Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kalibratie : wie heeft er een gekalibreerd systeem ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kalibratie : wie heeft er een gekalibreerd systeem ?

Dag,

Ik ben op zoek naar mensen die met een (volledig) gekalibreerd systeem werken. Maw mensen die thuis foto's kunnen afdrukken die hetzelfde zijn als op hun scherm.

Zijn er zo mensen onder jullie ?
    En die dan ook nog met een degelijke printer werken ?

Zelf werk ik met Pantone Huey om mijn scherm te kalibreren. Maar ik heb twijfels omdat ik via de labo's niet echt de foto's krijg die ik op mijn scherm zie. Zelf heb ik een oude printer en hier lukt het ook niet zoals ik wil.

Indien mogelijk had ik eens even bij zo iemand 'op bezoek' gekomen om eens te kijken hoe mijn foto's op zo'n gekalibreerd systeem eruit zien en om te kijken wat de afdruk is.
    Uiteraard wil ik de kosten vergoeden ...

Is er iemand die mij vooruit wil helpen ?
    Dit zou mij echt helpen ...

Alvast bedankt !
    Groeten,
    Marc.
    http://www.mymindseye.eu

Re: Kalibratie : wie heeft er een gekalibreerd systeem ?

Da's voor mij een projectje van oktober tot december:
    de R800 heb ik al, het scherm van mijn macbook vind ik k..te dus uitzien naar een deftig scherm. De huey heb ik ook, en verder marc en ciel voor een paar profielen van papier-inkt combinaties...

Allemaal niet zo moeilijk, maar tijd (en geld)...

Hou me op de hoogte van je vorderingen.
    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Mijn Monitor een 24 inch CRT is gekalibreerd, de Printer een Epson Pro 3800 print met de profielen eigen aan het papier, verkrijgbaar via het net.
      Om te printen gebruik ik Qimage.

Ik kan perfecte prints maken in kleur en in zwart-wit in Adobe RGB en in S RGB
      dit op enkele soorten papier van een 10 X 15 cm tot een A2+

Ik woon in Kontch bij Anwerpen, stuur me een PM om af te spreken.

MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Qimage heb ik ook, op pc. Maar ik ben overgestapt op mac en ik vraag me nu af of ik een virtuele windows moet opzetten enkel voor Qimage. Of is er iets vergelijkbaar voor mac?

Inderdaad, voor epson papier op epson printers is alles vrij verkrijgbaar. Ik dacht voor het betere werk (de rest gaat sowieso via pixum) naar de 'betere' papiersoorten te gaan ŕ la permajet, en dan komt marc en ciel natuurlijk op de proppen.

Ik zoek nog een goed scherm voor een redelijke prijs...
        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
          Qimage heb ik ook, op pc. Maar ik ben overgestapt op mac en ik vraag me nu af of ik een virtuele windows moet opzetten enkel voor Qimage. Of is er iets vergelijkbaar voor mac?

Inderdaad, voor epson papier op epson printers is alles vrij verkrijgbaar. Ik dacht voor het betere werk (de rest gaat sowieso via pixum) naar de 'betere' papiersoorten te gaan ŕ la permajet, en dan komt marc en ciel natuurlijk op de proppen.

Ik zoek nog een goed scherm voor een redelijke prijs...
          Ik werk nooit op Epson papier, maar op Harman Glossy, Ilford Fibre Gold, Ilford smooth Pearl, en van als deze soorten papier en ook vele andere kan je via het net de profielen halen voor je printer, Een custom profile zal misschien net nog iets beter zijn maar de profielen van het net zijn bij mij zeker werkbaar.

MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hoi ... al bedankt voor jullie reactie ...
            Zijn er nog mensen die kunnen (waarschijnlijk wel, maar ook willen) helpen ?

Nog een vraagje ivm Qimage : wat is hier het 'voordeel' van ?
            Waarom gebruiken jullie dit ?

Marc.
            Groeten,
            Marc.

Comment

Kan er mij iemand zeggen waar je de profielen voor een Epson R2400 kan vinden, ik zoek me te pletter, totnogtoe zonder veel succes...
              http://www.digifotofreak.nl

Comment

Beste,

zoek even in Google op 'Epson R2400 icc profiles'.
                Dit brengt je naar de American Epson site, waar je de betreffende profielen kunt downloaden.

Guy
                www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fugazi Bekijk bericht
                  Zelf werk ik met Pantone Huey om mijn scherm te kalibreren. Maar ik heb twijfels omdat ik via de labo's niet echt de foto's krijg die ik op mijn scherm zie. Zelf heb ik een oude printer en hier lukt het ook niet zoals ik wil.
                  Ik ben zelf geen expert, dus ik kan er naast zitten. Heb wat grafische opleiding, maar color management is voor volgend jaar:

1. Je zal op papier nooit hetzelfde bekomen als op het scherm. 2 redenen:
                  - op het scherm kom het licht van achter, en op papier wordt de kleur bepaald door het weerkaatste licht
                  - CYMK kan veel minder kleuren weergeven dan RGB

2. ik denk dat je om echt goed resultaat te krijgen aan soft-proofing moet doen. Je zou het printerprofiel moeten inladen en photoshop, en Ps gaat dan nabootsen hoe de foto er op papier gaat uitzien...

Verbeter me maar als ik verkeerd ben

greetz,
                  www.fotopie.be
                  Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

Ik veronderstel dat er inderdaad altijd wat verschil zal zitten tussen hetgeen er op het scherm te zien is en de eigenlijke print : het dynamisch bereik van een beeldscherm ligt (veel) hoger dan dat van papier.

Maar ik veronderstel ook dat een volledig gekalibreerd systeem dit verschil zo klein mogelijk kan houden.

Wat zeggen de mensen met ervaring ?
                    Groeten,
                    Marc.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                      Kan er mij iemand zeggen waar je de profielen voor een Epson R2400 kan vinden, ik zoek me te pletter, totnogtoe zonder veel succes...
                      je haalt de profielen voor een printer normaal van de website van de papierfabrikant, tenzij je met Epsonpapier werkt natuurlijk dan kan je ook bij Epson terecht. De website van het papier staat vermeld op de verpakking en in de bijsluiter.

MVG, Jeff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fugazi Bekijk bericht
                        Ik veronderstel dat er inderdaad altijd wat verschil zal zitten tussen hetgeen er op het scherm te zien is en de eigenlijke print : het dynamisch bereik van een beeldscherm ligt (veel) hoger dan dat van papier.

Maar ik veronderstel ook dat een volledig gekalibreerd systeem dit verschil zo klein mogelijk kan houden.

Wat zeggen de mensen met ervaring ?
                        Er blijft altijd een verschil, maar het kan zeer klein worden. Je mag ze wel niet naast elkaar bekijken, maar zo opstellen dat je je hoofd moet draaien en steeds maar één kan bekijken. Het scherm mag ook geen wit bevatten buiten de foto. Nu bekijk een foto onder daglicht en daarna onder een gloeilamp en je zal ook verschillen zien.

EDIT : Vergeten te vermelden : Je moet dan uiteraard wel softproofen, dit laat toe de printer te emuleren op je scherm.

Enkele nuttige bronnen :

Nederlandstalig en echt de moeite : marc-en-ciel zijn cursus kleurbeheren (en de ganse website).

Engelstalige video voor op pc:

luminous-landscape : camera to print Deze engelstalige videotutorial is in totaal bijna 7 uur en in verschillende onderwerpen opgesplitst. Niet iedereen zal er het geduld voor hebben.

Let wel : Als je met een fotocentrale werkt doen zij vaak automatische aanpassingen, die moet je zeker kunnen uitschakelen.

Voor goede zwart wit afdrukken zal je ook naar een "betere fotocentrale" moeten gaan of een printer hebben die ook grijze inkt heeft. Ik heb al zeer mooie zwart wit resultaten gezien op de epson K3 pigmentprinters R2400 (nu 2880), 3800 pro, ... Bovendien maakt het gebruikte papier echt wel een verschil.

Zoals reeds aangehaald is Qimage een geweldig hulpmiddel bij het zelf printen, een aanrader.

mvg

Alain

Comment

Bedankt voor de reactie(s) !
                          Groeten,
                          Marc.

Comment

Working...
                          X