Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ik zou voor de SB-800 gaan... Ik geloof dat je ze nu al aan 259 € kan vinden links en rechts... Hij is iets krachtiger, komt standaard met een set kleurenfilters en (belangrijker een witte diffusor-kap. Verder komt hij met een extra batterijhouder voor een vijfde batterij, wat (desgewenst) resulteert in kortere oplaadtijden.
Tenslotte heeft hij het voordeel dat hij zowel als remote als als commander-flits kan gebruikt worden in het Creative Lighting Systeem van Nikon. Dat is vooral van belang als de ingebouwde flits van je Camera (vb. D40 of D50 en ik dacht ook D60) niet als Commander kan dienen (uiteraard heb je dan wel nog een tweede SB-800 nodig om als remote te dienen :-) ). Het kan ook van belang zijn bij de top-end camera's zoals de D3, die überhaupt geen ingebouwde flitser hebben.
Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link. GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.
Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWordsBekijk bericht
Ik zou voor de SB-800 gaan... Ik geloof dat je ze nu al aan 259 € kan vinden links en rechts... Hij is iets krachtiger, komt standaard met een set kleurenfilters en (belangrijker een witte diffusor-kap. Verder komt hij met een extra batterijhouder voor een vijfde batterij, wat (desgewenst) resulteert in kortere oplaadtijden.
Tenslotte heeft hij het voordeel dat hij zowel als remote als als commander-flits kan gebruikt worden in het Creative Lighting Systeem van Nikon. Dat is vooral van belang als de ingebouwde flits van je Camera (vb. D40 of D50 en ik dacht ook D60) niet als Commander kan dienen (uiteraard heb je dan wel nog een tweede SB-800 nodig om als remote te dienen :-) ). Het kan ook van belang zijn bij de top-end camera's zoals de D3, die überhaupt geen ingebouwde flitser hebben.
... en de ingebouwde bounce-kaart.
Nadeel is... hij heeft een handleiding van 125 bladzijden, waarvan je de eerste 75 eigenlijk best leest om er goed mee te werken.
ik vind vooral de knoppen op de SB-800 een pak aangenamer en logische te bedienen dan die van de SB-600
andere pluspunten van de 800 tov de 600 die me overtuigden om er 4 van te kopen naast mijn 2 SB600's:
ondersteunt 100% CLS: je kan hem ook als commander gebruiken om 3 verschillende groepen manueel of met CLS aan te sturen, ook op een body die geen CLS ondersteunt zoals een D40 als je niet in bezit bent van een SU-800.
een richtgetal dat hoger is, ik dacht ongeveer een stop meer licht als het erop aankomt.
je kan die ook al eens in SU-4 zetten als je in de studio om een lamp verlegen zit om met de studioflitsers te laten meeflisen
ingebouwde two-way bouncer vind ik handiger en stijlvoller (op bv. huwelijksreportage) dan een bierkaart en een elastiek als je de plafondflits wilt gebruiken, meegeleverde omnibouncer en gelfilters zijn mooi meegenomen, maar ik verkies de Lumiquest toebehoren als je ietswat creatief en stijlvol met licht wilt werken boven een omnibouncer die toch in minder situaties goed in te zetten is.
ik val in herhaling, maar de bediening is echt ergonomischer
je kan de 800 op externe power aansluiten om snel te recyclen, of je kan er 5 batterijen in zetten ipv de standaard 4
de 800 heeft ook een kabelcontact voor als je manueel wilt strobisten als je om een of andere reden niet met CLS kan werken (vb. in volle zon) en je RF signaal gestoord zou zijn als je met pocketwizards zou werken
Volgende vraag: wat zijn de voordelen van de SB900.
Bediening simpeler, door gebruik van meerdere knoppen ipv. voor alles in het menu te moeten duiken, groter lichtoppervlak waardoor nog mooier egale verlichting, meezoomen tot 200 mm waardoor een verder bereik, wat soms van pas kan komen bij het inflitsen van sportfoto's, nog sneller opladen dan de SB800, prachtige lichtverdeling door de nieuwe bounchkap, beter batterijdeksel enz.
Volgende vraag: wat zijn de voordelen van de SB900.
een ander voordeel van de SB900 is dat deze (eindelijk) herkent of hij op een DX of FX camera wordt gebruikt met als gevolg een iets betere en correctere lichtopbrengst en -meting voor de DX camera's.
De andere SB's gaan er steeds vanuit dat ze op fullframe (FX) worden gebruikt.
Comment