Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200 F4 L / monopod ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 70-200 F4 L / monopod ?

Canon 70-200 F4 L / monopod? Langs deze weg was ik graag te weten gekomen of er eventueel gebruikers zijn van een Canon 70-200 F4 L , die deze lens ook gebruiken in combinatie met een monopod .
    Als ik nl. foto’s neem vandichtbij-zittende meesjes ,die zich tegoed doen aan de voederballen die ik met regelmaat op hun menu zet, dan probeer ik hen daarmee met mijn Canon 70-200 F4 L, (gemonteerd op 400D) , op de gevoelige plaat vast te leggen.
    Echter blijkt mij dit tot op heden nu zo goed te lukken. Ik weet ook niet waardoor dat komt. (ik ben dan ook nog een beginneling) .Echt scherp krijg ik de foto niet. Ik focus daarvoor nochtans op 1 centraal punt en heb ook al de verschillende instellingen geprobeerd. Het enige wat ik tot op heden ,nog niet heb uitgeprobeerd ,is het fotograferen met opgeklapte spiegel (voorkeuze-instelling 7 bij Canon als ik mij niet vergis).
    Nochtans kan ik met mijn arm vaak steun zoeken tegen een raamkozijn, dus ga ik er van uit dat ik toch tamelijk weinig beweeg.
    Ok, het is nu winter en zoveel licht als in de zomer is er dus niet, dat kan misschien ook een reden zijn. Graag had ik ook geweten hoe een ervaren fotograaf die zou aanpakken? Maw: in welke stand zou men die nemen (AV,TV,P ..? M misschien…)
    Ivm telebrandpuntsopnames , las ik in ieder geval dat de beste stand daarvoor , oftewel TV,oftewel M zou zijn.
    Ik weet het : die beestjes zitten ook niet 100% stil natuurlijk…
    Als vuistregel voor opnames zonder statief, neemt men ook aan dat de sluitertijd, maximaal de omgekeerde waarde van de brandpuntsafstand mag zijn, dus wide-open, 1/200 sec,doch gezien ik een crop(400d) hanteer, met nog kleinere sluitertijden.
    ’t Is nu niet dat ik nog niet gezocht heb naar mogelijke oplossingen… misschien zijn er wel nog andere beperkingen … om te beginnen refererend naar mijn eigen “kunsten”
    (lees nbekwaamheid)…aan het materiaal ligt het doorgaans niet…misschien een monopod uitproberen? Gebruikt er soms iemand een monopod in combinatie met de Canon 70-200 F4 L ?
    Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

Re: Canon 70-200 F4 L / monopod ?

Fotografeer je van binnen, door het glas van je raam?

Comment

stocky,
      plaats eens een voorbeeldje,
      mét exigegevens aanwezig in de foto.

mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

@lugosi : neen, niet van door het raam genomen
        er zit wel een uv-filter op
        @mm : hoe ik dat moet doen, weet ik nog niet hoor. Ik heb dat ooit eens gedaan,maar is nogal omslachtig door verkleinen vanfoto's ed. Ik zal ooit nog wel eens opnieuw opzoeken,hoe dat moet.Anders wil ik je gewoon eens de foto toesturen via email,als ik uw emailadres mag weten natuurlijk; het mijne is :ericstockman@telenet.be.Stuur me anders maar een blanco email en ik zal eens een paar voorbeeldjes toesturen.

Comment

Beste

Waarschijnlijk heb je last van je eigen bewegingsonscherpte. Ik vermoed dat je de volle 200mm nodig hebt om de meesjes vast te leggen? Door het mindere licht zoekt je toestel naar een oplossing, dus langere sluiter, zelfs al gebruik je F4. Dat wil zeggen meer kans dat je beweegt terwijl de foto genomen wordt. Een statief of monopod biedt een oplossing. Ikzelf gebruik een statief. De camera staat stabiel en je kan scherpere foto's nemen met langere sluitertijden.

Ik zou Tv nemen. Stel een sluiterijd in en bekijk het resultaat. Niet scherp, kortere sluiter, enzoverder.

Probeer het es!

Mvg
          Moa

Comment

dank u,Moa. Dat zal ik alvast eens proberen. Ik heb stabiele tripod om dit eens uit te proberen.

Comment

Leg een kersepitje op de vensterbank en dan de lens daarop.
              Zo gebruik ik vaak de 70-200 zonder IS met een sluiter van 1/100s en dat zijn scherpe foto's.
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Misschien uv filter er eens af halen. Is ie van een behoorlijk merk? Mindere merken durven nog al eens de scherpte beinvloeden.
                Verder zou ik een minimum sluitertijd van 1/320 e hanteren op 200 mm.
                Misschien toch eens een fotootje hier plaatsen. (gewoon uploaden op eigen webruimte, of gratis foto-upload site en dan de hier plaatsen). Je kan de exif gegevens er desnoods gewoon bij vermelden.

Comment

@FotoDirk : de meesjes zitten in mijn kerselaar,dus pitjes genoeg
                  Dus als ik het goed begrijp , fotografeert u altijd zonder statief?
                  Ik begin zo te denken dat Moa wel eens gelijk kan hebben.Uw kersepittrukje impliceert toch dat u ook gaat voor een langere sluitertijd. Ik denk wel dat ik niet bibber (behalve dan de maandagmorgen) : ik zal het toch maar eens uitproberen met mijn statief en zien of er verschil te merken is.

@Lugosi : B+W F-Pro UV-Haze 67 010 1x MRC
                  (wist dat zelf niet -heb nu pas eens gekeken-had die bij de 2de hands lens gekregen). 'k Denk wel dat dit een goed merk is.

dit is hier een fantastisch forum ,met fantastische mensen.
                  dank aan allen
                  mag ook eens gezegd worden

Comment

Oh ja, was ik nog vergeten : gebruikt er iemand de spiegelvergrendeling teneinde mogelijke trilling tegen het uitkalppen tegen te gaan??

Is wel een beetje omslachtig om dit PER FOTO (d8 ik toch) opnieuw te moeten instellen (C-Fn-7)

Comment

B+W is een goed merk, zeker de MRC versies zijn erg goed (ook niet goedkoop trouwens).

Comment

Gewoon de iso eens behoorlijk naar bovenschroeven, als er niet genoeg licht is, is dit het enige wat helpt om een kortere sluitertijd te krijgen om de bewegingsonscherpte op te heffen en natuurlijk een lichtsterkere lens...
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

bij een eerste beschouwing van de exifs zie ik alvast één probleem: als je in Tv (shutter priority) werkt, stelde je 1/125s in als snelheid.
                          dat is WAY TO SLOW om uit de hand te trekken. en zeker zo'n bewegende bengels als meesjes.
                          bij je tweede (de staartmeesjes in P) heeft je cam alvast een tijd van 1/250s voor je ingesteld, waardoor al heel wat beweging is vermeden.
                          m.a.w. als je bij die eerste een tijd van 1/250s had ingesteld, was bewegingsonscherpte alvast meer vermeden.
                          ondanks dat zie je toch wel beweging in de bovenste staartmees.

kijk ook eens de instellingen van de AF na. op welk punt heb je gefocust?
                          of heb je de camera dat voor jouw laten berekenen?
                          heb je ge-herpositioneerd na AF?

ook, als je denk van die eerste een crop te maken zodat het beestje er meer "beeldvullend" op staat, ga je van een kale reis terugkeren.

mm

o, en even off-topic: welke bolletjes zijn dat, waar die staartmeesjes zo zot van zijn?
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"
                          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
                            @FotoDirk : de meesjes zitten in mijn kerselaar,dus pitjes genoeg
                            Dus als ik het goed begrijp , fotografeert u altijd zonder statief?
                            Ik begin zo te denken dat Moa wel eens gelijk kan hebben.Uw kersepittrukje impliceert toch dat u ook gaat voor een langere sluitertijd. Ik denk wel dat ik niet bibber (behalve dan de maandagmorgen) : ik zal het toch maar eens uitproberen met mijn statief en zien of er verschil te merken is.
                            Wel een standaard regel is dat de sluiter omgekeerd evenredig moet zijn met de brandpuntsafstand. Het is een regel, uiteraard hangt het van je vaste hand af hoe goed die is.
                            Dus voor 200mm heb je minsten 1/200s nodig. Je zal zelf moeten uittesten of dat voor jouw stijl haalbaar is. Maar als je leunt tegen het vensterraam dan moet dat normaal toch lukken.

Omdat ik regelmatig niet aan deze hoge sluitertijden geraak heb ik een statief nodig. En soms is een statief niet eenvoudig. Als je ergens zo'n kersepitje op kan leggen dan ligt de camera ook heel stabiel, dat is evengoed als een statief. Dan kan de sluiter naar 1/50s en zal je toch nog scherpe beelden kunnen krijgen.

Maar een spelende vogel beweegt en het kan ook zijn dat je misschien meer last hebt van bewegingsonscherpte van de vogel. Dat kan je alleen maar oplossen door een hogere sluiter te kiezen.

De truk met de opgeklapte spiegel zal werken, maar volgens mij is dat nodig voor een sluiter langer dan 1/50s. En dit is voor jouw vogeltjes veel te lang.
                            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Haha. Ik moet zeggen dat ik weeral wat bijgeleerd heb (mbt opklappen spiegel). Hetgeen ik er uit begrijp, is dat - wanneer de spiegel niet opgeklapt wordt- deze waarschijnlijk een trilling teweeg brengt die nefast is wanneer langere sluitertijden gebruikt worden. Maar langere sluitertijden betekenen ook dat - letterlijk dan - de vogel al lang gaan vliegen is .
                              Dus kortere sluitertijden gewenst ; maw een statief.
                              Ik was al een tijdje van plan om mij een monopodje aan te schaffen (vooral met de bedoeling om dit mee te nemen op reis).Mijn tripod is weliswaar zeer goed (Benro - kopie van Gitzo) maar veel te lomp om op reis te gaan meezeulen.Onlangs was er een 580B+234RC van Manfrotto te koop maar dat heb ik in extremis mislopen.Totaalkost is nu ook niet zo hoog (+/-100 €).Ik heb wel al zitten denken aan een alternatief voor die monopod. Soms kan je je beredderen met iets simplistisch zoals dat kersepitje en ik ben effectief al aan het brainstormen geweest om iets te vinden die uitschuifbaar is (telescopisch dus) en waar ik op de een of andere manier een simpele head zou kunnen op bevestigen.Tot op heden heb ik daar geen alternatief voor gevonden helaas.De Nordikwalking-stokken van mijn vrouw blijken in hun totaliteit te kort en zijn ook wat lang om te vertransporteren...Ik dacht ook al aan een telescopische vishengel.. kortom iets dat snel in en uit schuift,maar het zal denk ik moeilijk worden om voor 55 Euro een waardig alternatief te vinden.Ik ga maar stoppen met deze onzin,vooraleer ik van het forum gegooid wordt
                              Laat het ons zo zeggen dat ik iedere euro die ik kan uitsparen dan kan gebruiken voor een deftige standaardlens,waar ik ook op zoek naar ben. Volgens mijn budget kom ik uit op de 17-40 F4 L ter vervanging van mijn standaardlensje. Een 50 - 1.8 zou ik mij ook aanschaffen om dan binnen foto's te trekken (bvb op feesten) ,hoewel ik zelfs met mijn 70-200 F4 reeds mooie plaatjes schoot op het jubileum van mijn buren,maar daarmee dwaal ik af van deze topic...

Comment

Working...
                              X