Als je goed leest wat er daar wordt geschreven, dan waarschuwen ze eerst dat "namaak" accu's gevaarlijk zijn, en een paar maanden later moet Nikon zelf een groot aantal accu's vervangen omdat er problemen kunnen optreden.
Welke accu's zijn dan eigenlijk de gevaarlijkste?
Sony heeft ook een probleem gehad met originele laptop-accu's.
Een lithium-ion accu kan gevaarlijk zijn als ze verkeerd behandeld wordt, als je ze laat vallen, dan kan ze ook exploderen.
Maar eigenlijk is het laden van zo'n accu de gevaarlijkste handeling als de lader niet perfect werkt.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Als je goed leest wat er daar wordt geschreven, dan waarschuwen ze eerst dat "namaak" accu's gevaarlijk zijn, en een paar maanden later moet Nikon zelf een groot aantal accu's vervangen omdat er problemen kunnen optreden.
Welke accu's zijn dan eigenlijk de gevaarlijkste?.
De kans dat een een merkbatterij defect raakt is groot, de kans dat een namaak batterij defect raakt is 1000 maal groter!
De reden is dat een merknaam een naam in ere te houden, hebben, een witte product heeft geen reputatie in ere te houde. Daarom dat merknamen ook batterijen terugroepen en vervangen als er een defect is.
Alles die energie bevat is gevaarlijk, zelfs een gewone kleinen 1.5 niet oplaadbare batterij als je die kortsluit kan gewoon gevaarmijk warm worden? Maar Lithium Ion batterijen kunnen veel meer energie bevatten dan vorige batterijen dus nog extra gevaarlijker als die energie allemaal plots vrijkomt.
Toekomstige batterijen die bvb 10 keer of zelfs 100 keer meer energie stockeren zullen dus 10 tot 100 keer gevaarljker worden.
Bij Lithium Ion batterijen zit er zelfs electronica ingebouwd om er voor te zorgen dat de batterij veilig blijft. Belangrijk detail is dat die electronica stroom nodig heeft van die batterij en als die batterij oùm een of ander reden veel te lang in de kast heeft gelegen en dus 100% plat is dat de interne electronica zelfs niet meer genoeg stroom heeft kan het zijn dat de batterij weigert te functioneren en mag je die wegsmijten.
Bij witte producten of namaak is geen garantie dat die electronica aanwezig is.
Vraag is ook of die exploderende batterijen geen namaak waren zonder dat de inkoper wist dat het namaak was.
De kans dat een een merkbatterij defect raakt is groot, de kans dat een namaak batterij defect raakt is 1000 maal groter!
De reden is dat een merknaam een naam in ere te houden, hebben, een witte product heeft geen reputatie in ere te houde. Daarom dat merknamen ook batterijen terugroepen en vervangen als er een defect is.
Alles die energie bevat is gevaarlijk, zelfs een gewone kleinen 1.5 niet oplaadbare batterij als je die kortsluit kan gewoon gevaarmijk warm worden? Maar Lithium Ion batterijen kunnen veel meer energie bevatten dan vorige batterijen dus nog extra gevaarlijker als die energie allemaal plots vrijkomt.
Toekomstige batterijen die bvb 10 keer of zelfs 100 keer meer energie stockeren zullen dus 10 tot 100 keer gevaarljker worden.
Bij Lithium Ion batterijen zit er zelfs electronica ingebouwd om er voor te zorgen dat de batterij veilig blijft. Belangrijk detail is dat die electronica stroom nodig heeft van die batterij en als die batterij oùm een of ander reden veel te lang in de kast heeft gelegen en dus 100% plat is dat de interne electronica zelfs niet meer genoeg stroom heeft kan het zijn dat de batterij weigert te functioneren en mag je die wegsmijten.
Bij witte producten of namaak is geen garantie dat die electronica aanwezig is.
Vraag is ook of die exploderende batterijen geen namaak waren zonder dat de inkoper wist dat het namaak was.
Als die niet-originele accu's 1000x meer kans hebben om te exploderen, dan hadden we er hier op het forum al een heel groot topic over lopen....
(Volgens mij zal ruim 50% van de forumleden hier op BD wel een of meerdere van die accu's gebruiken.)
Een lithium-ion accu moet inderdaad binnen een bepaalde spanning blijven, bij een te hoge spanning kan ze exploderen of in brand vliegen, bij een te lage spanning zal ze defect raken (en kan ze exploderen als je ze toch probeert te laden).
In een accu-pack van een camera zit geen beveiliging tegen over of onder-spanning, er zit hoogstens een soort zekering in die doorbrandt bij een kortsluiting.
De electronica zit in de lader, die ervoor zorgt dat de spanning niet te hoog wordt, en in de camera, die uitschakelt vooralleer de spanning te laag is.
Bij accu's met meerdere lithium-ion cellen zijn er altijd extra contacten voorzien waardoor de lader elke cel apart kan controleren en laden. Als die gewoon in serie zouden worden geladen, zoals een nikkel-metaalhydride accupack, dan zouden er heel veel lithium-ion accupacks exploderen (als er dan een cel stuk gaat worden de andere overladen).
Ik heb hier herlaadbare lithium-ion accu's liggen met dezelfde maat als een AA (Surefire 14500 "protected", 3,7V, dus alleen bruikbaar in specifieke toestellen).
In die accu's zit wel een beveiliging, omdat er in de zaklamp waarin ik ze gebruik geen beveiliging zit tegen te ver ontladen. Met die beveiliging zijn die accu's ook beschermd als de lader niet uitschakelt als de maximale spanning is bereikt.
Nog één punt, volgens mij maakt geen enkele camerafabrikant zelf de lithium-ion cellen die in de accupacks zitten. Er is zelfs veel kans dat in spotgoedkope accupacks net dezelfde cellen zitten...
Als die "namaak" accu's werkelijk zo gevaarlijk zouden zijn (1000x meer kans op explosie), dan was er al lang een verbod op de verkoop ervan, toch zeker in sommige Amerikaanse staten.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Als die niet-originele accu's 1000x meer kans hebben om te exploderen, dan hadden we er hier op het forum al een heel groot topic over lopen....
(Volgens mij zal ruim 50% van de forumleden hier op BD wel een of meerdere van die accu's gebruiken.).
Dat is extratje om er wat drama in de chat te brengen he?
Er is dus een vergroot risico bedoel ik natuurlijk. Nu een 100 keer groter kans wil nog niet zeggen dat het veel gebeurt he?
Safety looms large in the realm of lithium-ion batteries, so battery-pack suppliers include internal circuits to control how the batteries charge and discharge and to monitor operating conditions. (See: “Charge Batteries with Care.”)
Lithium-ion battery packs include internal positive-temperature-coefficient (PTC) devices, thermal fuses and electronic circuits that ensure the packs operate only under specific conditions. “If a customer wants to charge a battery pack at 35°C, we may design it so charging can occur up to 45°C,” said Ralph Wise at Ultralife Batteries. “We add a thermal sensor so if the pack’s temperature exceeds 45°C, charging stops until the temperature drops.”
Most of the electronic safety circuits keep a battery pack's voltage and current within design limits. If the pack experiences a voltage surge due to a bad charger, the internal circuit disconnects the charger from the battery pack. “We design our products so they safely cease operating if abuse occurs,” explained Wise. “If a battery fails because it experiences a forbidden condition – say someone tried to charge at too high a temperature – circuits ensure the pack no longer operates. We do not want a customer to use that pack again.”
“Every bit of current the cells deliver goes through the safety circuit,” said Dr. Graham Archdale of Saft. “So, we need to know the maximum current the pack must deliver. Even if a device demands only a 100-msec high-current pulse to start a motor, the circuit must not detect this pulse as a short circuit. We need a lot of details about a pack’s intended use so we can deliver one that will work under all the customer’s operating conditions.”
Safety circuits assume people will do something wrong, such as try to over charge a pack or connect it to the wrong charger. In these cases, the safety circuits can stop the charge, temporarily reset the charger or blow a fuse to stop charging completely and prevent anyone from using the battery pack again.
Bij merknamen zou die er normaal zeker in moeten zitten, en ze hebben het hier wel degelijk over intern in de batterij.
Een externe batterijlader zal ook zo'n beveiliging hebben maar als je de verkeerde lader zou gebruiken of een defecte lader dan zou het stuk electronica in de batterij zelf moeten ingrijpen.
Als je ze niet kan uitlezen is dat eigenlijk een namaak van een EN-EL3a en ontbreekt informatie van een derde contact, het kan geen kwaad, maar het is ferm vervelend dat je geen informatie in het venster krijgt over de toestand van je batterij.
Betekend dit dat je de EN-EL3 batterijen van een D70 ook in een D90 kunt gebruiken, dat je enkel geen aanduiding hebt van de batterij lading?
Ik heb ze nog niet durven gebruiken in de D90, capaciteit is dezelfde , ook de lader ,enkel het 3de kontact ontbreekt. Zou leuk zijn om ze als backup te kunnen gebruiken.
Volgens Nikon kan het niet, maar die verkopen natuurlijk liever nieuwe batterijen.
aanvulling: Ik heb het geprobeerd, de batterij kan niet in de D90 door een polarisatie sleutel die het verhinderd.
Je zou de sleuf iets breder kunnen maken dan kan hij er wel in, maar dat vind ik te riskant.
Last edited by Beertje2; 22 maart 2009, 09:35.
Reden: aanvulling
Ik kan enkel maar aanraden om Lithium Ion batterijen te kopen van een bekend merk en de oplader te gebruiken die er voor voorzien is voor het juiste toestel.
Dus die ipod was dan geen opiginele batterij? Je moet al ferme stoten uithalen om je batterij van een Ipod te vervangen, en zeker door een merkloze
Gedeeltelijk mee akkoord dat een A-merk meer garantie geeft dan een no-name, maar vergeet niet dat je hier makkelijk het 3-dubbele betaald voor vaak exact hetzelfde. Kijk maar eens naar het nieuws over campina. Ze roepen een groot deel 'campina' terug, maar ook, Milsa (aldi) en andere witte producten
Ik werk ik distributie van IT materiaal, en voor ons 'huismerk' doen wij ook beroep op een A-merk!
Die verhalen over ontploffende batterijen lijken mij altijd zo 'opgeblazen'
Een idee hoeveel van die batterijen er in omloop zijn, en welk percentage ervan ontploft? Ik denk dat de kans even groot is dat je geraakt wordt door de bliksem, en ik loop toch nog rond zonder me daar zorgen over te maken
Er kan wel een kwaliteitsverschil zijn hoor, tuurlijk. Maar meestal is dat niet zo groot...
Ik heb al 3 jaar een no-name van ebay, en merk totaal geen verschil op in dagelijks gebruik tussen deze batterij, mijn GP, en mijn laatste nieuwe originele canon van mijn 40D...
Greetz,
www.fotopie.be Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.
Comment