Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

backup en solar power

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• backup en solar power

Ik ga voor 10 dagen de jungle in ( Papua) en zal niet in de mogelijkheid zijn om mijn laptop op te laden (ik neem hem dus ook niet mee). Daarom ben ik op zoek naar een systeem om mijn foto's (RAW formaat) te 'backuppen'. Ik ben ook op zoek naar een systeem dat via de zon toch de mogelijkheid geeft om mijn camera batterij en backup systeem te herladen. Heeft iemand hier ervaring mee en wat kan je mij dan aanraden?

grtz
    Leen

Re: backup en solar power

Je kan zonnepanelen gebruiken om accu's te laden, maar dan heb je wel een vrij grote oppervlakte nodig als dat snel moet gaan.
    Met kleine zonnepaneeltjes zal je waarschijnlijk minder stroom kunnen opwekken dan wat je per dag nodig hebt...

En als je accu's moet laden, dan heb je ook een aangepaste lader nodig naargelang de spanning, capaciteit, en het soort accu.
    Een nikkel-cadmium of nikkel-metaalhydride accu kan je gemakkelijk laden met een "domme" lader, als die wat te lang stroom blijft leveren dan is dat niet zo'n probleem.
    Lithium-ion accu's hebben een specifieke lader nodig, en dan wordt het al wat moeilijker om die te voeden vanuit een zonnepaneel. De meeste laders zijn gemaakt om te werken op 100-240V wisselspanning.
    Sommige laders kan je ook op 12V aansluiten, maar dan heb je een redelijk constante stroombron nodig (constante spanning bij een bepaalde stroomsterkte). Een zonnepaneel levert geen constante spanning, onbelast zal de spanning veel te hoog zijn, en met wat belasting (of te weinig zonlicht) is de spanning te laag om de lader goed te laten werken.
    Dat kan opgevangen worden door het zonnepaneel te koppelen aan een 12V accu, maar dan zit je al met een heel zwaar systeem om mee te sleuren.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Bedankt voor je reactie, ben inderdaad niet van plan om een zwaar systeem mee te sleuren. Het zal niet gemakkelijk worden om iets te vinden...maar ik moet een oplossing zoeken want ik wil daar niet staan na een paar dagen met lege batterijen of niet genoeg geheugen om foto's weg te schrijven.
      grzt Leen

Comment

een systeem zoals hier beschreven is misschien de oplossing: http://www.a-solar.nl/GB/index.php?g...FYND3goddjQEQQ

Ik heb er geen ervaring mee dus weet niet hoe goed dit is.

Erik

PS Google is your buddy: http://www.google.be/search?hl=nl&q=...ng_nl&aq=f&oq=

Comment

Ben dit inderdaad al via google tegengekomen maar heb mijn twijfels of dit wel voldoende werkt en zoek iemand die hiermee ervaring heeft. Alvast bedankt. Leen

Comment

Ik veronderstel dat een brandstofcel ook geen optie is?

Comment

ik zou een paar extra batterijen kopen en wat extra geheugenkaarten. Batterijen bijladen via zonnecellen is ook niet zo eenvoudig, en je moet dan ook zon hebben, in een jungle???? misschien meer schaduw dan zon.

Je kent je toestel en weet hoelang je toekomt met 1 batterij, dus gauw een rekensommetje maken, en kom je nergens in een kamp terecht waar stroom is dat je een batterij terug kan opladen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                en kom je nergens in een kamp terecht waar stroom is dat je een batterij terug kan opladen.
                Of een 12 of 24V batterij waar je via een invertor 220V van kan maken...

Comment

Deze morgen bij fotowinkel langs geweest en daar kwamen ze ook tot de conclusie dat het misschien de beste optie zou zijn om batterijen bij te kopen en extra kaarten. Het opladen van de zonnecellen zou geen probleem zijn daar we elke dag bij een stam terechtkomen waar de bomen zijn gekapt dus zon/licht genoeg. Maar de vraag blijft of dit eigenlijk wel mogelijk is en nee we kunnen nergens stroom krijgen gedurende onze trip.

Comment

mss eens je vraag specifiek stellen bij de gelinkte firma, zij zullen u met alle plezier verder helpen. een mailke is rap gemaakt e.
                    nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leenver Bekijk bericht
                      Deze morgen bij fotowinkel langs geweest en daar kwamen ze ook tot de conclusie dat het misschien de beste optie zou zijn om batterijen bij te kopen en extra kaarten. Het opladen van de zonnecellen zou geen probleem zijn daar we elke dag bij een stam terechtkomen waar de bomen zijn gekapt dus zon/licht genoeg. Maar de vraag blijft of dit eigenlijk wel mogelijk is en nee we kunnen nergens stroom krijgen gedurende onze trip.
                      Als je een hele dag bij die stam blijft, en de zonnepanelen leveren voldoende stroom, dan kan je daar de accu's laden.
                      Wil je accu's laden op een uurtje, dan zal je al flinke zonnepanelen moeten meesleuren, en dan moet je de accu's nog laden als de zon voldoende energie levert.

Deze lader http://www.a-solar.nl/GB/products/A-...um_charger.php kan 1 lithium-ion cel van 1000mAh laden op 8-10 uur.
                      Maar ze hebben het dan over optimale omstandigheden, met maximale zonnestraling. De lader moet dan ook perfect naar de zon gericht worden (je moet die dus niet zomaar ergens neerleggen, want dan haal je dat rendement niet).
                      In de meest gunstige omstandigheden zal die ene cel dus geladen worden op een hele dag, maar in de meeste camera-accu's zitten twee lithium-ion cellen met een nog grotere capaciteit...

Je kan de camera-accu ook nooit laden zonder dat er een soort omvormer wordt gebruikt, want de spanning van één cel is te laag om er twee cellen mee te laden.
                      En voor die camera-accu met twee cellen heb je een lader nodig die de twee cellen apart in het oog houdt tijdens het laden, want een lithium-ion accu mag mag geen te hoge spanning krijgen.

Die rugzakken met ingebouwd zonnepaneel, die zijn niet bruikbaar voor dat doel, want de capaciteit van het zonnepaneeltje is véél te klein.

Ik denk dat de beste optie is om meerdere accu's mee te nemen, of misschien een grip waarin je AA-batterijen kan steken.
                      Daarvan kan je wel een voorraadje meenemen (misschien kan je die daar wel ergens vinden).
                      De opslag van je RAW-foto's kan ook nog een probleem worden, de externe opslag-systemen verbruiken allemaal vrij veel stroom.
                      Daar kan het een oplossing zijn om meerdere goedkope (trage) kaartjes te gebruiken die je achteraf misschien nog terug kan verkopen (om een deel van de kosten te recupereren).
                      Last edited by Black B@ndit; 1 april 2009, 23:25.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Denk dat het de beste oplossing inderdaad is om extra batterijen en geheugenkaartjes mee te nemen. Ga eerst eens testen hoeveel foto's +/- ik met een volle batterij kan maken en zal naargelang dat resultaat het nodige aanschaffen.
                        bedankt voor jullie reactie.
                        grtz
                        Leen

Comment

Working...
                        X