Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200 F4 L / monopod ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 70-200 F4 L / monopod ?

Dat regeltje van de sluitertijden klopt .. maar dan moet het ook correct toegepast worden.

200mm op een 400D (camera met 1,6 cropfactor) moet je 200x1,6 doen om het effectief 35mm formaat in brandpuntsafstand te weten. Dus 320mm. Wanneer je de camera op 1/320 instelt zal je dus maar weinig bewogen foto's meer hebben. (kies dus Tv-mode)

Wat handig kan zijn voor een beginner zijn de fotocursussen van canon zelf. Deze zijn op de site te vinden. Zo krijg je wat meet gevoel met alle parameters en moet je ze niet uit de vaak saaie handleiding halen.

Canon fotocursussen

Comment

dat van die crop (x1.6) wist ik al ; van cursussen nog niet. THX.
      ik zou die wel kunnen gebruiken,zoveel is duidelijk...
      Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

Comment

omtrent gebruik van de 70-200 op statief : gebruiken jullie het statief , door de cam vast te vijzen op het statief, of door de lens vast te vijzen op het statief mbh een statiefgondel ?

Comment

Ik gebruik voor de 70-200 F4 een Manfrotto 676b en 234RC Quik release head RC2, heb mij wel nog zo een lensklem aangeschaft, want bij de F4 zit dat er niet bij zoals bij de F2.8. , het gewicht is zo meer in balans met de 40D.
          Ook schroef ik de iso hoger, als het minder licht is.
          Heb wel gemerkt dat bij vogelfotografie een 200 en zelf een 300 mm eigenlijk nog veel te weinig is.
          Klein kodakske

Comment

Dank voor uw reactie
            Wat bedoelt u eigenlijkmet de "234RC Quik release head RC2"
            bedoelt u dat u bij de 234RC ook nog een additioneel plaatje moet bijbestellen?
            (zo ja, weet u toevallig de juiste omschrijving ervan niet, bvb bij het konijntje, zodat ik niet het verkeerde stukje bestel)
            Het eenvoudigste lijkt mij natuurlijk wel om zo'n plaatje te bevestigen op de cam of op de statiefgondel ,kwestie van snel te kunnen wisselen.

betreffende de statiefgondel: de originele van Canon zijn niet betalen ;voor mij althans niet. Heeft u soms een alternatieve gondel gekocht en zo ja waar?
            Ik heb er ondertussen wel ene gevonden in aalten nl, maar die zijn nog niet voorradig; ik wacht daar al 4 weken op.

Comment

voor statiefgondel: ga eens zien bij fotoshop aalten.
              als ik me niet vergis zit er bij elke RC(2) kop sowieso één plaatje.

mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Ja, dat is een black digi monopod (676) met de kop (234RC)en het plaatje(RC2) kostte in aug.08 , kompleet 72€ bij Kamera express nl.
                Groeten.
                Oja, die Gondel, kwam van F.Aalten, was iets dan 30 € dacht ik, want er kwam ook een afstandbediening mee,en een hoekzoeker.
                Last edited by vroy; 8 februari 2009, 21:37.
                Klein kodakske

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Senscript Bekijk bericht
                  Dat regeltje van de sluitertijden klopt .. maar dan moet het ook correct toegepast worden.

200mm op een 400D (camera met 1,6 cropfactor) moet je 200x1,6 doen om het effectief 35mm formaat in brandpuntsafstand te weten. Dus 320mm.
                  Ja maar het is maar een vuistregel hé. Je mag dat niet wiskundig benaderen.
                  Voor de ene zal je dat met een FF nog maal 1,5 moeten doen. En voor ander kan dat op een crop camera zonder extra te vermenigvuldigen.

Ik trok vroeger met mijn 400D scherpe foto's op 1/125s met de 70-200 F4 op 200mm.
                  Ik kreeg ook wel af en toe opmerkingen van mensen: hoe trek jij nu een foto.

De meeste houden hun compact camera met armen gestrekt voor zich uit.
                  En ik sta met mijn benen open, de arm die de lens ondersteunt zit met de elleboog in mijn maag, de camera tegen mijn oog/wang aangedrukt.

Ik heb die techniek en ook de sluiter niet aangepast nu ik de 5D gebruik. Want 1/125s neem ik meestal als minimum sluiter om mensen te fotograferen die niet expliciet poseren.
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

@ vroy : er zijn aldaar 3 statiefgondels te koop : 2 witte en 1 zwarte:

raar: die ene witte kost 30 euro en die andere 50 euro; vraag mij af wat het verschil tussen beide is?
                    zal eens beter moeten zoeken naar dat rc2 plaatje (bij konijn vind ik dat niet zo direct terug); zal morgen eens loeren bij cameraexpress; thx voor de info.

Ook FotoDirk bedankt hoor: allemaal interessante lectuur voor mij
                    zal die techniek van u eens uitproberen

Comment

Met de vorige reacties heb je al heel wat goede raad gekregen, maar dit zijn mijn bevindingen :

1. Deze lens is m.i. minder geschikt voor het fotograferen van vogels : veel te weinig mm 's ! Ik heb ook zo 'n lens en gebruik deze allround (lichtgewicht), maar NIET voor mijn vogelfoto 's : daarvoor gebruik ik de 400 mm L USM, OP GESTABILISEERD STATIEF, meestal met diafragmavoorkeuze, ISO-waarde rond de 400 i.v.m. voldoende snelheid (bij normaal licht), en steeds MET afstandsbediening. Ik heb al tot mijn schade ondervonden dat deze afstandsbediening onontbeerlijk is bij het fotograferen van tuinvogels.

2. Zelfs met die 400 mm moeten de meeste foto 's nog behoorlijk gecropt worden om een degelijk resultaat te bekomen. Hoogste scherpte is dus een MUST ! En er dient steeds scherpgesteld te worden op het OOG van de vogel. F-waarden ong. 6,3 - 7,1.

Veel succes !

Mvg.
                      The bird is known by his note, a man by his word.

Comment

Draai de filter eens er af.. Coatings tussen de 70-200 lenzen en bepaalde filters werken niet goed samen heb ik gehoord. De zonnekap is bescherming genoeg.

Comment

@FotoDirk & andere 70-200 F4-gebruikers : zijn er nog mensen welke de lens gebruiken zonder UV-filter of die daarvan afgestapt zijn omwille van slechte ervaringen daarmee en die ervaringen met ons willen delen?

Comment

Ik gebruik op mijn 70-200 F4 IS een MRC filter van B+W en ik heb daar tot nog toe geen slechte ervaringen mee, als mijn foto's niet scherp zijn dan ligt het meestal aan mezelf, gelukkig gebeurt dat niet zo vaak met deze schitterende lens.
                            Het is wel zo dat zoals hier al gezegd is, 200mm vrij weinig is om vogeltjes mee te schieten. Heb je al eens geprobeerd om een vast object op dezelfde afstand te fotograferen, heb je al eens een back - frontfocus test gedaan?

Comment

Ik gebruiken een B+W 010 UV Haze Beschermingsfilter en heb nog geen reden gezien om dat niet te doen.

Het verschil met en zonder filter zie ik op mijn foto's niet.
                              En ik heb ooit eens een kras op een lens gehad (ok door mijn eigen stommiteit) dus nu steeds met filter erop. De filter kost ook geld, maar veel minder erg om te vervangen dan de lens.
                              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Hoezo te weinig millimeters?
                                Met de 70-200 gemaakt zonder UV filter .
                                Moet er wel bij zeggen dat het vogeltje iets groter is,en ik
                                door het gras behoorlijk dichtbij kon komen.

Natuurlijk zijn meer millimeters altijd welkom

gr.ron.
                                Last edited by exhi; 9 februari 2009, 16:53. Reden: ik kwam een beetje... over [vond ik]
                                http://exhi-fotografie.nl

Comment

Working...
                                X