Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

    Heeft het zin / is het mogelijk een polarisatiefilter samen met een gradueel grijsfilter te gebuiken bij het fotograferen van landschappen? Iemand eventueel een voorbeeldfoto van een foto genomen met beide filters?
    Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

  • #2
    Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

    Oorspronkelijk geplaatst door renaat Bekijk bericht
    Heeft het zin / is het mogelijk een polarisatiefilter samen met een gradueel grijsfilter te gebuiken bij het fotograferen van landschappen? Iemand eventueel een voorbeeldfoto van een foto genomen met beide filters?
    Heeft zeker zin, vooral als je landschapsfotos wil maken zonder uitgebrande lucht en zwarte voorgrond.
    De fotos in deze thread zijn gemaakt met een grad grijsfilter (Cokin) + Hoya circ. polafilter, op een Sigma 10-20: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=203221
    De grad. filter houd ik dan zelf voor de lens. Camera staat dan uiteraard op statief.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

      Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
      De grad. filter houd ik dan zelf voor de lens. Camera staat dan uiteraard op statief.
      Meteen een antwoord op mijn volgende vraag: hoe krijg je die alle twee voor de lens geschroefd? Niet dus..

      Je tweede foto vol tegen de zon in en toch nog detail in de wolken vind ik prachtig!

      Thanx
      Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

      Comment


      • #4
        Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

        Beide filters hebben een totaal afwijkend effect.........de ene houd licht gedeeltelijk(grad nd) tegen de ander verminderd reflecties en versterkt de kleuren(pola). Hier http://singhray.blogspot.com/2006/10...r-outdoor.html vind je een bron aan informatie. Je kunt het effect van allerhande minder gebruikte polarisators(warm pol, bleu gold pol.) en omgekeerde gradueel filters met een paar voorbeelden bekijken. Ook andere top-fotografen op deze site geven soms nuttig tips ivm hoe en wanneer je welke filter gebruikt. Je moet er wel wat naar zoeken...ze zijn eerder zuinig met info.

        Meerdere filters over elkaar gebruiken kan soms nuttig zijn.......maar opgelet de nadelen zijn dikwijls veel groter dan de voordelen. Ik denk hier dan aan minder licht(slechter autofocussen,langere sluitertijden)...verminderde scherpte(hoe meer glas en hars er voor je lens zit hoe slechter de IQ) en dikwijls hinderlijke flare en reflecties tussen de filters onderling. Weinig filters zijn echt kleurneutraal ....meerdere van deze filters gaan echt erg afwijkende kleurtonen geven . De polarisator kan je best op de lens schroeven en bijkomend kan je er een gradueel filter(rechthoekige harsfilter) met je hand voorhouden. De luxe wat je hebt met een rechthoekige graduele filter is dat jijzelf kunt bepalen waar je de overgang tussen gefilterd en ongefilterd legd in je foto.....met een circulair filter werkt dit niet.
        Last edited by RUPSELKOPKE; 22 maart 2008, 18:02.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #5
          Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

          Oorspronkelijk geplaatst door renaat Bekijk bericht
          Meteen een antwoord op mijn volgende vraag: hoe krijg je die alle twee voor de lens geschroefd? Niet dus..

          Je tweede foto vol tegen de zon in en toch nog detail in de wolken vind ik prachtig!

          Thanx
          De polafilter is op de lens geschroefd. Die grad filter (Cokin Z reeks) kan je niet schroeven, dat is een rechthoekig plaatje. Die grad filter houd ik dus met hand voor de lens, wanneer ik de foto neem. Dat is best onhandig, maar te doen.
          Indien ik de filterhouder (Cokin Z-Pro) zou gebruiken, waar je de grad filter kan inschuiven, dan kan ik de polafilter niet gebruiken, want die filterhouder zit op een adapterring die je op de lens moet schroeven.
          Er bestaan polafilters die je in een filterhouder kan plaatsen, zogenaamde "sprocket" type filters, maar vziw bestaan die dan weer niet in Z-Pro formaat.
          Ze bestaan dan weer wel in Cokin-P formaat (kleinere filters), maar dan heb ik gegarandeerd vignettering op mijn breedhoeklens .
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

            Iemand al geprobeerd zelf een filterhouder te maken die je onderaan je toestel kunt bevestigen? Dit zou toch veel handiger zijn dan de filter met de hand voor de lens te houden.


            Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

            Comment


            • #7
              Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

              Heb zojuist buiten geëxperimenteerd met een circulaire polfilter en er een graduele grijsfilter. Mooie lucht, dus t'was het 'moment supréme'.
              Toestel op statief, polfilter op de lens en de grijsfilter in de hand voor de lens.
              Valt dik tegen . Allee, bedoel dat gedoe met die grijsfilter in de hand . Zal maar adapterring van Cokin kopen denk ik.


              Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

              Comment


              • #8
                Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Heb zojuist buiten geëxperimenteerd met een circulaire polfilter en er een graduele grijsfilter. Mooie lucht, dus t'was het 'moment supréme'.
                Toestel op statief, polfilter op de lens en de grijsfilter in de hand voor de lens.
                Valt dik tegen . Allee, bedoel dat gedoe met die grijsfilter in de hand . Zal maar adapterring van Cokin kopen denk ik.
                ........en met donkere hoeken in de foto blijven zitten indien je beide filters samen wenst te gebruiken op een breedhoek.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

                  OMg, met dit topic schoot me opeens te binnen dat ik die polfilter + graduele lucht niemeer gebruikt heb sinds mijn Olympus OM 10 tijden. Het wordt blijkbaar tijd om eens van leer te trekken en fatsoenlijke landschapsfotos te gaan maken

                  Voor de kleur in je landschapsfotos kan je ook een action in Photoshop installeren ("Rich color landscapes"). MAar das voor achteraf.
                  Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                  Comment


                  • #10
                    Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

                    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                    ........en met donkere hoeken in de foto blijven zitten indien je beide filters samen wenst te gebruiken op een breedhoek.
                    Als je filters breed genoeg zijn, heb je dat probleem niet. Maar die grotere filters (Cokin Z formaat) zijn natuurlijk wel duurder .
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

                      Oorspronkelijk geplaatst door renaat Bekijk bericht
                      Heeft het zin / is het mogelijk een polarisatiefilter samen met een gradueel grijsfilter te gebuiken bij het fotograferen van landschappen? Iemand eventueel een voorbeeldfoto van een foto genomen met beide filters?
                      Meestal krijg je uitgebrande luchten, als een pola geen effect heeft.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

                        Ik wou vragen of iemand weet waar je een ND grad filter kan kopen die je op de lens kan schroeven. Of of zoiets bestaat. Maar na het lezen van deze thread, blijkbaar bestaat het niet. Waar?

                        Dus 't is of met de hand vasthouden, of een rechthoekig filterhouder gebruiken?

                        Canon EOS 40D, Sigma 30/1.4, 17-70/2.8 & 70-300, Canon 50/1.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

                          Oorspronkelijk geplaatst door harrisal Bekijk bericht
                          Ik wou vragen of iemand weet waar je een ND grad filter kan kopen die je op de lens kan schroeven. Of of zoiets bestaat. Maar na het lezen van deze thread, blijkbaar bestaat het niet. Waar?

                          Dus 't is of met de hand vasthouden, of een rechthoekig filterhouder gebruiken?
                          Een ND filter bestaat om op de lens te schroeven, echter het is GEEN verloop (grad) filter maar een varie filter. Hier kunt u meer informatie vinden. Waar u de filter kan kopen weet ik echter niet en hoe die filters juist werken weet ik evenmin.
                          Om echt mooie opnamen te maken voor donkerder hemels/wolken/ondergaande zon, zult u dus niet buiten een filterhouder en een graduele filter kunnen vrees ik.


                          Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                          Comment


                          • #14
                            Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

                            Oorspronkelijk geplaatst door harrisal Bekijk bericht
                            Ik wou vragen of iemand weet waar je een ND grad filter kan kopen die je op de lens kan schroeven. Of of zoiets bestaat. Maar na het lezen van deze thread, blijkbaar bestaat het niet. Waar?

                            Dus 't is of met de hand vasthouden, of een rechthoekig filterhouder gebruiken?

                            Er bestaan gewone circulaire nd -filters en rechthoekige nd-filters .Deze filters vertragen met een bepaalde factor (x aantal stops) de ganse opname zodat je met tragere belichtingstijden kunt werken. De filterfactor is over het ganse filteroppervlak gelijk

                            Dan bestaan er nog graduele circulaire filters(opschroef) en vierkante graduele filters(filterhouder). Deze filters zijn voor de helft donkerder en voor de andere helft gewoon helder. Je gebruikt deze filters om het verschil in contrast tussen lucht en voorgrond beter in balans te brengen. Met de donkere helft van het filter bedek je de blekere lucht. Circulaire graduele filters zijn minder geschikt dan rechthoekige om de simpele reden dat de overgang tussen licht en donker pal in het midden van het filter zit. Dit bemoeilijkt je compositie omdat je daar ook de overgang tussen licht en donker in het midden zult moeten houden om een mooi belichte foto te krijgen.
                            Bij rechthoekige graduele filters kan je de overgangszone tussen licht en donker plaatsen waar je hem hebben wil( niet noodzakelijk in het midden zoals bij de circulaire filters). Je kunt deze filters op en neer schuiven in de filterhouder waardoor je meerdere mogelijkheden krijgt om je compositie te maken. Er zijn verschillende soorten gradueel filters in verschillende sterktes(x aantal stops). Je hebt er met zachte overgangszones.....de overgangzone tussen gefilterd en ongefilterd is hier breed. Je hebt er met harde overgangszone....de overgangszone tussen gefilterd en ongefilterd is hier minder geleidelijk(smallere zone). Een derde soort(minder gebruikt) heeft een donkere zone in het midden van de filter.De bovenkant en onderkant van dit filter zijn helderder dan het midden.Waar de bovenkant nog licht getint is , is de onderkant gewoon helder. Deze filters gebruikt men wanneer de zon net boven de horizon zit en de voorgrond en de lucht net daar plaatselijk het sterkste verlicht is. Met de donkere zone in het midden van deze filters word dat gedeelte aan de horizon bedekt. De voorgrond en lucht het verste van de horizon verwijderd krijgen daardoor een betere gelijkmatige belichting.

                            Hier vind je circulaire nd gradueel filters http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...s_verloop.html.......maar indien je echt veel met graduele filters wilt werken zijn de rechthoekige exemplaren de beste keuze.

                            Een vari nd filter.....zijn eigelijk twee polafilters die ze gelijk in een circulaire ring geplaatst hebben. Je kunt de polafilterglazen t.o.v elkaar verdraaien waardoor ze op een bepaalde stand bijna geen licht meer doorlaten. Dit filter is dus variabel in lichtdoorlatendheid. Het is een goed alternatief indien je geen verschillende nd-filters wil kopen in verschillende sterktes. Met één enkele varifilter kan je meerdere sterktes nabootsen.
                            Last edited by RUPSELKOPKE; 11 juli 2008, 01:14.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

                              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                              Een vari nd filter.....zijn eigelijk twee polafilters die ze gelijk in een circulaire ring geplaatst hebben. Je kunt de polafilterglazen t.o.v elkaar verdraaien waardoor ze op een bepaalde stand bijna geen licht meer doorlaten. Dit filter is dus variabel in lichtdoorlatendheid. Het is een goed alternatief indien je geen verschillende nd-filters wil kopen in verschillende sterktes. Met één enkele varifilter kan je meerdere sterktes nabootsen.

                              Zou je dit dan ook zelf kunnen nabootsen door twee circulair Polafilters vóór elkaar te plaatsen?
                              www.indetailfotografie.nl

                              Comment

                              Working...
                              X