Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flits in portretstand gebruiken-SCHADUWEN

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• flits in portretstand gebruiken-SCHADUWEN

als ik de camera in portretstand gebruik, heb ik lelijke schaduwen omdat de flits in de flitsschoen boven op de camera/en vlak boven de objectief zit/
    Dit weet ik en daarom was mijn hoop op de Lightsphere van Gary Fong gericht.
    De LS neem de schaduw ietsje weg, maar die is niet wat Gary beloofd.
    Ik weet dat flitsbeugels zijn/flashbarackets/ op de markt, maar helpen die wel? of beloven ze weer de schaduwvrije opnames, wat niet klopt?
    Als ik de flits draadloos boven de camera houd/ongeveer in de positie waar de flits zou komen als een beugel gebruikt is, heb ik ook schaduwen.
    Ik weet dat bouncen het beste is, maar je kan niet altijd bouncen en ik zou ook zonder de mogelijkheid om te bouncen de foto's schaduwvrij willen maken.
    Enig idee?

Re: flits in portretstand gebruiken-SCHADUWEN

Dit is misschien iets voor je:
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Volledig de schaduwen teniet doen gaat moeilijk worden denk ik met rechtstreeks (niet gebounced) flitslicht. Er zijn talloze "modifiers" voorhanden, maar die verzachten het licht en dus ook de schaduwen. Hierdoor wordt, volgens mij althans, de schaduw zachter en dus iets minder storend, maar je blijft altijd een schaduw hebben. Misschien dat je met een flitsbeugel de flits zo kan plaatsen dat de schaduw buiten beeld valt, maar ik heb er geen ervaring mee. Ik probeer de flits zoveel mogelijk los van de camera te gebruiken, maar dat is uiteraard een heel ander hoofdstuk en niet altijd mogelijk...
      www.135mm.be
      @135mm_leuven
      info@135mm.be

Comment

een ring flash lost dit op, want dan zit de flash rond de lens, dus gelijk voor portraitmode en is trouwens niet zo gek duur.... wel't juiste model bestellen!

maar er is beter...

beter is je flash los van je toestel gebruiken... dat kan je door de flash op een statief te monteren en een parapluutje te gebruiken... gegarandeerd betere foto's!

of

een TTL kabel gebruiken en die met de hand of eventueel op een monopod gemonteerd boven je camera houden... wordt veel gedaan!

optie 2 is makkelijkst/goedkoopst, optie 1 geeft 't beste resultaat... De ring flash zou ik maar aanraden als je echt je flash op je toestel wil houden...

trouwens... schaduwen kunnen best mooi zijn, zoals de wolken tijdens een zonsondergang... zonder wolken is een zonsondergang saai... zonder schaduwen een portret plat...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

het lijkt mij moeilijk om op een bruiloft de flits wireless te gebruiken. Tijdens de plechtigheid kan men geen setup opstellen en moet alles snel gebeuren.
          Ik heb de wireless mogelijkheid met de SU800, 2 paraplus en statieven en 2 SB900 Speedlights. De vraag was, is zinvol een flashbracket te kopen, want je zit ze wel gebruiken door weddingfotografen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Katalin Bekijk bericht
            het lijkt mij moeilijk om op een bruiloft de flits wireless te gebruiken. Tijdens de plechtigheid kan men geen setup opstellen en moet alles snel gebeuren.
            Ik heb de wireless mogelijkheid met de SU800, 2 paraplus en statieven en 2 SB900 Speedlights. De vraag was, is zinvol een flashbracket te kopen, want je zit ze wel gebruiken door weddingfotografen.
            Dat vraag ik mij ook af. Zo zie ik regelmatig een fotograaf met Metz 76 flits. Dat ding is bijna 2 x zo duur als een SB900 of 580ExII.
            Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Working...
            X