Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND filter vraagje....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ND filter vraagje....

    Ik wil een ND filter kopen die mij in staat stelt om foto's te schieten met lange sluitertijd aan de (Normandische) kust. Dit om een mooie watereffect te creeëren. Daarnaast wil ik het filter ook graag kunnen gebruiken om onweer te fotograferen wanneer het niet helemaal donker is.

    Welk filter zou ik hiervoor het beste aanschaffen? Ik dacht zelf aan een filter dat 6 stops licht wegneemt maar weet het niet helemaal zeker...

    Even terzijde; Gisteren ben ik al bij Konijn geweest en een filter meegenomen. Ik vroeg toch echt om een filter dat 6 stops licht wegneemt... heb er één meegekregen (een tiffen) met code 0.6. Thuis aangekomen uitgeprobeerd. Blijkt slechts 2 stops weg te nemen Dat lijkt me dus echt niet genoeg. Nu zit ik erover te denken deze terug te brengen (maar da's weer een flink stuk rijden, en dat met die dure diesel)... of is een dergelijk filter toch handig om te houden?
    www.indetailfotografie.nl

  • #2
    Re: ND filter vraagje....

    Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
    Ik wil een ND filter kopen die mij in staat stelt om foto's te schieten met lange sluitertijd aan de (Normandische) kust. Dit om een mooie watereffect te creeëren. Daarnaast wil ik het filter ook graag kunnen gebruiken om onweer te fotograferen wanneer het niet helemaal donker is.

    Welk filter zou ik hiervoor het beste aanschaffen? Ik dacht zelf aan een filter dat 6 stops licht wegneemt maar weet het niet helemaal zeker...

    Even terzijde; Gisteren ben ik al bij Konijn geweest en een filter meegenomen. Ik vroeg toch echt om een filter dat 6 stops licht wegneemt... heb er één meegekregen (een tiffen) met code 0.6. Thuis aangekomen uitgeprobeerd. Blijkt slechts 2 stops weg te nemen Dat lijkt me dus echt niet genoeg. Nu zit ik erover te denken deze terug te brengen (maar da's weer een flink stuk rijden, en dat met die dure diesel)... of is een dergelijk filter toch handig om te houden?
    De ND-filters met een hogere factor ( 6-10 stops) heeft geen enkele winkel op voorraad omdat ze zelden gekocht worden. Er zijn slechts een paar fabrikanten die zulke filters maken ....B+W (106 ND en 110 ND) en Hoya (ND 400).
    Tiffen heeft 0.3, 0.6 en 0.9 nd filters respectievelijk 1 , 2 en 3 stops. De verkopers bij konijn zijn in deze materie blijkbaar nog groen achter hun oren indien je om een zes stops filter gevraagd hebt.

    Indien je later in de namiddag(avond, zonsondergang) fotografeerd zou een 0.6 filter(2stops) reeds heel wat kunnen vertragen....... als je het combineerd met de allerlaagste isowaarde en een klein diafragma kan je wellicht wel een paar seconden sluitertijden halen. Indien je eerder in het volle van de dag met goeie lichtomstandigheden secondenlange sluitertijden wil....dan gaat een 2 stops nd nooit genoeg vertragen......zelfs niet op de laagste isowaarde of je kleinste diafragma. Indien je niet echt een extreme breedhoeklens gebruikt kan je een 0.6(2 stops) combineren met een polafilter. Deze laatste neemt ook nog eens 1.5 a 2.5 stops licht weg(afhankelijk van merk tot merk). Dan heb je samen toch reeds een 4-tal stops. Op een extreme breedhoek (10-14mm) zal deze combinatie vignettering geven. Hou ook rekening met het feit dat je autofocus in de problemen komt indien je met ND's werkt met een hoge waarde....bij 6-10 stop filters nougabollen indien je met autofocus wil werken. Ook de vieuwfinder zal heel donker zijn wat de compositie moeilijk maakt.

    Hou rekening met een erg lange levertijd( 30 dagen en meer) indien je een 6-10 stops ND filter besteld. Ze worden minder dikwijls gebruikt en de vooraad bij de fabrikant is dan ook erg beperkt. Ik heb 3 maanden gewacht op een B+W 110. Succes.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 18 juli 2008, 12:23.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: ND filter vraagje....

      Kan enkel Rupselkopke bijtreden.

      Ik denk dat een 2-stop nog wel bruikbaar is, eventueel nog een 3- of 4-stop bijkopen, dan heb je al twee sterktes apart en indien je ze combineert heb je een 5 á 6-stop, pola erbij en wat met je diafragma werken en je gaat behoorlijk donker
      De hogere ND's hebben een langere levertermijn.
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment


      • #4
        Re: ND filter vraagje....

        Ik zal de filter gebruiken op m'n Tamron 17-50mm... dus op z'n breedst 17mm...

        Het combineren van filters zal geen problemen geven? Ik heb namelijk ook een polafilter van hetzelfde diameter (67mm). En anders zou ik er nog een Tiffen 0.9 bij kunnen kopen. Ik vraag me dan alleen af of dit de kwaliteit niet al te negatief beïnvloed...

        't Liefst zou ik ook dergelijke foto's maken op de meeste geschikte momenten van de dag. 'k Ga echter met mijn gezinnetje op vakantie dus 't is niet de bedoeling om alleen maar met fotograferen bezig te zijn. Dus voor elke plaat het meest geschikte moment/ tijdstip uitkiezen zal wel lastig worden....
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: ND filter vraagje....

          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          Ik zal de filter gebruiken op m'n Tamron 17-50mm... dus op z'n breedst 17mm...

          Het combineren van filters zal geen problemen geven? Ik heb namelijk ook een polafilter van hetzelfde diameter (67mm). En anders zou ik er nog een Tiffen 0.9 bij kunnen kopen. Ik vraag me dan alleen af of dit de kwaliteit niet al te negatief beïnvloed...
          Gelijk welke filters je bijplaatst....er zal steeds een verlies van kwaliteit zijn en de kans op reflecties zal ook groter worden. Hoe meer lagen glas hoe nadeliger de kleuren en scherpte beinvloed worden. Maar er is nu eenmaal geen enkele andere manier om je camera te vertragen. Indien je goeie, liefst gecoate filters koopt betaal je wel wat meer... maar zullen de resultaten zeker nog goed meevallen. De optie om de belichtingstijd vertragen door een zeer klein diafragma (f16-f22) te gebruiken haalt de kwaliteit waarschijnlijk meer omlaag(door diffractie) dan het gebruik van een goed filter waarmee je de belichtingstijd vertraagd. Veel succes.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: ND filter vraagje....

            Ik denk dat 'k een betere oplossing heb gevonden.... Door dit draadje kwam ik er achter dat je twee polafilters kunt gebruiken (zoals zo'n Singray vari-ND ook werkt).

            Nu heb ik bij fotofilter.nl een 67mm omkeerring besteld. Nu nog een tweede polafilter erbij kopen en ik ben vertrokken.

            Dit lijkt me een betere oplossing, of zit ik hier nu verkeerd te denken? Twee filters + de omkeerring... 't zal wellicht wel wat vignettering geven op 17mm denk ik? Maar daar kan ik natuurlijk wel rekening mee houden bij het kaderen....
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: ND filter vraagje....

              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
              Ik denk dat 'k een betere oplossing heb gevonden.... Door dit draadje kwam ik er achter dat je twee polafilters kunt gebruiken (zoals zo'n Singray vari-ND ook werkt).

              Nu heb ik bij fotofilter.nl een 67mm omkeerring besteld. Nu nog een tweede polafilter erbij kopen en ik ben vertrokken.

              Dit lijkt me een betere oplossing, of zit ik hier nu verkeerd te denken? Twee filters + de omkeerring... 't zal wellicht wel wat vignettering geven op 17mm denk ik? Maar daar kan ik natuurlijk wel rekening mee houden bij het kaderen....

              Waarom een omkeerring

              Comment


              • #8
                Re: ND filter vraagje....

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Waarom een omkeerring
                De tweede polafilter moet er omgekeerd op anders krijg je niet het gewenste effect. Zie ook Rupselkopke's uitleg hier.
                www.indetailfotografie.nl

                Comment

                Working...
                X