Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijskaart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grijskaart

    ik ben van plan een grijskaart te kopen
    nu heb ik gezien dat er al zijn die ge op u lens kunt zetten
    ExpoDisc 77mm Wit Balance filter
    is dat aan te raden of toch maar een gewoon te kopen.
    groetjes
    andreas

  • #2
    Re: Grijskaart

    er is een verschil tussen een grijskaart een witballans kaart.

    een grijskaart kan je gebruiken voor de witballans en voor het ijken van je belichting.

    Een witballans kaart heeft als je ze enkel gebruikt voor witbalans te corrigeren beter resultaat: ze zijn iets bleker dan de gewone grijskaart en gebruikt daardoor meer informatie om de witballans te bepalen aangezien het gros van de CCD info in de heldere tinten zit. (gevolg van de gamma curve die gebruikt wordt om de lineaire gevoeligheid van de sensor om te zetten in een natuurlijke weergave van de exponentiële schaal van de belichting in de natuur)

    normaliter heb je twee witbalanskaarten: een hele bleke en een die het midden houd tussen de hele bleke en een echte grijskaart. In sommige lichtomstandigheden kan de info van de hele bleke kaart "uitgebeten" zijn, en is de iets donkerdere beter.

    zelf gebruik ik een whiBal kaart: wit, licht grijs donkergrijs (maar nog steeds bleker dan ene echte grijskaart) en zwart in een waaier. deze laat je niet enkel toe om je witbalans te bepalen, maar ook om je witpunt en je zwartpunt te bepalen, en een hele flow foto's die met dezelfde lichtomstandigheden werden genomen vol automatisch af te werken. Dit werkt het handigste in een RAW workflow.

    een expodisk is weer iets anders: dat is een kleurneutrale diffuus transparente schijf die je als een lensdop over je lens zet, en waarmee je naar de lichtbron mikt om dan de witbalans manueel in te stellen. dit werkt goed als je in een JPG workflow werkt. maar je kan er geen witpunt en zwartpunt mee bepalen.

    Comment


    • #3
      Re: Grijskaart

      Bedankt voor u reactie
      ik ga maar een gewone grijskaart kopen
      groetjes
      andreas

      Comment

      Working...
      X