Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens omgekeerd monteren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lens omgekeerd monteren

Hallo,

Ik ben op zoek naar een tussenring om mijn objectief omgekeerd op mijn body te gaan monteren. Dit om wat te prutsen zonder echt een macro lens te moeten kopen. Weet iemand meer informatie over dit soort fotografie/producten? Zoals alleen al de naam waaronder zo'n ringen (als die er al zijn) verkocht worden?

mvg,
    PJ
    I will harness all available light with super-fast aperture lenses

Re: lens omgekeerd monteren

Ik heb daar geen ondervinding mee, maar zulke ringen noemt men "omkeerring".
    Kijk hier eens waar die te koop zijn (verzendingskosten naar België inclu.)

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Met lens omgekeerd op body heb ik geen ervaring maar 2 objectieven omgekeerd aan elkaar zetten doe je met een "macro coupler" ring of "macro reverse ring".Geeft vergrotingen tot wel 7x ware grootte (afh.van gebruikte objectieven) met een erg kleine scherptediepte.
      Heb er reeds verschillende besteld via ebay, in Hongkong, en worden voor 10€ aan de deur afgeleverd.
      www.petervdg.net/Portfolio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door luna Bekijk bericht
        Met lens omgekeerd op body heb ik geen ervaring maar 2 objectieven omgekeerd aan elkaar zetten doe je met een "macro coupler" ring of "macro reverse ring".Geeft vergrotingen tot wel 7x ware grootte (afh.van gebruikte objectieven) met een erg kleine scherptediepte.
        Heb er reeds verschillende besteld via ebay, in Hongkong, en worden voor 10€ aan de deur afgeleverd.
        zijn er combo's bekend waarbij je geen last hebt van extreme vignet-vorming?
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Ik heb het http://forum.belgiumdigital.com/f74/...-a-237001.html en http://forum.belgiumdigital.com/f74/...ns-236765.html ook geprobeerd. welliswaar zonder tussenring en gewoon zelf vastgehouden, maar het geeft wel grappige resultaten vind ik!
          Zowat vanalles: http://www.flickr.com/photos/philflash/
          Concerten en voorstellingen: http://musicslides.wordpress.com/

Comment

voor Nikon heet zo'n ding een BR2A

hier zie je een voorbeeld hiermee gemaakt met een 50mm lens...

http://www.flickr.com/photos/d_oracle/142229171
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Hier enkele voorbeelden van foto's gemaakt door een vriend van mij met een omgekeerd objectief, belicht met een microscoop glasvezelbelichter, deze opnames bestaan uit een reeks foto's steeds gemaakt op een ander scherpstelvlak, en nadien gestackt met een programma dat alle scherpe delen samenvoegd.

Last edited by Guest42; 19 december 2008, 10:22.

Comment

En dat programma heet Helicon Focus?

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

Grtz, RF
                  In photoshop cs4 kan je dit ook "out of the box"
                  Mijn foto's
                  Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

RikH

Citaat:
                    Oorspronkelijk geplaatst door luna :

zijn er combo's bekend waarbij je geen last hebt van extreme vignet-vorming?
                    Als je een 50mm op een objectief van 200 mm of meer schroeft, heb je volgens mij geen last van vignettering. 't Is trouwens telkens zoeken naar een aanvaardbaar compromis tussen vergroting, scherptediepte,lichtsterkte...
                    www.petervdg.net/Portfolio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

Grtz, RF
                      Dat programma heet Combine Z M. gratis te downloaden.

Comment

voor de duidelijkheid ben ik niet opzoek naar een ring om 2 objectieven op elkaar te monteren maar naar een ring die me toelaat 1 opbjectief omgekeerd te gebruiken, als dat al bestaat tenminste. het voorbeeld van hier bovenaan is enkel tot 58mm, ik heb 77 en 67 nodig niemand een adres of link?
                        I will harness all available light with super-fast aperture lenses

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk bericht
                          voor de duidelijkheid ben ik niet opzoek naar een ring om 2 objectieven op elkaar te monteren maar naar een ring die me toelaat 1 opbjectief omgekeerd te gebruiken, als dat al bestaat tenminste. het voorbeeld van hier bovenaan is enkel tot 58mm, ik heb 77 en 67 nodig niemand een adres of link?
                          Ik heb mij gek gezocht naar een 49/58 mm om een oude Canon lens omgekeerd te monteren .. bestaat schijnbaar niet ... DIY schijnt de enige oplossing te zijn om de zaak op te lossen

Op mijn H5'ke monteer ik 'm middels de zonnekap die ik met isolatietape vastzet op de camera lensadapter ... m'n Sigma 105mm zou het volgende experimentele slachtoffer moeten worden .. maar de zonnekap past niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk bericht
                            opgelet... dit werkt neit goed met om het even welke lens... een 50mm is heel goed hier voor, doch een 70 mm of groter is veel minder interessant... als ik zie dat je voor lenzen van 77mm, dan vermoed ik dat dit niet ineteressant is, tenzij dat je de nikon 14-24mm andersom gaat zetten

some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Je zal een combinatie kunnen maken van wat Red Falcon bij #2 reeds zei en deze ring http://www.thecamerahunter.com/Merch...egory_Code=SEA of deze http://www.fotoshopaalten.nl/product...88298cf66b48d8 Bij beide winkels is een step-down ring van 67mm naar 58 mm beschikbaar.

Je hebt dan aan de ene kant een adapter van eos vatting naar 58mm (male= mannelijke draad) + een step down ring met 58mm (female= vrouwelijk) naar 67mm ( mannelijk) nodig. De 67mm mannelijk kan je in de lensdraad schroeven.

Ik begrijp dat je goedkoop macroresultaten wil behalen.......denk je niet dat je met een tweedehands setje tussenringen (70-80 euro) heel wat makkelijker kunt werken en met behoud van diafragma instelling via de camera????

Indien je het diafragma wil wijzigen op een moderne Canon lens heb je contactpunten nodig.........indien je de lens omgekeerd gebruikt heb je niet langer contact met de body.

Je kan indien je een moderne Canon lens gebruikt het diafragma instellen op de gewenste waarde.....het daar blokkeren en de lens daarna omgekeerd gebruiken. Je monteerd daarvoor eerst de lens normaal aan de body en stel een diafragmawaarde in.....dan druk je op het dof knopje( meestal links onderaan naast vatting op de body). Terwijl je het dof knopje inhoud verwijder je de lens van de body en het diafragma zal dichtgeknepen blijven op de door u ingestelde waarde. Je zal wel wat verlies hebben aan licht indien je daarna de lens omgekeerd aan de body gebruikt. Best ga je niet verder dan f8-f11 om toch nog voldoende te kunnen zien door de zoeker. Je zou ipv een moderne lens ook nog een oud objectief ( merk speelt hierbij weinig rol) kunnen gebruiken met de diafragmaring wat je op een waarde zou kunnen instellen en blokkeren
                              Last edited by RUPSELKOPKE; 18 december 2008, 15:01.
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Working...
                              X