Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elinchrom flitsset... maar welke?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Elinchrom flitsset... maar welke?

    Ik ben van plan om me een professionele flitsset van Elinchrom aan te schaffen. Maar welke past het beste bij mij?

    Als ik het goed begrepen heb is de BX gericht op fotografen die de wereld rondreizen en gemakkelijk moeten kunnen werken op verschillende netspanningen. De FX zou een 'gewone' flitser zijn en de RX zou uitblinken in de mogelijkheid om alle instellingen vanop afstand (pc / remote control) te bedienen.

    De BX valt al af daar ik geen behoefte heb aan multivoltage. Dan gaat de keuze nog tussen de FX en de RX. Uitgebreide remote control via de PC of camera heb ik niet meteen nodig maar is dat de enige reden waarom je voor een RX zou kiezen? Of zijn er nog verschillen op het vlak van bouwkwaliteit, mogelijkheden en prestaties?

    En stel dat ik voor een FX set ga maar later nog behoefte heb aan een RX. Kan ik deze units dan zonder problemen met elkaar mixen of is dat niet aan te raden?

    Geld is geen probleem. Kwaliteit mag geld kosten.

    Alvast bedankt!
    www.pixation.be

  • #2
    Re: Elinchrom flitsset... maar welke?

    Allereerst, ja het is prianm te mixen, Fx en Rx. Het verschil zit in een aantal dingen waar je voor jezelf moet afvragen of je het nodig hebt, maar hier mijn opmerkingen.
    RX is sneller kwa oplaadtijd, sneller achter elkaar flitsen is dus mogelijk, je kan inderdaad remote via de trigger op de camera je flitser harder en zachter zetten. Dit kan een voordeel zijn maar praktisch is het niet echt, volgens mij, omdat bij het verstellen alle flitsers harder of zachter gaan waar je volgens mij vrij weinig aan hebt. Eigenlijk zou je alleen het hoofdlichter harder en zachter willen zetten en niet alle flitsers tegelijk.
    Qua bouw zie ik er weinig verschillen in, ik heb beide versies in de studio staan. Rx600 en FX400's.

    Marco
    Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

    Comment


    • #3
      Re: Elinchrom flitsset... maar welke?

      Is niet het grote verschil dat je flitstijd ook sneller is. En je daardoor akties (bijv springen van een model) kan bevriezen wat met de FX lastig wordt.
      Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

      Comment


      • #4
        Re: Elinchrom flitsset... maar welke?

        het heeft niet zovel te maken met die remote op de pc of dergelijks..
        De RX is gewoon de prof. reeks van elinchrom en de FX de goedkopere reeks..
        poof

        Comment


        • #5
          Re: Elinchrom flitsset... maar welke?

          Je kan de lampen mixen, maar ze hebben niet allemaal dezelfde kleurtemperatuur. Daarom is mixen echt af te raden.

          Koop dus ofwel, RX/BX/FX.

          Ik huur regelmatig de RX600 en ben daar zeer tevreden over. Snelle recycle (voor mij van belang) en robust. Makkelijk te bedienen.

          De BX heeft als grote voordeel een ingebouwde Skyport. Maar als je nu een RX set koopt, dan krijg je er de Skyport gratis bij.

          FX: 200ws/400ws En er zijn koopjes te doen (misschein binnenkort discontinued?)
          BX: 250WS/500WS ingebouwde slave
          RX: 300WS/600WS/1200WS de duurste van de 3. maar de meest veelzijdige en snelste.
          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

          Comment


          • #6
            Re: Elinchrom flitsset... maar welke?

            Oorspronkelijk geplaatst door Ranon Bekijk bericht
            ....
            RX is sneller kwa oplaadtijd, sneller achter elkaar flitsen is dus mogelijk, je kan inderdaad remote via de trigger op de camera je flitser harder en zachter zetten. Dit kan een voordeel zijn maar praktisch is het niet echt, volgens mij, omdat bij het verstellen alle flitsers harder of zachter gaan waar je volgens mij vrij weinig aan hebt. Eigenlijk zou je alleen het hoofdlichter harder en zachter willen zetten en niet alle flitsers tegelijk.
            ....

            Marco
            Als je de Recievers elk in een andere group zet kun je ze danniet individueel bedienen door de juiste groep te kiezen op de trigger?
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: Elinchrom flitsset... maar welke?

              Die nieuwe BXri serie lijkt mij wel een hele mooie set-up;
              http://www.doorhof.nl/blog/index.php?topic=2058.0
              http://www.youtube.com/watch?v=3LWfgUsvlgI
              http://www.youtube.com/watch?v=ACJKbhe-NQ8
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Elinchrom flitsset... maar welke?

                Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                Je kan de lampen mixen, maar ze hebben niet allemaal dezelfde kleurtemperatuur. Daarom is mixen echt af te raden.

                Koop dus ofwel, RX/BX/FX.

                Ik huur regelmatig de RX600 en ben daar zeer tevreden over. Snelle recycle (voor mij van belang) en robust. Makkelijk te bedienen.

                De BX heeft als grote voordeel een ingebouwde Skyport. Maar als je nu een RX set koopt, dan krijg je er de Skyport gratis bij.

                FX: 200ws/400ws En er zijn koopjes te doen (misschein binnenkort discontinued?)
                BX: 250WS/500WS ingebouwde slave
                RX: 300WS/600WS/1200WS de duurste van de 3. maar de meest veelzijdige en snelste.
                ik heb zelf een BX500 , en in de studio die ik gebruik staat een RX600 .. die zijn even snel hoor (op hetzelfde vermogen)
                en de FX'en gaan er inderdaad met de loop vd tijd uit
                het word D-lite - BX RI - RX
                je kan dus best n koopje doen met oude BX / FX'en nu


                ik heb trouwens voor de BX-RI set gekozen.. het enige waar de RX nog beter in is
                - robuustere constructie (meer mogelijkheden om zware softboxen enzo aan te hangen)
                - aansluiting voor batterij-en
                - mogelijkheid om ze via je computer aan te sturen

                dus de BX RI's voldoen prima voor mij
                Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                Comment

                Working...
                X