Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statiefkeuze ??? net ff anders..dan onderstaand

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Statiefkeuze ??? net ff anders..dan onderstaand

Beste Allen,

Jullie hebben me al goed geholpen met een aantal aankoopadviezen voor mijn fotospullen, dus ik hoop dat er weer een goed advies uit mijn vraag mag komen.

Ik ben van plan om voor mijn vakantie een statief aan te schaffen. Er is al redelijk wat informatie bekend op het forum over de statieven en zelfs eentje hier onder. Echter in deze discussie staat niet wat ik zoek, aangezien mijn eisen anders zijn. Tevens heb ik al wat websites van diverse “statiefbouwers” bekeken, maar ….. hoe meer informatie hoe verwarrender het wordt als je er nog niet echt verstand van hebt.

Ik heb een canon 40d, met Tamron 2.8 18-50 en de canon 70-300 mm IS USM. Maximaal totaal gewicht met de tele iets van 1,5 kg. Mijn doel is voornamelijk dat hij makkelijk is om mee te nemen op mijn “uitjes” in de vakantie. Dit betekend dus zo licht mogelijk en snel in gebruik als je een plaatje wil schieten. Tevens vind ik het belangrijk dat ik met mijn kop alle kanten op kan i.v.m. ongelijke grond….een balhoofd dus. Het is dus bij mij wel een eis dat als ik mijn camera in een bepaalde stand wil hebben, dat hij ook stevig in deze stand blijft staan, zonder dat hij door het gewicht zeer langzaam verschuift.

Maar nu komen mijn vragen. Ik zie dat men op het forum ook discussieert over de “trillingvrijheid”. Ik snap dit niet helemaal. Als ik mijn statief ergens staat, staat deze toch gewoon stil, als de ondergrond niet trilt ? en carbon zal dan wel de minste trillingen doorgeven ??. Krijg je überhaupt last van trillingen met kortere sluitertijden i.c.m. het statief ??

Aangezien ik mijn statief voornamelijk alleen op mijn vakantie zal gaan gebruiken wil ik er echt niet meer dan € 200,- aan besteden en daar is genoeg keuze in. Ik heb bijvoorbeeld reeds gezien de Manfrotto 190xprob en met balhoofd kom ik redelijk rond de € 200,- uit. Maar ik zie bijvoorbeeld ook een König statief (wel van carbon) voor € 60,-. Maar dit merkt zal dan wel niks zijn ??? of valt het kwaliteitsverschil wel weer mee ?? en zo niet waar ligt dit kwaliteitsverschil dan in ???
    Tevens zie ik nog veel meer merken ??? De topmerken zijn mij wel duidelijk…maar nu…..

Jullie zien het…. Er staan wel erg veel vraagtekens in bovenstaande tekst… Wie kan mij iets meer op weg helpen met een goede keuze in deze wirwar van mogelijkheden ?

Mijn dank is groot.

Quintygirl

Re: Statiefkeuze ??? net ff anders..dan onderstaand

Deze ga ik met aandacht volgen :-)

Ook ik wil een statief kopen voor max 250 €
    En in vele andere topics wordt daar vlotjes over 4-cijfer bedragen gepraat
    Sony A350 - Sigma 18-50 F2.8 EX - Sigma 70-200 F2.8 II EX
    (en een paar Alfa Romeo's ;-) )

Comment

Hier ook veel interesse. Ben de andere draadjes ook aan het volgen.
      Een goed statief tot 200€ staat op de "to buy" lijst.
      Jeroen

Comment

Carbon Feisol CT-3402 was enige tijd geleden €200, maar daar komt wel nog een balhoofd bij.

Bij mij staat er een D700+grip+70-200 2.8VR op als een blok beton.

Trillingen komen niet alleen van onderen, maar ook van de camera(spiegel vandaar mirror lock-up) en de wind.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

zou het met manfrotto houden
          en 200 € is wat weinig voor een degelijk statief met kop zeker als je wat kwaliteit wil
          vanaf 300 dan heb je kwaliteit dat even mee kan.
          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
          www.korandoke.be

Comment

maar een idee: een stafief bevat weinig dat echt stuk kan gaan. Waarom niet 2de hands, dan moet je met 200€ al ergens komen ....
            'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Bedankt voor jullie reacties..... ik mis alleen nog motivaties...

Ik zie dat ik trouwens niet de enige ben die denk ik wat meer behoefte heeft aan wat nu precies de kwaliteit geeft aan een statief. Het klinkt misschien stom maar waarom geeft een statief van € 500,- (naast wellicht meer opties) een beter resultaat van een foto dan het genoemde statief van Konig van € 60,- als hij wel het gewicht van mijn camera kan dragen ? Het blijft in feite een standaard met drie pootjes... en vast is vast, want daar gaat het om in de foto's...een stilstaand beeld. En voor de materiaal keuze hoef ik het ook niet te laten, als hij langer mee zo gaan. Voor het verschil in geld kan ik de loop der jaren wel 10 goedkopere statieven kopen.

Ik ben zelf ook al naar een foto-winkel geweest, met vele statieven. Ze komen wel op een advies uit, maar ik blijf het gevoel houden dat dit ff snel is. Ik ben iemand die graag alle zaken wil afwegen die mee kunnen spelen bij de aankoop van een product om er voor mijn eisen de beste "prijs-kwaliteitsverhouding" uitkomt en in de winkel krijg ik dat gevoel gewoon niet. Dit hoeft per definitie natuurlijk niet de goedkoopste optie te zijn.

Is er iemand die "inmiddels ons" nu kan helpen ??

Thanks

Quintygirl

Comment

wel,
                het hoeft geen van 500€ te zijn, dat zou ik ook niet eraan geven.
                ik heb maand terug ook een nieuw gekocht en dat is het volgende geworden, een manfrotto 755XB met 804rc2 kop kost 310€ dit staat als een huis.
                als u denkt dat een konig statief van 60 € voldoende is koop dan zo 1 mij niet gelaten,
                maar een gewaarschuwd man is er 2 waard.
                ga terug naar een winkel waar wat keuze staat en neem u toestel en zwaarste lens mee
                en test het
                1. zet u toestel erop en tik met vinger tegen een poot en kijk hoe het trilt
                2. de hoogte is eveneens belangerijk beste is het te kunnen gebruiken op ooghoogte zonder middenzuil. vervelend telkens door de knieen moeten de gaan als je door u zoeker kijkt
                3. een waterpasje erop komt van pas als je architectuur en landschap doet kontroleer of je u waterpasje nog ziet als u toestel erop staat niets is zo vervelend u toestel eraf moeten te nemen als je u statief even verplaatst hebt.
                4. spikes te gebruiken bij zachte ondergrond ( nodig of niet)
                5. kan het laag tegen de grond ? test bv.10cm
                6. het gewicht, sleuren met 1 van 10 kilo een ganse dag is ook niet alles tenzij je een lastdier hebt om het te dragen
                7. klemmen de slotjes stevig genoeg, zijn ze te regelen, niets is zo vervelend als telkens je statief scheef zakt.

en ten slotte wat wil je eraan geven max 200 € koop dan 1 van 200 € en gebruik het 1 keer en zet het dan in de kast om nooit meer te gebruiken maar je hebt er dan toch wel 1

greets
                Last edited by korandoke; 4 april 2009, 04:47.
                je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                www.korandoke.be

Comment

Lees op m'n website het verhaal over "aanschaf van een statief"
                  en doe de "wieber" proef en de "water" proef.
                  Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

DE Manfrotto O55 PROB.
                    STEVIG, SNEL, STABIEL, HOGE KG DRAAGKRACHT VOOR BODY EN TELEZOOMS, RELATIEF GOEDKOOP, IDEALE REPORTAGE-STATIEF.

Het balhoofd of driewegkop moet je er nog bijkopen.

Dus voor een bedrag van 200-250 euro heb je een degelijk statief.

mvg,
                    Peter.
                    Last edited by Phote4you; 4 april 2009, 12:53.
                    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

kan dit enkel beamen, superstatief!
                      valt hier veel over te vinden op't forum, veel positiefs
                      nikon stuff

Comment

Ik heb een spotgoedkoop statief van König (de tripod 30 voor €14).
                        Voor occasioneel gebruik met lichte toestellen volstaat dit, maar bij regelmatig gebruik zou ik toch voor een 'beter' merk (manfrotto, velbon...) gaan.
                        about.me/stijnv

Comment

mss ook hier es naar kijken! die vanaf 150 euro moeten al iets zijn!
                          een aantal leden hier hebben er zo een (weet wel niet meer wie).

klik
                          nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                            DE Manfrotto O55 PROB.
                            STEVIG, SNEL, STABIEL, HOGE KG DRAAGKRACHT VOOR BODY EN TELEZOOMS, RELATIEF GOEDKOOP, IDEALE REPORTAGE-STATIEF.

Het balhoofd of driewegkop moet je er nog bijkopen.

Dus voor een bedrag van 200-250 euro heb je een degelijk statief.

mvg,
                            Peter.

Ik heb ook een Manfrotto 055 PROB but I'm afraid you don't have the right pic in your post:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                              Ik heb ook een Manfrotto 055 PROB but I'm afraid you don't have the right pic in your post:
                              Klopt! Eerst afgebeelde is deze van de 055X PROB. Eén lettertje verschil dus.
                              Ik heb de X PROB-versie reeds een 4tal maand in mijn bezit. In combinatie met Manfrotto 322RC2 balhoofd. Zéér handig ding. Super statief.
                              Al denk ik eerlijk gezegd dat het op dat éne letterke niet echt zal aankomen.

Enig ondervonden nadeel tot dusver is dat het 322RC2 balhoofd niet echt geschikt is voor panorama fotografie.
                              Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

Comment

Working...
                              X