Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met R2400: hulp gevraagd...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Problemen met R2400: hulp gevraagd...

Configuratie:

Apple iMac 24" Dual core,
    OS X Leopard,
    Epson R2400 verbonden via firewire
    Adobe Lightroom 1.4.1

Probleem:
    ik kan vanuit ieder programma probleemloos printen en kleuren en contrast zijn goed; echter als ik probeer te printen vanaf Lightroom krijg ik steeds dezelfde foutmelding: 'papier verkeerd of niet geladen'. Alle instellingen zijn (voor zover ik kan zien) goed, en volgens mij ligt het niet aan de printer, want dan zou hij buiten LR om ook niet printen (zegt mijn logisch verstand... )
    Het is me eerder al gelukt vanuit LR te printen, maar heb OS X onieuw geďnstalleerd, en vanaf toen zijn de probs begonnen...

2de probleem: ook al stel ik de printer in op randloos printen, het is me nog nooit geluktte printen zonder witte randen (in eender welk programma en onafhankelijk van welk papier ik gebruik.) Ook dat zou ik graag opgelost zien...

Hopelijk kan iemand me hier helpen, want het werkt me op de zenuwen...
    http://www.digifotofreak.nl

Re: Problemen met R2400: hulp gevraagd...

ik moet zeggen, ik heb zelf een canon staan en print vanaf nu ook via lightroom, eerst en vooral check ik page setup (bij het print tabblad) en controleer of bij format de juiste printer staat, daarna kun je bij papersize bvb A4 nemen en dan krijg ik de optie om met boord of zonder boord te printen (als je je foto's niet resized zit je altijd met een boord onderaan en bovenaan tenzij je met een FF camera foto's neemt of resized/cropped op het papierformaat)
    ik kan kiezen bij de canon ook voor frontfeed of autofeed voor het papier te laden in de printer, dit kan je controleren bij print settings en dan staat dit bij mij onder quality and media (waar je ook papiersoort enzo kunt instellen).

hopelijk ben je hier al iets mee..

mvg

-update-
    moest je bvb geen borderless printing kunnen kiezen bij page setup kun je rechts in lightroom onder de layout menu de margins instellen (deze moeten op 0 staan voor borderless te printen)
    Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

Comment

Ik vermoed dat de instellingen in Page Setup (Pagina opmaak?) niet goed staan. Je kiest bvb. A4 Paper Feed Borderless Retain Size.
      De Paper Feed geeft aan dat het papier in de invoerlade zit, de Borderless spreekt voor zich en Retain Size geeft aan dat hij geen of zo weinig mogelijk afsnijdt.
      Adobe is er echter voor gekend dat ze een beetje hun eigen instellingen hebben voor de printer drivers en dat vind ik eerlijk gezegd niet netjes. Maar met bovenstaande instellingen moet het in ieder geval lukken met een ander fotoprogramma.
      Als het daarmee lukt, ga je je een beetje moeten verdiepen in de instellingen van Lightroom, want ik werk zelf niet met Adobe-programma's.
      PS: zelf werk ik met een Engels systeem, vandaar de Engelse termen...
      Nikon, Apple & Epson

Comment

Jullie zijn straffe gasten: het had inderdaad te maken met de paperfeed. 't Machien wou rolpapier, terwijl ik er gewoon papier in stak...

En ook het randloos printen heb ik opgelost gekregen: het was gewoon een instelling in Lightroom. ik had niet gezien dat LR standaard ingesteld staat met marges van 0,01 inch...

Txs guys! Jullie verdienen een pint...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
          Jullie zijn straffe gasten: het had inderdaad te maken met de paperfeed. 't Machien wou rolpapier, terwijl ik er gewoon papier in stak...

En ook het randloos printen heb ik opgelost gekregen: het was gewoon een instelling in Lightroom. ik had niet gezien dat LR standaard ingesteld staat met marges van 0,01 inch...

Txs guys! Jullie verdienen een pint...
          is graag gedaan en je komt er goedkoop vanaf, ik lust geen bier
          Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zarekk Bekijk bericht
            ik lust geen bier
            Nochtans, echte mannen weten waarom
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Graag gedaan...

Begrijp je nu waarom ik vind dat Adobe het niet netjes doet? Als je randloos papier ingeeft, zouden de randen automatisch op nul moeten gezet worden. Maar Adobe houdt daar geen rekening mee. Andere programma's doen dat wel zoals het hoort.
              Nikon, Apple & Epson

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacTheKnife Bekijk bericht
                Graag gedaan...

Begrijp je nu waarom ik vind dat Adobe het niet netjes doet? Als je randloos papier ingeeft, zouden de randen automatisch op nul moeten gezet worden. Maar Adobe houdt daar geen rekening mee. Andere programma's doen dat wel zoals het hoort.
                Van die veronderstelling ging ik dus uit. Dat gezegd zijnde: de printmodule in LR is echt wel netjes eenmaal je je weg weet. Wat ik wel nog niet heb gevonden is hoe ik twee verschillende foto's op 1 A4 kan afdrukken... Dus als je daar nog mee kan helpen: graag!

In elk geval nogmaals dank. Ik moet nog wat verder testen, maar de eerste resultaten zien er vrij indrukwekkend uit...

Comment

Je kan in de print module van LR rijen en colommen ingeven. Als je 2 rijen (rows) kiest en onderaan in de filmstrook met tumbnails 2 fotos selecteerd (met ctrl toets) worden deze twee fotos op 1 A4 afgedrukt.

Groeten
                  Frans
                  Nikon

Comment

Fantastisch! Txs!

Comment

Working...
                    X