Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cokin ND-filters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• cokin ND-filters

Een tijdje geleden had ik eens wat vragen gesteld ivm ND-filters. Jullie hebben me dan de cokin filter-systemen aangeraden. Dat ziet er allemaal heel goed uit.

Na wat onderzoek, denk ik dat ik nu weet wat ik zal nemen. Graag nog eens jullie mening.

Ik denk dat ik de cokin Z-PRO zal nemen, de U961 (zie http://www.cokin.com/kits.html#z) . Deze bevat 3 graduated filters van verschillende kleuren en de houder natuurlijk. De reden dat ik deze neem, ik kan deze op al mijn lenzen zetten, en heb zelfs nog wat speling over.

Heeft er iemand ervaring met deze filtershouder voor breedhoek lenzen, ik heb een 11-16mm en ook een 18-200mmliggen.

Ook had ik willen experimenteren met langere sluiterstijden. T'is eigenlijk voor daarvoor dat ik het wou kopen. Heeft er iemand ervaring mee. Op de site van cokin, zie ik bijvoorbeeld de ND8 (zie http://www.cokin.com/filtres.html?=#154) staan, wilt dat zeggen dat deze filter van 8 stops het licht tegen houd. Graag zou ik zelfs willen werken met sluiterstijden van 30min of langer. Waarschijnlijk dan meerdere filters er voor zetten.

Binnen 14 dagen vertrek ik naar La Bréol, in de alpen. Ik zou daar wat mooi shots wilen maken met die filters.

Merci voor de informatie.
    Last edited by scarlac; 18 maart 2009, 12:05.
    www.graphic-tools.be | Nikon F100 | Nikon D300 | Nikon AF-S VR DX 18-200mm f:3.5-5.6 G IF ED | Nikon AF-S 24-70mm f:2.8 G IF ED | Nikon AF 50mm f:1.8 D | Nikon 60mm f:2.8G ED AF-S Micro | Tokina AT-X 11-16mm f:2.8 Pro DX | Nikon SB-900

Re: cokin ND-filters

ND2 = 1stop = een sluitertijd van 1/125 sec zonder filter wordt met dit filter 1/60 sec
    ND4= 2stops= een sluitertijd van 1/125 sec zonder filter wordt met dit filter 1/30 sec
    ND8= 3stops=een sluitertijd van 1/125 sec zonder filter wordt met dit filter 1/15 sec

Indien je met lange sluitertijden werkt (meerdere seconden) zorg er dan wel voor dat je nergens anders dan via de lens licht binnenkrijgt. Dek de zoeker af bij de lichtmeting.....er is maar heel weinig licht nodig om de meting te beinvloeden bij lange sluitertijden.
    Een nadeel bij een filterhouder tov inschroeffilters is dat de filters nooit tot vlak tegen je objectief zitten......de luchtspleet tussen filter en lens is een opening waarlangs er ook licht de lens kan binnendringen. Indien er nog veel omgevingslicht is bedek je ook best deze opening(dmv je hand of stukje zwarte stof). Lijkt misschien allemaal erg ver gezocht.....maar bij lange sluitertijden wel de grootste oorzaak van verkeerde lichtmeting en onderbelichte foto's.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 18 maart 2009, 12:33.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Heel goed om te weten hoe die stops in elkaar zitten. Merci voor de informatie.
      en ook ivm het afdekken.
      Inderdaad ik herhinner me ook dat ik een afdekkapje gekregen bij mijn D300, om de zoeker af te sluiten. Kwas dat al lang vergeten, dat moet nog in de doos liggen.
      www.graphic-tools.be | Nikon F100 | Nikon D300 | Nikon AF-S VR DX 18-200mm f:3.5-5.6 G IF ED | Nikon AF-S 24-70mm f:2.8 G IF ED | Nikon AF 50mm f:1.8 D | Nikon 60mm f:2.8G ED AF-S Micro | Tokina AT-X 11-16mm f:2.8 Pro DX | Nikon SB-900

Comment

Afdekkapje terug gevonden. Dat vliegt nu ook in mijn fotozak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scarlac Bekijk bericht
          Afdekkapje terug gevonden. Dat vliegt nu ook in mijn fotozak.
          Kan je dat afdekkapje niet aan je draagriem bevestigen ? Meestal is daar een uitsparing voor voorzien en moet je er ook niet achter gaan "graven".
          α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
          Flickr____No place to be

Comment

Inderdaad ik herhinner me ook dat ik een afdekkapje gekregen bij mijn D300, om de zoeker af te sluiten. Kwas dat al lang vergeten, dat moet nog in de doos liggen.
            Ook de achter lensdop kun je hier goed voor gebruiken, die hang je gewoon over de zoeker, misschien niet 100% lichtdicht, maar wel vele maten beter als niks.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Nee, aan die draagriem zit er niks om dit kapje er in te steken. Misschien wel iets dat nikon eens kan aan denken. Alhoewel, als het er uit valt, dan ben je het kwijt en moet ge weer een nieuw kopen. Het zit eigenlijk wel veilig in de fotozak. Vooral voor het weinige gebruik dat het heeft.

Comment

Nee, aan die draagriem zit er niks om dit kapje er in te steken. Misschien wel iets dat nikon eens kan aan denken. Alhoewel, als het er uit valt, dan ben je het kwijt en moet ge weer een nieuw kopen. Het zit eigenlijk wel veilig in de fotozak. Vooral voor het weinige gebruik dat het heeft.

Dat kapje heeft een clip om hem om de draagriem te kunnen schuiven.

Greetz rich
                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Working...
                X