Misschien een domme vraag : men vertelt mij dat hoe meer foto's erop een geheugenkaart staan hoe minder snel de kaart werkt en dit in vergelijk met een harde schijf, hoe voller ze is hoe minder snel ze werkt. Is dat juist ? En waarom ?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Geheugenkaarten
Collapse
X
-
-
Re: Geheugenkaarten
Een harde schijf is toch wel iets anders dan een geheugenkaart hoor.
Ikzelf heb er geen problemen mee.
Alleen als hij vol is, moet ik ,er een nieuwe insteken.
Niet alles geloven hé, of het moet proefondervindelijk bewezen worden.CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT
-
Bij een harde schijf wordt er van buiten naar binnen geschreven, omdat de buitenkant sneller draait dan de binnenkant. Als deze vol geraakt kan deze dus trager worden.
Bij flashgeheugen zijn er geen bewegende componenten dus de vergelijking gaat niet op .
Comment
-
Ik denk dat de topicstarter bedoelt of flash geheugen ook beïnvloed wordt door fragmentatie. Bij een harde schijf hangt de toegangsnelheid af van de plaats waar de schrijf/leeskop zich bevindt en de locatie van het te lezen sector/gebied op dat moment.
Stel dat de leeskop net de locatie van het gegeven is voorbijgegaan, dan moet hij bijna een volledige schijfomwenteling wachten tot hij het gegeven kan lezen. Bij Flash geheugen heb je dat niet.
Dan heb je een bijkomend fenomeen van fragmentatie. Als je veel files wist en opnieuw schrijft, dan heb je gebieden met data en gebieden zonder data. Dit noemt men fragmentatie. Het is logisch als je alle gegevens in 1 keer (opéénvolgend) kunt lezen zonder de kop te moeten verplaatsen, dat dit veel sneller gaat dan lezen en wachten op het volgend gebied, dan weer lezen etc....
Volgens enkele tests vertraagt ook het flash geheugen bij fragmentatie:
Als je fragmentatie bedoelt, dan ja.
Als je sequentieel schrijven/lezen bedoelt, dan neen.
Comment
-
Jaaren geleden heb ik dat ook gehad met m'n grotere SD kaartjes. De mens vd winkel zei toen gewoon eens in de PC een full format (dus geen "quick") vh geheugenkaartje en voila....
En inderdaad, voila, dat ging al direkt veel beter.
Comment
Comment