Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS 1D mkII backup-kaart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• EOS 1D mkII backup-kaart

hellow

heb een vraagje ivm de backup-SD-kaart die je in een 1D mkII kan steken.

Ik werk uitsluitend met Sandisk Extreme III 4Gb CF-kaarten (momenteel toch).
    Is het dan ook aangeraden om een Sandisk Extreme III 4Gb SD-kaart als backup te gebruiken of maakt dit op zich weinig uit?

Hoeveel backup-kaartjes hebben jullie ook?
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Re: EOS 1D mkII backup-kaart

Maakt echt niet uit Hans, je kan ze in serie gebruiken (eentje is vol, andere wordt in dienst genomen) of je kan op je CF RAW foto's nemen en tegelijkertijd op je SD dezelfde foto's in een klein JPEGformaat als backup laten wegschrijven. Verschil in grootte van beide kaartjes is dus niet belangrijk. Het is wel belangrijk het snelste kaartje (indien verschil) te gebruiken voor het snelle werk uiteraard, maar ook als je een trager kaartje gebruikt is er nog de buffer van je camera.
    Met Sandisk heb je overigens een goeie keuze, ik heb er nooit problemen mee.

Groeten,

Rob
    Last edited by thefonz; 16 januari 2009, 09:46.
    Exactemundo!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door thefonz Bekijk bericht
      Maakt echt niet uit Hans, je kan ze in serie gebruiken (eentje is vol, andere wordt in dienst genomen) of je kan op je CF RAW foto's nemen en tegelijkertijd op je SD dezelfde foto's in een klein JPEGformaat als backup laten wegschrijven.
      Euh... volgens mij kan je dat allemaal wel met de latere toestellen maar nog niet met de 1D MkII hoor. Daar is het nog gewoon manueel overschakelen als de kaart vol is, of ik moets iets gemist hebben bij latere firmware updates, of ik moet mij erg vergissen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        Euh... volgens mij kan je dat allemaal wel met de latere toestellen maar nog niet met de 1D MkII hoor. Daar is het nog gewoon manueel overschakelen als de kaart vol is, of ik moets iets gemist hebben bij latere firmware updates, of ik moet mij erg vergissen.
        welke backup kaart gebruik jij Hans?

Oorspronkelijk geplaatst door EOS 1D2 handleiding pagina 60
        Wanneer uw camera is uitgerust met een CF-kaart én een SD-kaart, kunt u
        kiezen welke geheugenkaart u wilt gebruiken. Het is ook mogelijk opnamen
        op beide kaarten op te slaan waarbij een exemplaar dient als reservekopie.
        er staat wel niets bij van automatisch overschakelen maar je kan dus wel degelijk eerst op je CF-kaart opslaan en als deze vol is, overschakelen naar de SD-kaart of andersom.

Je kan ook automatisch de SD-kaart als backup gebruiken (maar dat wist je al wel denk ik )

Als je de SD-kaart trouwens als backup gebruikt, kan je geen aparte formaten instellen (toch niet gevonden in de handleiding).
        Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
          welke backup kaart gebruik jij Hans?
          Bij mij zit er en 1GB reserve kaartje in (en een 8GB CF kaart)

maar je kan dus wel degelijk eerst op je CF-kaart opslaan en als deze vol is, overschakelen naar de SD-kaart of andersom.
          Dat staat er niet hé. Er staat eigenlijk dat je naar beide kaarten tegelijk kunt schrijven

Comment

Dat staat er niet hé. Er staat eigenlijk dat je naar beide kaarten tegelijk kunt schrijven
            als ik de handleiding goed begrijp kan toch beiden

- eerst naar CF, als deze vol is, opslaan op SD
            - exacte backup op CF & SD

pagina 60
            Nieuwe site

Comment

als ik de handleiding goed begrijp kan toch beiden

- eerst naar CF, als deze vol is, opslaan op SD
              - exacte backup op CF & SD

pagina 60

Uit Dpreview :

"The SD slot is a new addition to the Mark II and can be used for storage just like the CF slot or for 'backup storage' where every image is written to both CF and SD. While useful it isn't as flexible as Kodak's implementation on their DCS SLR/n & SLR/c digital SLR's which allow you to select different image formats for each slot (for instance writing a RAW to the CF card and a JPEG to the SD)."

Comment

Uit Dpreview :

"The SD slot is a new addition to the Mark II and can be used for storage just like the CF slot or for 'backup storage' where every image is written to both CF and SD. While useful it isn't as flexible as Kodak's implementation on their DCS SLR/n & SLR/c digital SLR's which allow you to select different image formats for each slot (for instance writing a RAW to the CF card and a JPEG to the SD)."
                wel ja dat bedoelde ik dus ook...

maar inderdaad, wat thefonz vertelt is niet correct dat je aparte formaten kan wegschrijven naar de aparte kaarten.

dan begrijpen we elkaar
                Nieuwe site

Comment

wel ja dat bedoelde ik dus ook...
                  Juist, maar niet automatisch. Je moet het met de hand doen (en 't zijn een paar 'toetsdrukjes') .

Je kan het wél automatisch doen met een trukje : je haalt je volle CF kaart eruit en sluit je deur. Dan schakelt de toestel automatisch over naar de SD kaart. Omgekeerd zal je toestel terug naar CF schakelen als je de SD eruit haalt en er een CF insteekt en je deurtje sluit. Nadien steek je weer je SD erin. Zo is het wel handig.

Comment

Je kan het wél automatisch doen met een trukje : je haalt je volle CF kaart eruit en sluit je deur. Dan schakelt de toestel automatisch over naar de SD kaart. Omgekeerd zal je toestel terug naar CF schakelen als je de SD eruit haalt en er een CF insteekt en je deurtje sluit. Nadien steek je weer je SD erin. Zo is het wel handig.
                    is het dan niet zo handig om de instelling te veranderen?
                    schakelt die ook niet over als je "hoofdkaart" vol is?
                    Nieuwe site

Comment

is het dan niet zo handig om de instelling te veranderen?
                      schakelt die ook niet over als je "hoofdkaart" vol is?
                      Als je dat ergens vindt in de instellingen mag je me dat laten weten (niet sarcastisch bedoeld hoor)

Comment

Als je dat ergens vindt in de instellingen mag je me dat laten weten (niet sarcastisch bedoeld hoor)
                        staat er inderdaad niet in neen...
                        Nieuwe site

Comment

upgrade aan het doen?
                          How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

Portfolio Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sharkdog Bekijk bericht
                            upgrade aan het doen?
                            zo iets ja
                            Nieuwe site

Comment

Ik heb een MKIIN en daar is het mogelijk om Raw en JPEG op een afzonderlijke kaart op te slaan.nm eerst backup selecteren,step 1 toon 1 beeld,select en dan opent er een scherm kaart 1 raw,kaart 2 jpeg of omgekeerd.,etc.
                              Opletten met SD en groot geheugen.Firmware aanpassen en misschien niet mogelijk op een 1DMII.Mijn MK IIN leest geen 4gb SD.Met aanpassing firmware wel,maar gezien de mogelijke problemen en niet direct noodzaak,heb ik dit niet gedaan.
                              Last edited by demuro; 16 januari 2009, 14:42.

Comment

Working...
                              X