Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB800 "hoe en waarom"

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: SB800 "hoe en waarom"

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    .....

Vroeger was dat de befaamde Multicam 1000, tegenwoordig reeds de Multicam 3500, deze zou alle voorbewerkingen zoals AF, voorflitsen, en situatieherkenning voor zich nemen.
    Corrigeer mij maar als ik het mis voorheb, maar reeds in de analoge F5 was deze 1005 meetpuntenchip aanwezig.

Citaat
    Multi-CAM 3500 DX autofocus sensor
    Een revolutionaire verandering zit 'm in de autofocus. Canon gaat het aantal scherpstelpunten terugbrengen, Nikon verhoogt ze juist. En ze zitten meer in het centrum. Maar liefst 51 selecteerbare punten heeft de Multi-CAM 3500 DX autofocus sensor in de D300, waarvan er 15 zogenaamde kruissensoren zijn die zowel in de horizontale als de verticale richting gevoelig zijn. Voor de scherpstelling kan de EXPEED processor ook gebruik maken van de kleurgegevens van de 3D matrixsensor. Zo kan een onderwerp veel beter gevolgd worden, zelfs als het buiten het bereik van de AF sensor valt.

Er is wel een verschil tussen DDL-fasedetectie voor de AF (Multicams) en de vijfsegmentsDDL multisensor 1005pixel belichtingssensor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
      Er is wel een verschil tussen DDL-fasedetectie voor de AF (Multicams) en de vijfsegmentsDDL multisensor 1005pixel belichtingssensor.
      Sorry, volgens mij zitten deze allemaal op dezelfde sensor ondergebracht, maar ik kan het mis voorhebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Sorry, volgens mij zitten deze allemaal op dezelfde sensor ondergebracht, maar ik kan het mis voorhebben.
        Nee, nee het zijn wel degelijk twee verschillende chipkes. De F5 was de eerste camera welke met de RGBsensor was uitgerust (F5 = filmversie van D1)en die stond toen in de zoekerprisma terwijl de multicam 1000 onder in de body een plaatst kreeg. Google is your friend..voor detail fotootjes.

Comment

TTL flash control by 1,005 pixel RGB sensor
          Dat is een apart sensortje, nog nooit gezien in je camera?
          Nee nooit gezien, want volgens mij is het onzichtbaar in het prismahuis. De AF sensor zit natuurlijk in de bodem van je camera, zichtbaar.

Maar een "apart sensortje" is wat anders als een "speciaal sensordeel" en dat was wat ik bedoelde.

PS volgens mij is de D1 de digitale F5, dat is duidelijk als je foto's van het inwendige ziet met met gewoon ruimtes voor de film.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dat is een apart sensortje, nog nooit gezien in je camera?
            Dat was ook maar om te lachen.
            Kijk nooit in m'n cameras.....sinds de laatste keer dat ik een toestel naar de knoppen heb .....

tis wel een apart chipke, dus heb me eerst wel onduidelijk uitgedrukt, waarvoor men excuses,

Comment

Bedank voor deze interessante discussie en info.
              Ik heb zojuist ea verwerkt op mijn website in (naar ik hoop) de finale versie.
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                ik denk dat de verwarring ontstaan is door het verschil tussen de i-TTL functie en de TTL functie.
                Beide zijn TTL (through the lens) modes maar i-TTL kan meer en wordt enkel ondersteund met CLS compatibele camera's, in combinatie met CPU lenzen.
                De D70 heeft enkel de i-TTL functie, niet de gewone TTL. Voor niet CPU lenzen moet men de D70 camera op M zetten en de flitser op handmatig.
                Maar zoals hierboven aangegeven kunnen andere camera's waarschijnlijk meerdere TTL modes, maar dat heb ik niet kunnen checken.
                Ik heb ea aangepast op mijn site.

Bedankt in alle geval voor je inspanningen,elke keer als ik de handleiding van de SB800 vastpak denk ik:ik raak er niet wijs uit.Nu blij dat het blijkbaar niet alleen aan mij ligt...

Walter
                D850

Comment

Mischien ook de moeite om te vermelden

Eens de flitsdoom op de flits geplaatst, zal de zoomkop op 14 blijven staan (zoomt niet meer mee)
                  Alsook het invulflitsen niet al te best lukt met de flits doom, (mijn persoonlijke mening)

Groeten
                  SW
                  Mvg,
                  SW
                  BD1071BE

Comment

Nee, nee het zijn wel degelijk twee verschillende chipkes. De F5 was de eerste camera welke met de RGBsensor was uitgerust (F5 = filmversie van D1)en die stond toen in de zoekerprisma terwijl de multicam 1000 onder in de body een plaatst kreeg. Google is your friend..voor detail fotootjes.
                    Bedankt beeldmaker , we zijn nooit te oud om te leren, ik wist van niet beter dan dat alles nu op één beeldchipke gebeurde.

Comment

Misschien een vraagje in de rand...

Hoe goed werkt de SB 800 samen met mijn D80 + 18-200 VR ?
                      Iemand ervaring mee ?
                      Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

Die werkt net zo goed samen als jij dat wilt, dus niet op P en knallen maar, maar goed instellen en dan gaan tweaken.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                        X