Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scannen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scannen

Hoi daar,

Ik sta op het punt om een scanner aan te kopen (Epson V500) om voornamelijk oude foto's en dia's in te scannen. Je weet wel: die oude schoendozen die onze ouders op zolder bewaren!

Nu heb ik echter ook een groot aantal negatieven van foto's van uit de tijd dat ik nog een analoog toestel (24x36) had (uiteraard met de gedrukte foto's).
    Hier heb ik echter practische vragen over; wat is het beste:

- de gedrukte foto's inscannen ofwel
    - de negatieven inscannen van de gedrukte foto's

Bij de tweede mogelijk heb ik echter nog een bijkomende vraag: alle scanners die ik bekeken heb, hebben een adapter om ofwel de ingekaderde dia's te scannen of om het beeld strip in een houder te steken.
    Echter, de negatieven die ik heb van mijn foto's hebben een veel kleiner formaat dat de adapters die je hebt voor de dia-negatieven. Is dit logisch of moet men een speciale adapter kopen; ik kan echter nergens deze speciale adapters vinden.

Hartelijk dank voor de hulp,

Jan
    Een zwart toestel met wat glas
    Mijn foto's: Flickr

Re: Scannen

Jan,

Al je foto's scannen gaat je erg veel tijd kosten!

Jammer genoeg ga je met flatbed scanners nooit een goed resultaat uit negatieven en Dia's halen.

De houders die worden meegeleverd, zijn niet in staat om de negatieven perfect vlak te houden waardoor je negatieven nooit volledig scherp zijn. Of erger nog, Newton ringen doordat je negatief het glas van de scanner raakt.
    Een verbetering zijn de houders van BetterScanning.com. Een volgende stap zal 'wet scanning' zijn.

De lenzen in flatbedscanners zijn bovendien gemaakt uit platic... ik denk niet dat je daar extra uitleg bij hoeft

De software die bij de meeste scanners zit, is ook niet de beste die er te vinden is. Gebruik VueScan in de plaats van de orginele software. Je zal versteld staan over de verbetering in snelheid en kleur.

Om een strip van 6 negatieven te scannen, ben je al snel een half uur kwijt! dan moet je nog beginnen met stof, krassen en anderer rommel te verweideren

Langs de andere kant, ga je uit je prints ook niet veel halen, daar deze op 300 DPI geprint zijn wat wil zeggen, alles wat je meer scanned, is geen verrijking aan data. Bovendien krijg je de mooie structuur van het papier te zien op je foto.

Mijn advies: selecteer de beste dia's en negatieven en ga er mee naar een goede foto zaak. Voor de prijs van een 'goede' flatbed scanner kan je veel negatieven laten scannen zonder veel tijd te verliezen en met een beter, professioneel resultaat. Wat doe je ten slotte met die scanner eens je alles verwerkt?

als je meer vragen hebt, laat maar weten!

Veel plezier nog

Comment

Re: Scannen

Ik had vroeger een Nikon CoolScan die mij veel plezier gaf toen de éérste betaalbare digitale camera's in opmars kwamen.

Het is inderdaad een tijdrovende klus die als je het goed wil doen toch veel geduld van je vraagt, maar het toch beter doet dan een flatbed-scanner.
      Ik had vroeger ook eens dia’s en negatieven laten inscannen, het resultaat was toch nooit naar volle tevredenheid.

Misschien is een 2dehands negatief/dia scanner wel een goede optie
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

Comment

Working...
      X