Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Nog een vraagje.
Als ik bij zonnig weer een waterval wil melkachtig op mijn fotokrijgen, hoeveel stops moet die ND filter dan zijn, heeft iemand ervaring hiermee ?
Nog een vraagje.
Als ik bij zonnig weer een waterval wil melkachtig op mijn fotokrijgen, hoeveel stops moet die ND filter dan zijn, heeft iemand ervaring hiermee ?
Moeilijk te zeggen op voorhand, maar ik denk toch dat je tussen de 4 en 8 moet gaan. Best is om er een paar kleinere te hebben die je kan combineren zodat je zelf "onsite" het juiste aantal stops kan samenstellen door er bvb. 2 op elkaar te schroeven.
Hoeveel stops zo'n ND filter moet zijn, dat kan ook afhangen van de camera die je gebruikt.
Sommige modellen gaan niet lager dan iso 200, andere kan je dan weer op iso 50 zetten.
Dat maakt ook al twee stops verschil.
Op Ebay kan je setjes ND filters kopen voor schappelijke prijzen. Reken op zo'n 15 EUR voor ND filters van graad 2, 4 en 8. Niet de beste kwaliteit waarschijnlijk, maar prijs/kwaliteit gezien niet te kloppen. Daar kan je naar hartelust mee experimenteren. Vergeet niet dat je de filters ook gewoon op elkaar kan zetten om het nog donkerder te maken.
Comment