Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon SPEEDLIGHT SB-600

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon SPEEDLIGHT SB-600

Zoals hier op het forum reeds gezegd heb ik na meer dan 30 jaar onderbreking de draad van de amateurfotografie terug opgenomen weliswaar in de totaal andere wereld van de digitale fotografie. Tot hiertoe heb ik al veel te danken aan het forum inzake goede raad. Mijn volgende vraag : ik heb mij een Nikon SPEEDLIGHT SB-600 aangeschaft en stel vast dat er behalve het feit dat men de flits kan richten ("bouncen") wezenlijk (=licht sterkte) niet veel verschil is met de standaard flits op het toestel. Heb ik een verkeerde aankoop gedaan ? Had ik beter een model 900 gekocht ?
    Last edited by Grupello; 30 november 2008, 09:54.

Re: Nikon SPEEDLIGHT SB-600

Jep, geen verschil, stuur maar op

Verdiep je misschien eerst in niet-flits-fotografie. Als je dat onder de knie hebt zul je merken dat een sb-600 een wereld van verschil geeft tov de ingebouwde flits.

Comment

Met de SB600 heb je zeker geen miskoop gedaan daar kan je al gerust in zijn, mogelijk is het zo dat de instellingen ervoor zorgen dat je geen verschil ziet tussen de SB600 en het flitsje op het het toestel. Gebruik van een externe flits is veel uitgebreider dan wat je kan met het flitsje op de camera.
      Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
        (..) de instellingen ervoor zorgen dat je geen verschil ziet tussen de SB600 en het flitsje op het het toestel (..)
        Misschien een woordje uitleg, waarvoor dank.

Comment

Ik geloof niet dat de aankoop verkeerd is. Er is natuurlijk altijd goed-beter-best, maar budget speelt ook mee. Richtgetal van de ingebouwde flitser is rond 12-13, richtgetal van de SB600 rond 30 bij 35 mm zoomstand, dus wel veel meer stoom in huis. Het toestel is als hoofdflitser op de D300 te gebruiken, alleen niet als "commander" apparaat om meerdere andere flitsers te sturen in het CLS van Nikon. Heeft ook geen ingebouwde lichtsensor, die bij slaafgebruik de stand "A" mogelijk maakt.

groet Hans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
            Ik geloof niet dat de aankoop verkeerd is. Er is natuurlijk altijd goed-beter-best, maar budget speelt ook mee. Richtgetal van de ingebouwde flitser is rond 12-13, richtgetal van de SB600 rond 30 bij 35 mm zoomstand, dus wel veel meer stoom in huis. Het toestel is als hoofdflitser op de D300 te gebruiken, alleen niet als "commander" apparaat om meerdere andere flitsers te sturen in het CLS van Nikon. Heeft ook geen ingebouwde lichtsensor, die bij slaafgebruik de stand "A" mogelijk maakt.

groet Hans.
            Misschien is het interessant te vertellen dat mijn vaststelling gebaseerd is met het gebruik van een Nikkor AF-S 16-85mm 1:3.5-5.6 GED op mijn toestel ?

Comment

Volgens handleiding D300 is de ingebouwde flitser voldoende om een 18 mm brandpunt uit te lichten. Vraag is nu wat richtgetal 30 bij 35 mm wordt bij 18 mm. Ben niet zo handig meer met terugrekenen. Ben bang dat er niet zo gek veel meer stoom overblijft. Zo gezien is uw stelling correct.

groet Hans.

Comment

Hierbij een foto als illustratie, de foto vind ik bepaald NIET zo geslaagd qua belichting. Graag kritische analyse !

Comment

Waarom zou je met een SB900 meer kunnen als met een SB600? In principe zijn alle twee alleen maar lichtbronnetjes.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Nikon heeft volgens mijn (bescheiden) mening het beste flitssysteem op de markt, maar het is vrij ingewikkeld qua terminologie.
                    De mooiste resultaten zal je niet bereiken met je flits (of het nu een SB600 of 900 is) op de camera. Je kan - afhankelijk van je camera - de SB600 echter aansturen met de ingebouwde flits, die dan verder zelf niet aan de belichting deelneemt. Op die manier kan je de flits in bv. een hoek van 45 graden zetten ten opzichte van het model, wat al een flinke verbetering oplevert. Als je een D70, D80 (denk ik), D90, D200, D300 of D700 hebt, kan je aan de slag! De handleidingen rond dit CLS zijn echter nogal complex geschreven. Ik zou je van harte het boekje

willen aanraden (je vindt het soms ook in Het Computerwinkeltje).

Dat legt uit hoe je het onderste uit de kan kan halen. Eens je daar de basics van gesnapt hebt, kan je ook eens websites zoals Strobist.com bezoeken, die een schat aan informatie bevatten.

Check ook eens mijn blogpost http://morethanwords.be/blog/clamshe...tergrondlicht/

Dat is misschien iets té advanced voor je nu, maar het geeft een idee van de mogelijkheden die die kleine flitsjes ŕ la SB600 hebben. Ik werkte met 2 SB800's en één SB-900, maar ik had het ook met 2 SB600's kunnen doen (en een reflectiepaneel).

Als je echt van de microbe gebeten bent, kan ik je de OneLight DVD aanraden (kost wel zo'n 170 €, maar volgens mij ben je beter af met een SB-600 en een goeie instructie DVD, dan met een SB900 zonder uitleg).

Nikon zelf heeft overigens ook een nieuwe instructiedvd uit over CLS, die een pak goedkoper is maar voorlopig nog niet te krijg in Europa.
                    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht

Hierbij een foto als illustratie, de foto vind ik bepaald NIET zo geslaagd qua belichting. Graag kritische analyse !
                      Niet klagen over de wb als je die zelf insteld.
                      Doen zoals het in de handleiding staat geeft al betere resultaten kwa kleur.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Niet klagen over de wb als je die zelf insteld.
                        Doen zoals het in de handleiding staat geeft al betere resultaten kwa kleur.
                        Graag wat meer uitleg. Bedoelt U de witbalans instellen op "Flitslicht" ?
                        Last edited by Grupello; 30 november 2008, 13:50.

Comment

De wb hoort op A te staan bij flitsen(iTTL), dan wordt bij de pre-flash de juiste wb van het menglicht bepaald.

Verder kun je bijgaande foto nog goed krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            De wb hoort op A te staan bij flitsen(iTTL), dan wordt bij de pre-flash de juiste wb van het menglicht bepaald.
                            Volgens Nikon... maar het hangt m.i. gewoon van de omstandigheden af. Als je weet dat de flash het licht MOET maken, kan je de WB m.i. beter op "flash" zetten. In andere omstandigheden, als je niet weet welk licht er gaat overheersen, beter op automatisch. Da's mijn ervaring. Nu moet ik wel zeggen dat de witbalans op automatisch toch vaak moeite heeft om het juiste licht te vinden. Ik heb me voorgenomen, het volgende jaar te oefenen met de grijskaart en de witbalans zelf in te stellen.

De SB600 is zeker geen miskoop. Alleen al de bouncemogelijkheden en de mogelijkheid om de flash draadloos aan te sturen vind ik toch wel serieuze pluspunten.

Tot het Nikon flitssysteem behoren ook de interne flitsers van het toestel. Vanaf de D90, D300... hebben die een richtgetal van 17. Da's toch al wat, in vergelijking met richtgetal 10 van de D40, D60 en D80. Dus dat wil zeggen dat je met de interne flash toch al een eind komt.

Comment

Nikon stelt zelf voor om bij flitsen te werken met TTL BL. De BL staat voor Balanced. De flits/camera probeert dan om het omgevingslicht en het flitslicht mooi met mekaar in evenwicht te brengen.

Als de achtergrond echter verlicht wordt door tungsten (= gelig) licht en de voorgrond door je flits, krijg je een probleem, ongeacht hoe je de witbalans instelt. Je zal dan immers een combinatie hebben van wit licht met gelig licht. Als je de achtergrond neutraal wil maken (door de witbalans-instelling of later in bv. Photoshop), zal je blauw moeten toevoegen. Dat zal echter het witte flitslicht mee blauw maken.

Er zijn hier maar twee oplossingen voor: ofwel maak je van elke foto twee witbalansversies: ééntje voor de achtergrond en ééntje voor de voorgrond, en die twee zet je dan in lagen boven elkaar, en met een laagmasker in photoshop breng je de goede delen van elke foto naar voren. Als je zo tientallen foto's hebt is dit natuurlijk geen oplossing.

Voorkomen is beter dan genezen, dus je kan in dat geval beter een lichtoranje CTO (Color Temperature Orange) op je flitskop bevestigen. Die zal je flits ook een gelig licht doen geven, dat in overeenstemming is met de achtergrond. Dan kan je alles in één keer corrigeren via de witbalans op je camera, of achteraf eenvoudig in Photoshop.

Het verschil tussen de SB600, de SB800 en de SB900 is dat de laatste twee geleverd worden met een setje kleurfilters, en dat de SB900 zelfs automatisch herkent welke kleurfilter er op zit. Maar je kan op het internet (check eens honl (dat is een l zoals in letter) photo filters kopen voor op je SB600.
                              Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                              Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                              GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Working...
                              X