Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mini notebook i.p.v. imagetanks

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mini notebook i.p.v. imagetanks

Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
    Zijn er geen websites op het internet waar je uw digitale bestanden naar toe kunt sturen .
    Kijk eens naar de mogelijkheden van DropBox

@Rikkie
    Zou geen extra HD meesleuren omwille van fragiliteit en gewicht
    De CF kaartjes zijn niet zo gevoelig voor schokken e.d. zou dan eerder wat extra kaartjes kopen dan een HD (voor op reis althans - thuis backup op HD's)

Comment

Al eens geprobeerd om 'in the middle of nowhere' een upload van 8gb te doen naar een host in de US ? Ik denk dat, als je al een internet verbinding kan maken, je zowat heel de nacht bezig zal zijn.

Ik heb ook gewoon mijn laptop mee, akkoord, dat ding weegt redelijk wat, maar je neemt hem niet mee op uitstap hé, dan laat je hem in de safe die in de kamer aanwezig is.
      De mogelijkheid om 's avonds al even door je beelden te browsen vind ik schitterend, zou het niet meer willen missen eerlijk gezegd.

CF Kaartjes kosten nu veel minder, maar stel : drie weken op reis, elke dag zo'n 4gb foto's maken (en dat is toch niet overdreven denk ik), dan moet je 21 (of toch ten minste zo'n 15, je neemt niet elke dag 4gb foto's waarschijnlijk) 4gb kaartjes hebben ... wat ga je daar nog mee doen na je vakantie ?

Is een keuze die je maakt, maar de voordelen van een laptop, welk model dan ook, zijn zeker aanwezig.

Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
        Welk type van harddrive is dit Rikkie en waar te koop ?
        Verbatim, je kan ze hier vinden bij de weekpromoties.
        http://www.myricreaties.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
          @Rikkie
          Zou geen extra HD meesleuren omwille van fragiliteit en gewicht
          De CF kaartjes zijn niet zo gevoelig voor schokken e.d. zou dan eerder wat extra kaartjes kopen dan een HD (voor op reis althans - thuis backup op HD's)
          Dat van die fragiliteit, dan kan ik een beetje inkomen. Maar als je - zoals ik - volgend jaar een maand naar Nieuw Zeeland gaat, moet je wel erg veel kaartjes kopen en wordt het een erg dure aangelegenheid.
          http://www.myricreaties.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
            Waarom zou je dan geen backup op een externe hd kunnen nemen van de foto's op de mini notebook. Als je ziet hoe goedkoop die externe hd's nu zijn lijkt mij dat de meest plausibele oplossing. Temeer omdat je die geheugenkaartjes intussen weer kunt nodig hebben, hé!
            Precies, zo doe ik het steeds.

Ik gebruik meestal slechts 1 CF kaart en elke avond worden de foto's op laptop (van 't werk ) en externe 2,5" Hd gezet. CF kaartje kan dan telkens gewist worden en de foto's zijn toch dubbel opgeslagen.

En de eerste foto bewerking (ontwikkelen van RAW naar JPG) kan reeds ter plaatse gebeuren.
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

Comment

Het leuke aan zo'n mini laptopje is dat je dan ook gelijk kan gaan "tethered" werken indien je dat nodig zou vinden. Of zelfs remote liveview over USB!

Dat levert soms mogelijkheden op!

En je kan er je e-mails mee controleren!

Dave
              pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                Zie met huidige prijzen van CF-kaartjes nut niet in van image tank en/of minilaptop aan te kopen

Zie hier prijzen van gemiddeld 375 EUR
                Voor dat bedrag koop je ruim 10 x "4GB CompactFlash kaart eXtreme III" (kost ongeveer 35 eur) = 400 GB

Deze 400 GB is niet onderhevig aan schokken en heeft heeft geen externe voeding/batterij nodig.

Als je al een portable op overschot hebt, kan ik begrijpen dat je die gebruikt, echter één aankopen met als doel die als image tank te gebruiken ... veel te duur ivg met die CF-kaartjes
                je kan makkelijk cf kaarten gebruiken van transcend de x133 reeks
                die zijn meer dan snel genoeg voor de meeste dslr (buiten de pro reeksen en dan nog)
                die vind je voor ronde de 22€ voor een van 8gig
                dan zit je voor rond de 440€ rond de 128gig (16x8gig)geheugenkaarten
                ik denk wel dat je daar meer dan toe mee komt op reis
                zelfs al maak je alle foto's in raw formaat

Comment

Het hangt er allemaal een beetje vanaf hoe je reist en hoeveel je allemaal wilt meeslepen.
                  Iemand die echt op iedere gram ziet (en zo zijn er nog veel) en zonder veel gesleur wil rondreizen zal rapper kiezen voor het gemak van een aantal CF-kaarten.
                  Andere zullen graag met een mini-laptop willen rondreizen omwille van de polyvalentie ervan (beeldopslag, tekstverwerking, e-mail, chat, internet...) en vinden die extra kilogram minder belastend.
                  Als fervent reiziger kan ik beide standpunten begrijpen.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik heb mij een hele tijd geleden zo een HDD gekocht die m'n foto's van de CF kaartjes kan copieren naar een HDD. Dit was een XS-Drive 2 Smart 2300.
                    Na mijn ervaringen met dit ding zou ik eigenlijk wel aanraden van zo een mini laptop te kopen of in elk geval een laptop mee te nemen ipv zo een HDD.
                    Ik was dit jaar in Canada op vakantie bij vrienden die m'n zus een jaar ervoor op vakantie had leren kennen en ik wou al de foto's ook aan die mensen geven zodat ze zelf niet altijd met een fototoestel moesten rondsleuren. Op zich werkt zo een HDD best wel goed om de foto's van het CF kaartje op de HDD te krijgen maar ze eraf krijgen is weer wat anders.
                    Ik was de foto's aan het copieren naar die mensen hun PC en ineens valt die HDD gewoon uit en begint die te tikken alsof hij kapot is. Terwijl het toestel wel op netstroom is aangesloten. Je kan al raden dat het zweet u ineens uitbreekt. Al de 4000 foto's die je gemaakt hebt op een 18 daagse rondreis lijken ineens verdwenen te zijn aangezien ik mijn CF kaartje leegmaak na het copieren omdat ik niet genoeg kaartjes bij heb voor heel de vakantie.
                    In canada is het maar 110V en daar heeft zo een ding dus wel last van. De voeding werkt tussen 100V-230V dus in canada zou die het goed moeten doen. Blijkbaar geeft die voeding minder stroom door dan wanneer die op 230V is aangesloten waardoor de batterij van het toestel sneller leeg ging dan dat de voeding deze kon opladen. Raar maar waar hebben de mensen van XS drive het toestel zo ontworpen dat de batterij er in moet steken om te kunnen werken ongeacht of hij op netstroom is aangesloten of niet.
                    Na zo een ervaring vertrouw ik zo een HDD's niet meer en zou ik liever ook zo een kleine laptop willen meenemen + nog een externe HDD op USB ofzo.

Comment

Ik vraag mij af hoeveel iedereen fotografeert op reis
                      Eén 8GB kaartje voor een weekje op reis is voor mij voldoende (500-600 foto's in RAW).
                      's avonds kijk ik de gemaakte foto's na en delete ik de mindere shots, zodat ik zeker genoeg plaats heb.
                      Als je meer plaats nodig hebt, kan je, zoals James opperde, enkele CF cards extra kopen.
                      Je koopt een Ultra II 8GB CF card voor minder dan 50 EUR, of één Extreme III van 16 Gb voor minder dan 100 EUR. In theorie veiliger, handiger en ook nog goedkoper
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                        Eén 8GB kaartje voor een weekje op reis is voor mij voldoende (500-600 foto's in RAW).
                        's avonds kijk ik de gemaakte foto's na en delete ik de mindere shots, zodat ik zeker genoeg plaats heb.
                        Als je meer plaats nodig hebt, kan je, zoals James opperde, enkele CF cards extra kopen.
                        Je koopt een Ultra II 8GB CF card voor minder dan 50 EUR, of één Extreme III van 16 Gb voor minder dan 100 EUR. In theorie veiliger, handiger en ook nog goedkoper
                        helemaal mee eens, maar heb net een lappie gekocht en dus gaat die ook maar mee.
                        leuk om s,avond in het hotel de opname in 17 te bekijken en eventueel meteen opslaan.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

2 weken Italië, 4 toestellen, 60GB.

Comment

Gemiddeld 1200 à 1500 Raw beelden per trip. Met mijn nieuwe D700 moet dit zo'n 35 à 40 GB in beslag nemen. Ik heb echter momenteel maar 24 G aan CF-kaarten, dus ik zal wat geheugen moet bijkopen, of eens kijken naar zo'n mini-laptop (al is het jammer dat er geen Apple-versie op de markt is...).
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Trip van 2 weken Kroatië: ong. 380 RAW foto's waar er 260 uiteindelijk van over gebleven zijn.

Ik snap niet hoe mensen naar 5000 foto's kunnen zitten kijken na hun vakantie. Als je ze allemaal 3 seconden wilt bekijken ben je een halve dag bezig (en dan spreek ik nog niet van bewerken)
                              Greetz Geert.
                              Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                                Ik snap niet hoe mensen naar 5000 foto's kunnen zitten kijken na hun vakantie. Als je ze allemaal 3 seconden wilt bekijken ben je een halve dag bezig (en dan spreek ik nog niet van bewerken)
                                Ik snap niet dat mensen naar al die idiote programma's op TV kunnen zitten kijken, of naar de voetbal, nog erger . Alles is een kwestie van prioriteiten hé Geert en tenslotte zijn de meeste hier toch fervent fotograaf, of niet? Ik trek met gemak 400 foto's op één dag. Tenslotte heb ik héél de winter om mijn foto's af te werken . Ik ga zéker op reis mijn foto's niet liggen selecteren, daar heb ik geen tijd voor .

Comment

Working...
                                X