Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

invulflits

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• invulflits

Is mijn redenering juist?
    Ik stel mijn fototoestel (canon 1D) in op manueel, en kies een sluitersnelheid van 1/125, en een diafragma van 5,6. Mijn iso-waarde staat op 200.
    Ik stel mijn flits (580 EX) in op automatisch (ETTL).
    Ik bevind mij in een ruimte die nogal schaars is verlicht, en de lichtmeter van mijn fototoestel zegt mij dat m'n opname onderbelicht zal zijn.
    Wanneer ik nu een foto neem mét flits, met de instellingen zoals hierboven beschreven, zal mijn opname correct belicht zijn en zorgt de flits NIET voor de hoofdbelichting van het onderwerp maar wel al invullicht.
    Of zit ik er compleet naast, en werkt invulflits enkel bij sluitersnelheidvoorkeuze en diafragmavoorkeuze?

Re: invulflits

zo heb ik het toch altijd begrepen...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Comment

in manueel op de camra gaat de flits bijflitsen wat er ontbreekt om met de ingestelde manuele waarden correct je hoofdonderwerp te belichten

in sluitertijdvoorkeuze of diafragmavoorkeuze gaat de flits als invulflits werken

Comment

in de stand manueel (camera) gaat de flits dus wel degelijk voor de hoofdverlichting zorgen?
        Om op mijn voorbeeldsituatie terug te komen: slecht verlichte ruimte, de iso-waarde wil je bewust laag houden, en je wil controle houden op je sluitersnelheid en diafragmawaarde: dat zit er in feite niets anders op dan je toestel in de stand manueel te zetten.
        Stel nu dat ik in die situatie de omgeving achter mijn onderwerp ook nog treffelijk in beeld wil krijgen ( ik bedoel dat de achtergrond niet in het donker mag verdwijnen ) doe ik er dan goed aan om m'n sluitersnelheid zo laag mogelijk te houden? of zijn er andere oplossingen?

Comment

Sluitersnelheid zo lang mogelijk en iso zo hoogmogleijk om zo veel mogelijk omgevingslicht mee te pakken.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

en 't diafragma nog wijd open zetten ..

en alle verlichting aan zetten die er is .. vaak zie ik dat dan in die ruimte ze vergeten de gewone lampen aan te zetten .. als er geen omgevingslicht is, kan je dat ook niet capteren .. als er weinig is, en je wilt wat overhouden op je foto, dan moet je "alle hends aan dek" zetten .. ISO naar boven (minimaal 800), sluitertijd langer (maximaal 1/30), diaframa meer (helemaal) open .. desnoods een statief .. kleine bewegingen worden door de flits mee deels bevroren .. hoe meer het flitslicht domineert, hoe meer de bevriezing door de flitsduur van de flits merkbaar in de foto is

Comment

ik zat afgelopen weekend in enezelfde situatie (camera kwam op sluitertijden van 10 a 15 seconden uit)

het was een amateur optreden waar ik mocht flitsen zolang het niet rechtstreeks was.
              ik ben op volgende uitgekomen
              iso1000 (met een acceptabele hoeveelheid ruis dus)
              f2.8 tot f4
              tussen de 1/10e en 1/15e
              flits op 2e gordijn
              Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

let wel op met omgevings licht... als je flash light mengt met "gloeilamp-licht" of "TL-licht" kan het zijn dat je de kleuren van de huid nooit goed krijgt, ook niet met photoshop... als dat omgevings licht daglicht is is er geen probleem, anders moet je je flash voorzien van een filter (CTO of Window green) en je whitebalance juist zetten...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                X