Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Teleconverter voor DX objectieven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Teleconverter voor DX objectieven

Allen,
    Als ik op de site van studio73 naar teleconverters zoek om tussen mijn Nikon D300 en de Nikon AF-S VR DX 18-200mm F:3.5-5.6 G IF ED lens te plaatsen dan staat daar steeds dat die converters niet geschikt zijn voor DX objectieven.
    Is dit normaal?
    Trouwens ik ben hier nieuw, fotografeer graag maar heb geen bal verstand van het technische .....
    Luc
    Nikon D300 - Nikon AF-S VR DX 18-200mm F:3.5-5.6 G IF ED + Nikon D40

Re: Teleconverter voor DX objectieven

Het is normaal dat die 18-200 niet geschikt is om te werken in combinatie met teleconverters.
    Met een 2x teleconverter (als die zou passen) wordt de maximale diafragma-opening f11. De camera zal dan niet meer automatisch scherpstellen en de zoeker wordt dan zo donker dat het bijna onmogelijk is om handmatig scherp te stellen.
    De scherpte zal ook flink achteruit gaan met een teleconverter.

Teleconverters zijn gemaakt om te gebruiken in combinatie met lichtsterke tele-primes en lichtsterke tele-zoomlenzen zoals bijvoorbeeld een 70-200 f2,8.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Teleconverters zijn enkel bruikbaar op lichtsterke primes en zoomlenzen zoals bv AF 300/F4, 70-200/F2.8 ed.
      Je verliest 1 tot 2 stops en de AF wordt ook een stuk trager. Bij de meeste niet lichtgevoelige lenzen wordt get diafragma al direct hoger dan 5.6 en dan meestal AF niet meer mogelijk.

Edit: Oeps Black B@ndit was met juist voor.
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Bedankt voor jullie antwoord
        we zijn weer wat wijzer geworden

Luc
        Luc
        Nikon D300 - Nikon AF-S VR DX 18-200mm F:3.5-5.6 G IF ED + Nikon D40

Comment

Working...
        X