Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

statief keuze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• statief keuze

Welke statief voor mijn canon eos 40D met 18-200 Is objectief
    Heb de camera pas aangekocht en volop bezig met alles te ontdekken, wil statief aankopen ( niet te duur ) om te beginnen. Later kan ik altijd nog verder uitkijken naar een duurdere en betere kwaliteit. Ik dacht aan statief Velbon sherpa 750R is dit een goede keuze om te starten.
    Canon EOS 40D * ef50MM f/1.8II * ef-s 18-200 1:3.5-5.6IS * speedlite430EXII

Re: statief keuze

ziet er nie slecht uit, weegt zelf al 2.2kg wat toch al goed is en kan er 4 dragen.
    zolang je er geen al te zware combo's opzet zal het wel lukken.
    en de midden zuil ook nooit te ver uitschuiven (is bij vele statieven zo) geeft dan weer minder stabiliteit, door hoger zawaartepunt.
    nikon stuff

Comment

Wow, dat ziet er leuk uit. Elke winkel zal hier blij mee zijn. Want het is natuurlijk veel te licht om er een 200 mm (crop 300) op te kunnen zetten.

De rekenformule is:
      start gewicht 3 kilo
      en 1 kilo voor elke 100 mm, dus nog eens 3 kilo er bij. Zoek dus een statief met een eigen gewicht van minstens 6 kilo. Deze Sherpa waait echt om als je hem buiten gebruikt.

Doe anders de waterproef en de wieber test:

Waarom is de winkel er blij mee: je komt nog een keer terug om een beter statief aan te schaffen. Goedkoop is duurkoop.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

't Is niet aan mij om uw rekening te maken, maar je hebt al ruim € 1200 (nieuwprijs) geinvesteerd in degelijk materiaal en dan ga je op zoek naar een budget-statief.

Ik heb me aan de zelfde verleiding laten vangen (zie deze post).

Prijs van de Sherpa ligt net boven de 100€; het lijkt me raadzaam om ongeveer het dubbele budget te voorzien en zo uit te komen bij toch iets duurzamer, bvb een Manfrotto 055XPROB + 804RC2 (totaal rond de € 210).
        Natuurlijk zijn er nog betere en duurdere combinaties, maar de 055XPROB blijkt héél populair onder de BD's ...
        Canon 50D + 400D / EF-S 18-55mm Kitlens / Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / Tamron 17-50mm F 2,8 Di II / + Wat gadgets en dit alles verzameld in een Slingshot 300.

Comment

hi
          heb zelf nu een maand een vanguard tracker 4 kan meer dan 8 kilo dragen en staat
          zeer stabiel,heb een 055 xprob van manfrotto ook eens bekeken en deze is niet zo robuust
          vond de hendels om de poten te vergrendelen ook veel handiger (groter)dan van de manfrotto,en ik vind als je de prijs vergelijkt,kost toch 80 euro minder dan de 055 xprob 808RC4 combinatie(over de 804 spreek ik dan nog niet want deze kan er niet naast liggen amper 4 kilo draagkracht) ,krijg je ook meer waar voor je geld.

voordeel van vanguard tracker 4:steviger dan 055 xprob,hoger uitschuifbaar,grotere(handigere hendels) ,schouderband inbegrepen,prijs.

nadeel:zwaarder dan xprob(3.4kg),geen waterpas

CYA
          Last edited by daimyo; 24 januari 2009, 11:08.

Comment

Ik denk dat dit statief voldoende is voor de combinatie die je erop wil monteren.

Maar als je er later "zwaarder" materiaal op wil zetten dan zal je toch beter uitkijken naar iets degelijker.

Ik gebruik zelf een Manfrotto 728B, voor de 40D was dat altijd voldoende (met de 100-400 was het wel maar heel nipt), maar nu heb ik een 1D en daarom zal ik binnenkort toch maar op zoek gaan naar een steviger statief met een degelijke kop.

Als je een statief bijvoorbeeld vooral gebruikt voor nachtfoto's met een breedhoek, dan is de stevigheid minder belangrijk dan wanneer je er een zware tele op monteert.

Kijk ook of je voor de normale "werkhoogte" de middenzuil niet te hoog moet zetten, want daar verlies je het meeste stabiliteit. Als de driepoot op zich al hoog genoeg is, dan staat het statief veel stabieler dan wanneer de middenzuil ook nog eens in de hoogste stand moet.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
              De rekenformule is:
              start gewicht 3 kilo
              en 1 kilo voor elke 100 mm, dus nog eens 3 kilo er bij. Zoek dus een statief met een eigen gewicht van minstens 6 kilo. Deze Sherpa waait echt om als je hem buiten gebruikt.

Doe anders de waterproef en de wieber test:

Waarom is de winkel er blij mee: je komt nog een keer terug om een beter statief aan te schaffen. Goedkoop is duurkoop.
              Voor aluminium en Carbon statieven vrees ik dat je rekenformule het niet zal halen hoor.

Ik heb bewust voor een Walimex Pro gekozen, deze om precies te zijn : FT_6607T omdat die hoog kan, ik ben zelf 2m05 groot, dus heb ik een groot statief nodig.
              Ik heb er deze kop opstaan : FT_010H omdat ik zelf geen voorstander van een balhoofd ben (heb er ondertussen eentje gekocht om te proberen en vind het maar niets eerlijk gezegd)

Op deze manier ben je 130 Euro kwijt, maar je hebt een degelijk statief dat volgens sommigen zelfs een replica van de veel duurdere Manfrotto 055 zou zijn.

Ik heb er mijn 40D met grip en 100-400 opgezet, buiten in de wind, en staat als een huis (het statief heeft maar liefst 12 kilo draagkracht )

Mark
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                Voor aluminium en Carbon statieven vrees ik dat je rekenformule het niet zal halen hoor.

Ik heb bewust voor een Walimex Pro gekozen, deze om precies te zijn : FT_6607T omdat die hoog kan, ik ben zelf 2m05 groot, dus heb ik een groot statief nodig.
                Ik heb er deze kop opstaan : FT_010H omdat ik zelf geen voorstander van een balhoofd ben (heb er ondertussen eentje gekocht om te proberen en vind het maar niets eerlijk gezegd)

Op deze manier ben je 130 Euro kwijt, maar je hebt een degelijk statief dat volgens sommigen zelfs een replica van de veel duurdere Manfrotto 055 zou zijn.

Ik heb er mijn 40D met grip en 100-400 opgezet, buiten in de wind, en staat als een huis (het statief heeft maar liefst 12 kilo draagkracht )

Mark
                Draagkracht is eerder merchandising dan realiteit. Fabrikanten overdrijven graag.

Statieven dienen getest op de kritieke snelheden: tussen 1/2e en 1/15e seconde.
                De plaats van opstelling is van wezenlijk belang: grasperk dempt bvb beter dan asfalt.

LLT (long lens technique) draagt bij tot een scherpe foto: plaats waar je je hand legt, hoogte statief, MLU (spiegel voorontspanner) en zoveel meer.

Carbon en zeer zeker hout zijn minst gevoelig aan trillingen. Aluminium is eigenlijk een ramp, tenzij je een ultra zwaar statief neemt (+ 4 kg).

Hans weet waarover hij praat; zijn site geeft al een goede introductie bij de aankoop van een statief.

Een goede carbon kost minimaal 320 (Velbon Sherpa Pro) een goede houten heb je al vanaf 190 euro (Berlebach). Reken daarbij nog de kop. Drieweg en balhoofd zijn inderdaad kwestie van smaak, al is een balhoofd zeer handig in gebruik.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                  Voor aluminium en Carbon statieven vrees ik dat je rekenformule het niet zal halen hoor. Mark
                  Dat klopt voor wat betreft carbon. In m'n publicatie over statieven staat dat ook aangegeven.

Maar ik wilde de TS niet op nog meer kosten jagen.
                  Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Working...
                  X