeggen dat de SB-900 echt wel bijna 200€ meer waard is dan de SB-600
    (rekening houdend met het feit dat ik op termijn wel een SB-900 extra zou nemen en een eigen studio ga beginnen, dat er dan parapluutjes komen)

Shoot!
    - Nikon D600 & Nikon D2Xs
    - Nikon F80 (met een laagje stof op)
    - Tokina 14-24 f2.8 * AF Nikkor 50mm lens f1.8 * Nikon SB-900

Re: Wederom: Nikon SB600 of SB800/900

Wat ook nog een mogelijkheid is op je D2Xs is een SB28DX of SB50DX of SB80DX.

Heb zelf ook een SB900 en SB28DX op D2X, en werken alle 2 super op D2X.
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

een SB800 koste destijds maar 100 tot 150 euro duurder dan de SB600

je kreeg als extra's:
      betere ergonomie in de bediening
      1 stop extra lichtopbrengst
      SU4 slave functie
      CLS wireless TTL trigger, 3 groepen, 3 kanalen
      PC contact
      manueel tot 1/128 ipv 1/64
      bijgeleverde omnibounce
      ingebouwde 2-way bouncecard

het nadeel van de tragere recyclagetijd is voornamelijk door de hogere lichtopbrengst. als je flitst in situaties waar je de volle capaciteit niet nodig had, dan ging recycleren ook sneller, je krijgt tevens een houder voor een 5de accu die het recycleren ook versneld en je kan een extern batterypack gebruiken dat recycleren verder kan versnellen

ik heb zowel van de SB600 als van de SB800 verschillende setjes, en als ik kon herbeginnen, dan had ik de SB600's nooit gekocht, de SB800 is veel sneller in te stellen als de SB600. meer, en vooral betere knopjes en grotere display die je makkelijk de instellingen van de camera laten instellen

Als je vandaag nieuw koopt, zal je echter een SB900 moeten kopen aangezien de SB800 er niet meer is. Met de SB900 heb ik geen ervaring

Comment

ik heb de 600 en de 900,
        de 900 is toch wel een heel ander caliber hoor.
        in de meeste situaties voldoet de 600 het grote voordeel van de 900 vind ik het grotere richtgetal, ik vind ook dat ze mooier licht geeft. meer gebalanceerd...

ik raad de 900 aan.ze kost wat meer maar je hebt ook wat meer.
        qua prijs moet je bij de 600 ook nog een omnibounce tellen wat hem toch een 25 euro duurder maakt. bij de 900 zit dit en nog gelfilters erbij.

aangezien je zegt dat je later toch een 900 gaat nemen koop hem dan nu zeker ipv een 600
        neem dan de 900 en enkele 26 28 sb kes dan kan je nog de strobist toer opgaan ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht

je kreeg als extra's:
          SU4 slave functie
          PC contact
          bijgeleverde omnibounce

het nadeel van de tragere recyclagetijd is voornamelijk door de hogere lichtopbrengst. als je flitst in situaties waar je de volle capaciteit niet nodig had, dan ging recycleren ook sneller, je krijgt tevens een houder voor een 5de accu die het recycleren ook versneld en je kan een extern batterypack gebruiken dat recycleren verder kan versnellen

ik heb zowel van de SB600 als van de SB800 verschillende setjes, en als ik kon herbeginnen, dan had ik de SB600's nooit gekocht, de SB800 is veel sneller in te stellen als de SB600. meer, en vooral betere knopjes en grotere display die je makkelijk de instellingen van de camera laten instellen

Als je vandaag nieuw koopt, zal je echter een SB900 moeten kopen aangezien de SB800 er niet meer is. Met de SB900 heb ik geen ervaring

Kan ik me volledig bij aansluiten. Ik heb de laadtijd nooit als een probleem gezien. Werk wel altijd met de 5e accu (2700A). Je kunt de SB800 idd alleen nog 2e hands op de kop tikken. Of mss heeft een fotowinkel er nog ergens eentje liggen, maar ze worden niet meer gemaakt.

'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

Comment

je kreeg als extra's:
            SU4 slave functie
            PC contact
            bijgeleverde omnibounce

De helft van die zaken die je opnoemt in je lijstje ken ik niet eens, of althans: zijn zaken waar ik nog niet aan toe ben (denk ik), of zou gebruiken (zoals bv. die SU4 slave functie)
            De bijgeleverde omnibounce is wel een voordeel, aangezien ik zowiezo eentje zou aanschaffen.
            - Nikon D600 & Nikon D2Xs
            - Nikon F80 (met een laagje stof op)
            - Tokina 14-24 f2.8 * AF Nikkor 50mm lens f1.8 * Nikon SB-900

Comment

je kreeg als extra's:
              SU4 slave functie
              PC contact
              bijgeleverde omnibounce

volledig mee eens... en alle extra functies heb ik wel eens nodig...
              ken rockwell is alleen voor zichzelf een referentie...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
              X