Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon SPEEDLIGHT SB-600

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon SPEEDLIGHT SB-600

Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
    Nikon heeft volgens mijn (bescheiden) mening het beste flitssysteem op de markt, maar het is vrij ingewikkeld qua terminologie.
    De mooiste resultaten zal je niet bereiken met je flits (of het nu een SB600 of 900 is) op de camera. Je kan - afhankelijk van je camera - de SB600 echter aansturen met de ingebouwde flits, die dan verder zelf niet aan de belichting deelneemt. Op die manier kan je de flits in bv. een hoek van 45 graden zetten ten opzichte van het model, wat al een flinke verbetering oplevert. Als je een D70, D80 (denk ik), D90, D200, D300 of D700 hebt, kan je aan de slag! De handleidingen rond dit CLS zijn echter nogal complex geschreven. Ik zou je van harte het boekje

willen aanraden (je vindt het soms ook in Het Computerwinkeltje).

Dat legt uit hoe je het onderste uit de kan kan halen. Eens je daar de basics van gesnapt hebt, kan je ook eens websites zoals Strobist.com bezoeken, die een schat aan informatie bevatten.

Check ook eens mijn blogpost http://morethanwords.be/blog/clamshe...tergrondlicht/

Dat is misschien iets té advanced voor je nu, maar het geeft een idee van de mogelijkheden die die kleine flitsjes à la SB600 hebben. Ik werkte met 2 SB800's en één SB-900, maar ik had het ook met 2 SB600's kunnen doen (en een reflectiepaneel).

Als je echt van de microbe gebeten bent, kan ik je de OneLight DVD aanraden (kost wel zo'n 170 €, maar volgens mij ben je beter af met een SB-600 en een goeie instructie DVD, dan met een SB900 zonder uitleg).

Nikon zelf heeft overigens ook een nieuwe instructiedvd uit over CLS, die een pak goedkoper is maar voorlopig nog niet te krijg in Europa.
    Knappe uitleg waar ik niets kan aan toevoegen
    www.fotofolio.be

Comment

Re: Nikon SPEEDLIGHT SB-600

Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
      Voorkomen is beter dan genezen, dus je kan in dat geval beter een lichtoranje CTO (Color Temperature Orange) op je flitskop bevestigen. Die zal je flits ook een gelig licht doen geven, dat in overeenstemming is met de achtergrond. Dan kan je alles in één keer corrigeren via de witbalans op je camera, of achteraf eenvoudig in Photoshop.
      Goh... zo leer ik hier toch elke dag weer bij. Nog niet aan gedacht, en dit ga ik zeker toepassen.

Comment

Working...
      X