Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Pro 9000 printer zorgt voor stress !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon Pro 9000 printer zorgt voor stress !

Hallo,
    ik heb nu reeds een paar maanden de pro9000 printer aangeschaft en na een omweg en gesukkel heb ik de programmas die op de 'meegeleverde setup-cd rom' staan.. VIA internet (in het engels) geinstalleerd gekregen onder windows-Vista.. de cd-rom was maar compatibel tot XP.
    ..
    Wat ik als een leuk extraatje voor mijn hobby had gekocht ..is tot op de dag van vandaag nog steeds beneden AL mijn verwachtingen ..
    eerst en vooral vind ik het niet kunnen dat sinds de komst van Vista er geen compatibele cd-rom meer wordt meegeleverd ..de handige setup cd heb ik eens geinstalleerd op een oudere pc ..XP.. vlekkeloos vlot en ALLES,piekfijn in het nederlands uitgelegt.
    Na veel tijdrovende pogingen ..denk ik dat ik "ongeveer" dezelfde handel in het "engels" heb staan op mijn Vista.
    ..
    ik dacht oef.. ik kom er wel uit !
    tja,zo een printer moet toch wel DE foto's leveren die de prijs al deed vermoeden

Wat ik ooh zo graag in orde wil krijgen zijn de correcte kleuren weergaves in de foto's
    ik lees hier en daar dat er kleurafwijkingen kunnen optreden.. afhankelijk van papiersoort,het gebruikte programma,de camera..tal van mogelijkheden.

Ik gebruik lightroom om de foto's te printen..vooral omdat ik via dit programma exact kan bepalen in welke afmeting en welke positie ik de foto op het fotopapier wil hebben Ik heb nu al ongeveer voor de helft van alle inktpatronen verbruikt zonder dat er één foto uitkomt die goed is.. BIJNA allemaal komen ze er véél te donker uit, ik zeg hier bijna..OMDAT ,als ik ,notabene de DRAFT MODE PRINTING inschakel dan wel degelijk een benadering krijg van de kleuren waar ik mij tevreden mee kan stellen..MAAR die draft mode printing in lightroom is eigenlijk bedoeld om contactsheets of dergelijke te drukken die slechts een fractie van de inkt verbruiken tegenover een hoogwaardige print!!
    ((en by the way.. telkens op de betere fotopapieren gedrukt (zoals canon photo paper plus glossy II) A3+formaten van Canon photo paper plus semi gloss))

de meeste foto's die ik heb staan zijn genomen in het adobeRGB formaat,dit zou normaal voor 'prachtige kleurenfoto's' moeten zorgen met zo een pro 9000 ! omdat het die kleurruimte aankan.. maar kennelijk MOET er toch iets verkeerd gaan..

please.. heeft iemand hier advies..
    ik ben zelfs bereid om met de hele handel..laptop EN de printer desnoods heel belgie door te rijden om de juiste instellingen te kennen..OF om uit te vissen wat IK verkeerd doe.

ik heb geen hardware voor een kalibratie uit te voeren.. maar geloof mij,telkens als ik de kleurencorrectie overlaat aan de printer loopt het fout!!..de kleuren in de geprinte foto's zijn zelfs geen "benadering" van de schermweergave..telkens te donker
    en in de draft mode.. zijn de kleuren dan wel correcter weergegeven.
    Zou het dan TOCH nog noodzakelijk zijn om alsnog een extra apparaat aan te schaffen om een eigen profiel op te stellen (beeldscherm-printer)

canon eos400 en tal van glaasjes,speedlite
    photoshop
    lightroom
    easyphotoprint pro
    digital photo professional

please héééééélp me !!
    mvg Danny B.

Re: Canon Pro 9000 printer zorgt voor stress !

als je scherm niet gecalibreerd is moet je er niet aan beginnen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PapaPol Bekijk bericht
      dus toch..
      kan je me eventueel een systeem aanraden.
      of kan ik ergens terecht voor een calibratie uit te voeren

alvast bedankt voor je reaktie

Comment

Met dit kan je eventueel eens proberen Monitor Calibration Wizard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PapaPol Bekijk bericht
          Dat is natuurlijk dikke zever!
          Precies of iedereen moet gaan calibreren om goeie foto's te krijgen.

Maar ik werk met Mac en Epson, van PC en Canon weet ik helaas niets.
          Nog nooit gecalibreerd, nochtans mag je altijd naar de afdrukken komen kijken...
          Nikon, Apple & Epson

Comment

eye one
            of
            spider3 pro

Zijn er nog wel enkele
            Wat je buiten een gecalibreerde monitor nog nodig hebt is een printer profiel voor het papier dat je gebruikt.

Meer info hierover vind je op de site van Marc Cielen beter bekend als marc-en-ciel.

Succes

Hans
            Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacTheKnife Bekijk bericht

Nog nooit gecalibreerd, nochtans mag je altijd naar de afdrukken komen kijken...
              Dan heb je geluk gehad...
              Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Op de site van Canon staat een nederlandstalige driver voor je printer (versie 2.23) die zou moeten werken onder Vista 32 bit (bestaat ook voor vista 64 bit). Meer dan dat heb je in principe niet nodig om de printer te gebruiken...

7. Printer Driver (2.23)

This is a driver software that allows your computer to interface with a Canon printer. Newly adds support for Canon Photo Paper ProII and Photo Paper Pro Platinum and improves monochrome print quality in certain situations.

Compatibility:

Operating system(s): Windows 2000 SP4, Windows Vista 32bit, Windows XP SP2

Language(s): Arabic, Czech, Danish, Dutch, English, Finnish, French, German, Greek, Hungarian, Italian, Norwegian, Polish, Portuguese, Russian, Spanish, Swedish, Turkish

Welk papier gebruik je trouwens, want dat kan ook een grote invloed hebben ? Meestal gebruik je best papier van het merk van je printer (hoewel dit ook niet altijd waar is...).
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Op de site van Canon staat een nederlandstalige driver voor je printer (versie 2.23)
                  //----//
                  Welk papier gebruik je trouwens, want dat kan ook een grote invloed hebben ? Meestal gebruik je best papier van het merk van je printer (hoewel dit ook niet altijd waar is...).
                  bedankt voor je reaktie, de software zal ik later eens opsporen
                  ik wil me nu eerst focussen op het instellen van de juiste parameters om vanuit lightroom de afdrukken te bekomen.
                  Het fotopapier waar ik momenteel mijn foto's wil op afdrukken is van
                  Canon Photo Paper Plus semi-gloss SG201 (satin) A3+ formaat

ik heb dan ook dit papier geselecteerd binnen het eigenschapsvenster van de printer
                  -waar ik niet echt uitgeraak is het volgende..

als ik vanuit LR in de PRINT sectie.. bij print job de juiste parameters wil invullen
                  bij COLOR management kan ik kiezen uit Managed by printer² of zelf een selectie kiezen van een aantal profiles,echter..bij die laatste staan wel een hele reeks pro9000 profielen.. maar geen enkel dat ook maar een verwijzing geeft naar het papiersoort dat ik gebruik.. tenzij dat de vermelding PRO9000 SG1 staat voor SG=semi gloss
                  maar dan nog .. Canon Photo Paper Plus semi-gloss SG201 hoe zit het dan met die 201 en de PRO900 SG1..tja

Als ik bijvoorbeeld een foto met adobeRGB heb staan en deze wil printen kies ik normaal voor Managed by Printer en zet ik de eigenschappen van Canon Pro9000 bij Color/Intensity op MANUAL dan via SET en MATCHING -- ICM en ADOBE RGB(1998) in.
                  Dat resulteert in veel te donkere (bruintinten) afdrukken.. Ik heb binnen het venster MANUAL COLOR ADJUSTMENT zowat alle mogelijke combinaties uit getest
                  Ik heb ook al de richtlijnen gevolgd die te vinden zijn in de helpmenu..
                  IK zie effe de bomen niet meer door het bos !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rubenvonparty Bekijk bericht
                    Met dit kan je eventueel eens proberen Monitor Calibration Wizard.
                    als ik het gedownloade mcw10 aanklik.. krijg ik een fractie van een seconde een scermpje te zien ?.. en daarna.. niets meer
                    ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacTheKnife Bekijk bericht

Als elk individu die ooit een printer kocht ook het scherm MOET calibreren
                      neen.. ik kan wel volgen dat om de perfectie te verkrijgen ..dat je dan zo tewerk gaat
                      In mijn geval echter.. zijn de kleurafwijkingen zo groot dat geen enkele afdruk in de buurt komt van de beeldschermweergave..

als ik dezelfde foto's via een 'aldi'printer afdruk komt die er véél beter uit..
                      So help me please.. wat gaat er hier verkeerd!!

Als ik ergens terecht kan.. wil ik desnoods heel vlaanderen doorkruisen met de printer en laptop..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
                        Dan heb je geluk gehad...
                        Komaan zeg, ,alsof een printer alleen goed kan werken met extramonitorcalibratie.Al dat calibreren is soms wat overkill lijkt me: http://forum.belgiumdigital.com/f59/...71#post2161671

Ik heb zelf ook de Pro 9000 en daar komen zeer redelijke resultaten uit.Kleuren,contrast,helderheid,ruim 90% conform van wat ik op het scherm zie.En perfectie is niet van deze wereld,wat sommigen ook mogen beweren.
                        Iets zegt me dat hier een vrij simpele oorzaak de stoorzender is:misschien heb je een defecte printkop ( heb ik ook gehad ),misschien ook staat je scherm véél te helder,en zijn je foto's in werkelijkheid wel erg donker.( kijk even de histogrammen na)
                        Ook kun je de Pro 9000 regelen qua helderheid,verzadiging,kleurbalans enz.,moet je even nakijken of dat niet helemaal ontregeld is.
                        Probeer ook eens af te drukken vanuit een ander programma,Ps,of gewoon Photo editor van Windows.

Walter
                        D850

Comment

Het probleem is hier niet de printer of het os, maar Lightroom.

Lightroom kan niet goed overweg met verschillend (oudere) printerdrivers waardoor dubbele profilering ontstaat, met als gevolg donkere prints met een kleurzweem.

Hetzelfde probleem komt voor bij zeer veel mensen (oa mezelf) met diverse printers waarbij zeker de uwe zit.

Probeer een te printen vanuit photoshop of een andere colourmanaged programma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht

Lightroom kan niet goed overweg met verschillend (oudere) printerdrivers waardoor dubbele profilering ontstaat, met als gevolg donkere prints met een kleurzweem.

Hetzelfde probleem komt voor bij zeer veel mensen (oa mezelf) met diverse printers waarbij zeker de uwe zit.

Voilà,net wat ik dacht.Ik denk dat je probleem opgelost is Danny

Walter
                            D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht

ik vertrek morgen naar zwitserland
                              Ik zal het verder uitpluizen, woensdag of donderdag..
                              al vind ik het merkwaardig dat zo een 'top'programma als LR struikelt bij zo een printer!
                              Ik hoop alsnog een oplossing te vinden binnen het LR programma vanwege de enorme veelzijdigheid ervan.. vooral de exacte grote,plaats kunnen bepalen op het printpapier wil ik liever niet verliezen.
                              .. ik zal er nog een beetje verder op borduren.. mss moet ik me eens focussen om extra profiles aan lightroom toe te voegen..

alvast bedankt voor de reakties..
                              tot schrijfs..
                              Danny B

Comment

Working...
                              X