Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polar filter en warmtewerend glas.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polar filter en warmtewerend glas.

    Deze namiddag moest ik enkele foto's gaan nemen van kleinhandelszaken, daarbij was een nieuwe slagerij, waar ik nogal wat last had van reflexie in de ramen.
    Ik dacht om dat voor een stuk te kunnen wegwerken door te polariseren, maar toen bleek dat mijn polarfilter daar helemaal niets aan verbeterde, terwijl ik op het glas van een auto die daar stond volledig de reflexie kon wegpolariseren, zou dat iets te maken hebben met het nieuwe warmtewerend glas dat ze tegenwoordig in veel zaken laten plaatsen
    Dat glas heeft een lichtgrijze tint en is voorzien van een opgedampt laagje metaal, nu denk ik dat het daardoor komt, er staat immers geschreven dat polariseren op metaal of chroom niet werkt.
    Iemand met dezelfde ervaring.

  • #2
    Re: Polar filter en warmtewerend glas.

    Volgens mij is het inderdaad het opgedampte metalenlaagje. Ik heb dezelfde ervaring eens gehad met mijn auto met een warmtewerende voorruit.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Polar filter en warmtewerend glas.

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      nu denk ik dat het daardoor komt, er staat immers geschreven dat polariseren op metaal of chroom niet werkt.
      Iemand met dezelfde ervaring.
      juiste conclusie ... alleen niet-metallische glans

      Comment


      • #4
        Re: Polar filter en warmtewerend glas.

        Hier juist hetzelfde...
        Een maand terug trouwfoto's aan het nemen en in een zotte buit het koppel laten poseren in de vitrine van een winkel.
        Ook ik dacht de reflectie weg te kruigen met mijn pola, maar het was nougabollen ...
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

        Comment


        • #5
          Re: Polar filter en warmtewerend glas.

          In het nieuwe super isolerend glas zit inderdaad een coating op de binnenkant van één van de twee glaslagen. (Die coating zorgt ervoor dat de warmte minder goed weg raakt, als het glas geleverd wordt zitten er zelfs stickers op om aan te duiden wat de buitenkant is.)

          Een coating is een laagje metaal, en een polarisatiefilter helpt niet tegen reflecties op metaal.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X