Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EIZO, NEC of LACIE?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• EIZO, NEC of LACIE?

Ik wil graag upgraden naar een nieuwe high-end monitor uit de 24/26inch klasse, met een resolutie van 1920x1200. Dit is vooral gedreven door een intens gebruik van Adobe Lightroom, waarvoor mijn huidige 1280x1024 LCD eigenlijk te weinig pixels heeft (ik gebruik ook nog een 1600x1200 CRT maar die begint op zijn einde te lopen in zake scherpte en lichtopbrengst).

Ik wil meteen ook voor een wide-gamut scherm gaan daar ik op termijn ook zelf wil gaan printen in groot formaat (A4/A3) - ik beschik reeds over een EYE ONE calibrator die ik succesvol gebruik met mijn huidige schermen. Na redelijk wat fora te hebben afgeschuimd ben ik tot de conclusie gekomen dat ik bij EIZO, NEC of LACIE moet zijn... niets onverwacht eigenlijk. Heb ondertussen mijn lijstje van kandidaten gereduceerd tot:

(1) NEC LCD2690WUXi (26')
    (2) NEC Spectraview 2690
    (3) Lacie 526 (26")
    (4) Eizo SX2461W
    (5) Eizo GC241W

Als ik het goed begrepen heb dan zijn

(1), (2) en (3) eigenlijk 3 keer hetzelfde 26" H-IPS paneel van NEC. De Lacie 526 en de Spectraview kunnen beiden hardware-matig gecalibreerd worden met de bijgeleverde software, terwijl de LCD2690WUXi een goedkopere uitvoering is die via de grafische kaart gecalibreerd wordt. De Lacie 526 is zo'n 400 euro gekoper dan de Spectraview (1600 ipv 2000) en lijkt me dus de beste keuze uit deze drie

(4) en (5) gebouwd rond hetzelfde S-PVA paneel van Eizo; de CG241W heeft een nauwkeuriger LUT heeft die door de meegeleverde software kan gecalibreerd worden, terwijl de SX2461 via de grafische kaart gecalibreerd wordt. De SX2461 kost zo'n 1200euro terwijl de CG241W vanaf 1750 euro te krijgen is

Als ik dit allemaal bijeen leg dan blijven er eigenlijk 3 keuzes over:
    -Lacie 526 of CG241W voor 1600-1750 eur (beiden met HW calibratie en 12-bit LUT);
    -SX2461W voor 1200eur (mist HW calibratie en 10-bit LUT)

Mijn vragen aan zij die ervaring hebben met deze schermen of door een gelijkaardig selectie-proces gegaan zijn:
    -is de 400-500euro extra voor de Lacie 526 of CG241W de moeite waard? als ik voor de SX261W zou gaan, dan ben ik met de 'besparing' al meteen een stuk op weg naar een budget voor een goeie foto-printer
    -ga ik uit van de juiste criteria?
    -heb ik andere alternatieven gemist?
    -andere bedenkingen/suggesties die mij kunnen helpen om de knoop door te hakken

Alvast bedankt.

Groeten - Marc
    Last edited by Marcvc; 26 november 2008, 07:10.
    Marcvc
    http://marcvancanneyt.wordpress.com

Re: EIZO, NEC of LACIE?

Hier staat een HP 24 inch bij die heel wat goedkoper is dan een Lacie, Nec of Eizo, en die ook heel erg goed uit de test komt:

Maar je hebt je lijstje al samengesteld.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ik heb de Eizo CG241W. Prachtige kleuren!
      Heeft ook 5 jaar garantie tov 3 jaar voor de LaCie en gezien mijn eerdere ervaringen met LaCie....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        Ik heb de Eizo CG241W. Prachtige kleuren!
        Heeft ook 5 jaar garantie tov 3 jaar voor de LaCie en gezien mijn eerdere ervaringen met LaCie....
        Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, betroffen die ervaringen níét de beeldschermen van LaCie.
        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
          Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, betroffen die ervaringen níét de beeldschermen van LaCie.
          Klopt, maar het typeert de firma en dat werd bevestigd door mijn dealer die liever géén LaCie schermen meer verkoopt.

Comment

Dankjewel voor de tip ! Geweldige site - heeft me heel wat tijd gekost terwijl de hebzucht me door de strot gierde ...
            Hodze

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Hier staat een HP 24 inch bij die heel wat goedkoper is dan een Lacie, Nec of Eizo, en die ook heel erg goed uit de test komt:

Comment

Ik heb de knoop doorgehakt en zit nu voor een Eizo CG241W... indrukwekkend
              Marcvc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marcvc Bekijk bericht
                En waar heb je die zo snel gevonden ?
                α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                Flickr____No place to be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                  En waar heb je die zo snel gevonden ?
                  Verdeler lijst bekeken op www.eizo.be en zo bij Digame in Leuven terechtgekomen (www.digame-digitaal.be).
                  Donderdag besteld, vrijdag binnen - voorbeeldig.
                  Marcvc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marcvc Bekijk bericht
                    Verstandige keus

Comment

Hoelang gaat zo'n duur scherm mee, ongeveer hé. Omdat in de topic vermeld staat, en ik citeer..."Loopt op zijn einde"
                      Ik sta juist op punt een redelijk duur scharm aan te schaffen van Lacie.

Mvg,
                      Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SteFoto Bekijk bericht
                        Hoelang gaat zo'n duur scherm mee, ongeveer hé. Omdat in de topic vermeld staat, en ik citeer..."Loopt op zijn einde"

Mvg,
                        Schermen die voor fotobewerking gebruikt worden, en dus geprofileerd worden zal je na drie jaar dagelijks gebruik mogen vervangen, dit werd door Barco en Eizo als specs meegegeven trouwens, toch niet van de minste denk ik.

In grafische studio's zie je dikwijls de secretaresse met een Eizo werken ... die gewoon uit de studio komt maar daar vervangen werd door een nieuwe. Na drie jaar is zo'n scherm absoluut niet versleten, maar je haalt wel geen 100% meer met je profiel ... dus als het echt perfect moet zijn moet je dan een nieuwe kopen.

Mark
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SteFoto Bekijk bericht

Mvg,
                          Eizo geeft zowiezo al 5 jaar garantie, LaCie maar 3, maar dat stond hierboven al.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Black B@ndit, nav jouw opmerking ben ik eens gaan kijken nar de HP LP2475w.
                            Ik heb 'm inmiddels voor mijn neus staan en ben zéér onder de indruk.
                            Pracht scherm, pracht kleuren en dat voor €579,-

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door christaan5 Bekijk bericht
                              Black B@ndit, nav jouw opmerking ben ik eens gaan kijken nar de HP LP2475w.
                              Ik heb 'm inmiddels voor mijn neus staan en ben zéér onder de indruk.
                              Pracht scherm, pracht kleuren en dat voor €579,-
                              waar heb je hem gekocht? Ik sta ook op het punt deze te bestellen.
                              Jeroen || OM-D EM-5

Comment

Working...
                              X