Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cokin Z-Pro filter vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Cokin Z-Pro filter vraagje

Ik zou mij een paar gradueel grijs ND filters willen aanschaffen en heb mijn oog laten vallen op de Z-Pro reeks van Cokin omdat deze mij aangewezen bleken om te gebruiken op 12mm en filter maat 82mm (doorsnede).

Heb geprobeerd om een bestel lijstje te "brouwen" m.b.v. Konijnenberg; maar geraak er niet uit of ik de juiste adapter ring heb gekozen ? Het lijstje :

De filterhouder zelf : Cokin z filter houder pro

Is deze de verloopring om op de filterhouder te bevestigen zodat ik het geheel op het objectief kan schroeven ?

Verder heb ik natuurlijk ook de filterplaatjes nodig; passen de volgende hierin :

Cokin_z-121l_z_filter_grad_n_greyl_nd2
    Cokin_z-121m_z_filter_grad_n_greym_nd4

Begrijp ik het ook goed als ik b.v.b. een ronde polafilter wil gebruiken in deze filterhouder ik er een moet kiezen van 100 mm (doorsnede) ?

Al eens op de site van Cokin gekeken, maar wil toch zeker zijn dat ik niks te veel of te weinig koop..... 't is tenslotte crisis
    .
    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

Re: Cokin Z-Pro filter vraagje

De foto van de verloopring kop konijnenberg is op zijn minst misleidend: er is een filterhouder afgebeeld!

Misschien best even konijn contacteren daarvoor? De beschrijving klopt natuurlijk wel.

G
    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Ikzelf heb de P serie, en daarbij is de circ. polarisatiefilter P164, heb eens bij de Z reeks gezien en vermoed dat het hier ook de Z164 is. Zie hier
      Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Willem@home Bekijk bericht
        Ikzelf heb de P serie, en daarbij is de circ. polarisatiefilter P164, heb eens bij de Z reeks gezien en vermoed dat het hier ook de Z164 is. Zie hier
        Moet je wel je filterhouder verdraaien Lijkt mij lastig als je deze combineert met deze gradueel grijs filter
        Flickr____No place to be

Comment

Heb net eens geprobeerd en met de circ. polarisatiefilter in de houder kan ik geen ND filter meer in de houder schuiven. Dit komt omdat ik de Wide-angle houder heb voor op men Sigma 10-20mm en die heeft maar een gleuf. In de gewone houder kun je meerdere filters schuiven ende polarisatiefilter draait gewoon in de houder rond terwijl je andere filters mooi horizontaal blijven.

Zie ook http://www.cokin.com/ico15-A.html
          Last edited by Willem@home; 16 maart 2009, 14:07.
          Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Ok, ik denk dat ik het een beetje begrijp dank zij uw uitleg en uw links. De Frane site is blijkbaar niet zo duidelijk De pola's zijn dus altijd rond in tegenstelling tot de afbeelding op konijn en de adapterring is dus ook een ring en niet een adapter+ring.
            Flickr____No place to be

Comment

Ik denk in de toekomst ook zo'n Z-pro aan te schaffen, omdat ik er een zonnekap voor kan hebben. Of zijn er ander alternatieven?

Comment

Working...
              X