Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is het richtgetal?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat is het richtgetal?

Misschien een domme vraag, maar wat bedoelen ze met "richtgetal".

Ik zag een aanbieding voor een studiokit, en de meeste terminologie leek me erg begrijpelijk, maar wat betekent het volgende :

Lichtopbrengst per lamp 160 watt/sec bij 100 ISO ( richtgetal 42). Bij 200 ISO 320 watt/sec (richtgetal 80)

Ik vermoed dat het te maken heeft met de lichtintensiteit van de flits, maar wat is een goed richtgetal voor het werken in een studio met onderwerpen die ongeveer 3m˛ beslagen?
    Last edited by thorgal; 10 april 2009, 15:41. Reden: tikfoutje
    Canon 40d - Canon 100/2,8 EF USM Makro - Canon 50/1,4 EF USM - Canon 17-55/2,8 EF-S IS USM

Re: Wat is het richtgetal?

het staat netjes uitgelegd op wikipedia vind ik
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Comment

Bedankt. Ik zou eigenlijk voor al mijn vragen eerst bij Wikipedia moeten langsgaan

Wat ik de zin van het bestaan trouwens? effe wachten, wikipedia consulteren

Alle gekheid op een stokje, hartelijk dank, de uitleg daar is heel duidelijk. Ik weet nu waar ik op moet letten.
      Canon 40d - Canon 100/2,8 EF USM Makro - Canon 50/1,4 EF USM - Canon 17-55/2,8 EF-S IS USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door thorgal Bekijk bericht
        Wat ik de zin van het bestaan trouwens? effe wachten, wikipedia consulteren
        Wikipedia
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
          42

Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan:

Richtgetal is het diafragma dat je nodig hebt als je een flitser een onderwerp op een afstand van 1 meter laat belichten. Bij 100 ASA-ISO, 20 Celsius, 50 millimeter objectief op 24x36mm formaat.

En dit stond dus niet in Wiki.

Veel fabrikanten geven hogere waarden op, bij 200 ASA/ISO, omdat de camera niet lager kan, of bij een 85mm objectief op een kleinere beeldsensor.
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Working...
            X